برای خرید ایکس باکس سری ایکس (Xbox X) به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای خرید ایکس باکس سری ایکس (Xbox X) به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که پیش از خرید ایکس باکس ایکس (Xbox Series X) باید به آن توجه کنید. با ما همراه شوید.

تب و تاب دنیای بازی‌های ویدئویی، در این روزها به بیشترین میزان خود رسیده است و کمتر نوجوانی رو می‌بینیم که این روزها خبری از کنسول‌های بازی جدید سونی و مایکروسافت نداشته باشد. ایکس باکس سری ایکس  (Xbox X)،  کنسول نسل نهم مایکروسافت است که تفاوت‌زیادی با همتای نسل هشتمی خود دارد و به نوعی می‌توان گفت تمام ایرادات ایکس باکس وان (Xbox One) در ایکس باکس سری ایکس برطرف شده است.

مایکروسافت ادعا کرده است که ایکس باکس سری ایکس پرقدرت‌ترین کنسول بازی تاریخ است و هیچ کنسول دیگری از لحاظ سخت افزاری توانایی رقابت با آن را ندارد. حال باید ببینیم چه ویژگی‌هایی در این کنسول وجود دارد که مایکروسافت را وادار به چنین ادعایی کرده است.

مشخصات Xbox Series X

نکاتی برای خرید ایکس باکس ایکس

ظاهر ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت سال گذشته از ظاهر کنسول نسل نهمی خود رونمایی کرد. این کنسول با رنگ مشکی معرفی شده و ابعاد آن 301*151*151 میلی متر است و وزن آن حدود 4.5 کیلوگرم است. این کنسول با حفظ ظرافت‌، تا حد زیادی شبیه به کیس کامپیوتر است. در قسمت جلویی کنسول درایو نوری قرار گرفته و در بالای آن نیز لوگوی ایکس باکس طراحی شده است. ایکس باکس سری ایکس دارای درگاه USB، درگاه اترنت، درگاه HDMI 2.1 و درگاهی مخصوص اتصال اکسپنشن‌های حافظه‌دار است.

سخت افزار قدرتمند و سریع

یکی از دلایلی که باعث شده مایکروسافت این کنسول را قدرتمندترین کنسول بازی تاریخ بداند، معماری جدید آن موسوم به Velocity است. این معماری شامل 4 قسمت می‌شود که عبارتند از حافظه SSD از نوع NVME، تکنولوژی جدید مایکروسافت به نام Direct Storage API که باعث کاهش حجم پردازش‌ها می‌شود، قطعاتی که مسئول کاهش فشار روی کنسول هستند و یک روش جدید برای رندر بافت‌های بازی به نام Sampler Feedback Streaming.

طبق مشخصات و ادعاهای مایکروسافت، معماری به کار رفته در این کنسول سطح جدیدی از کارایی و عملکرد را به دنبال داشته، بنابراین کاربران نه تنها صفحات لودینگ کمتری را می‌بینند، بلکه می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیتی در بارگذاری، بین نقاط مختلف دنیای بازی‌ها جابه‌جا شوند.

پردازنده گرافیکی

نقش پررنگ پردازنده گرافیکی یا GPU در اجرای بازی بر هیچ کاربری پوشیده نیست. زمانی که صحبت از کیفیت گرافیکی و رزولوشن بازی‌ها می‌شود، اولین نکته‌ای که در ذهن می‌آید، کارت گرافیک یا   GPU است. بنابراین کنسول‌های بازی برای اینکه بتوانند بازی‌های را کیفیت گرافیکی بالایی ارائه دهند، باید از پردازنده گرافیکی قدرتمندی برخوردار باشند.

مایکروسافت ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی کنسول ایکس باکس سری ایکس، قدرتمندترین قطعه این کنسول و قوی‌ترین پردازنده گرافیکی است که تا کنون در کنسول‌های بازی به کار رفته. پردازنده گرافیکی ایکس باکس ایکس، 52 واحد پردازشی دارد که هر کدام از این واحدها با فرکانس 1.82 گیگاهرتز کار می‌کنند و در مجموع توان پردازشی معادل 12.15 ترافلاپس را ارائه می‌دهند. به همین دلیل مایکروسافت اعلام کرده که کنسول بازی نسل نهم این شرکت، قوی‌ترین کنسول بازی است که تاکنون طراحی و عرضه شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: دایرکت ایکس ۱۲ (DriectX 12) اسلحه سری Xbox برای شکست PS5

پردازنده مرکزی

با توجه به توضیحاتی که در مورد نقش GPU در کیفیت بازی‌ها دادیم، لازم است بدانید نقش CPU نیز کمتر از GPU نیست. در حدی که اگر در یک کنسول بازی در کنار یک پردازنده گرافیکی فوق پیشرفته، از یک پردازنده مرکزی یا CPU معمولی یا ضعیف استفاده شود، در اجرای بازی‌های سنگین مشکل ایجاد می‌شود.

در کنسول جدید مایکروسافت از یک پردازنده مرکزی Zen 2 از کمپانی AMD استفاده شده است که پهنای باند 3.8 گیگاهرتز است. نکته مهمی که درباره تفاوت معماری کنسول‌های بازی با کامپیوترهای خانگی وجود دارد، این است که در کنسول‌های بازی معمولا  CPU و GPU روی یک چیپست قرار گرفته‌اند که به این حالت SoC گفته می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان فقط از مشخصات فنی CPU یا GPU به تنهایی در مورد قدرت کنسول قضاوت کرد، زیرا هماهنگی این دو واحد با یکدیگر، تاثیر زیادی در افزایش کارایی دستگاه دارد.

حافظه RAM

کنسول نسل نهم مایکروسافت دارای 16 گیگابایت رم از نوع GDDR6 است که بسیار شگفت انگیز به نظر می‌رسد و به دو بخش تقسیم می‌شود:

بخش اول شامل 10 گیگابایت و دارای پهنای باند 560 گیگابایت بر ثانیه است و بخش دوم دارای 6 گیگابایت و پهنای باند 336 گیگابایت بر ثانیه است. هرچند برخی از کارشناسان بر این باورند که با توجه به دو قسمتی بودن حافظه ایکس باکس سری ایکس، ممکن است در اجرای برخی بازی‌های سنگین مشکلاتی به وجود بیاید، اما با توجه به پهنای باند خوب هر قسمت، می‌توان به عملکرد آن امیدوار بود.

حافظه ذخیره سازی SSD

یکی از مهمترین ویژگی‌های جدید ایکس باکس سری ایکس که مایکروسافت مانور زیادی روی آن داده است، استفاده از حافظه ذخیره سازی SSD است. حافظه‌های SSD در مقایسه با حافظه‌های HHD از سرعت بیشتری برخوردارند که این ویژگی مهمی برای کنسولی است که می‌واهد حجم زیادی از اطلاعات را در کمترین زمان ممکن پردازش کند.

پشتیبانی از بازی‌های قبلی

سیاست مایکروسافت در نسل هشتم، پشتیبانی از بازی‌های نسل قبلی خود بود که اکنون در مورد کنسول نسل نهم هم به این سیاست ادامه داده است. به این ترتیب ایکس باکس سری ایکس توانایی اجرای اکثر بازی‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و کنسول اولیه ایکس باکس را دارد.

بازی های ایکس باکس ایکس

بازی‌های هنگام عرضه

بازی‌های هنگام عرضه، بازی‌هایی هستند که همزمان با کنسول عرضه می‌شوند و از همان روز اول می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. بنابراین اگر بازی‌های خوبی هنگام عرضه در دسترس نباشد، انگیزه کاربران برای خرید آن کنسول از بین می‌رود. بازی‌های مهمی همزمان با عرضه ایکس باکس سری ایکس به بازار عرضه می‌شوند که عبارتند از: Legion Watch Dogs، Assassine’s Creed Valhalla، DiRT 5 و Gears Tactics.

قیمت

مایکروسافت اعلام کرده که کنسول جدید خود را با قیمت ۴۹۹ دلار به بازار عرضه می‌کند که هم‌قیمت کنسول PS5 است. اما برادر کوچکتر ایکس باکس ایکس یعنی ایکس باکس سری اس (Xbox series S) با قیمت  ۲۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

نکاتی که باید قبل از خرید ایکس باکس سری ایکس انجام دهید

بازی‌های خود را به هارد درایو اکسترنال انتقال دهید

شاید واضح‌ترین کاری که کاربران و بازیکنان علاقه‌مند به کنسول‌های بازی مایکروسافت باید انجام دهند، انتقال بازی‌های فعلی ایکس باکس وان روی یک هارد دیسک خارجی باشد. طبق ادعاها، مایکروسافت با قابلیت Backwards Campatibility، قادر است که بازی های کنونی ایکس باکس وان را با قابلیت‌هایی مانند سرعت بارگذاری پایین‌تر، نرخ فریم بسیار بالاتر و افزایش کیفیت گرافیکی، روی کنسول ایکس باکس سری ایکس اجرا کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که پیش از خرید ایکس باکس سری ایکس، بازی‌های نسل هشتمی مورد علاقه خود را روی یک هارد اکسترنال کپی کرده تا برای انتقال آن‌ها به Xbox X مشکلی نداشته باشید. هرچند این کار به زمان زیادی نیاز دارد ولی مراحل آن بسیار ساده است.

اسکرین شات‌های خود را در یک فضای ذخیره سازی آپلود کنید

پیش از اینکه با ایکس باکس وان خود وداع کنید، اسکرین شات‌ها و ویدئوهای خود را بر روی One Drive یا شبکه‌های اجتماعی آپلود کنید. یکی از تفاوت‌های PS4 با ایکس باکس وان در این است که، بر خلاف PS4، در ایکس باکس وان امکان انتقال ویدئوها و اسکرین شات‌ها به USB وجود ندارد. به همین دلیل شاید تنها راه ذخیره سازی آن‌ها، کمک گرفتن از One Drive باشد.

اپلیکیشن Xbox را روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید

توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر نسبت به نصب اپلیکیشن موبایل Xbox اقدام کنید. اگر از این اپلیکیشن چیزی نمی‌دانید، باید بگوییم که به کمک آن می‌توانید کنسول جدید خود را به سادگی نصب کنید و اطلاعات پیشین را به راحتی به آن منتقل کنید. احتمالا ایکس باکس سری ایکس رابطه تنگاتنگی را با با اپلیکیشن خود خواهد داشت.

ویژگی‌های ایکس باکس سری ایکس

در اینجا چند مورد از شاخص‌ترین ویژگی‌های ایکس باکس را مرور می‌کنیم.

قابلیت شخصی سازی رابط کاربری

یکی از ویژگی‌های خوب ایکس باکس سری ایکس، قابلیت انتخاب تم پروفایل است. به کمک تم‌های خوبی که در کنسول نسل نهم مایکروسافت قرار گرفته، می‌توانید رابط کاربری آن را شخصی سازی کنید. برخی از این تم‌ها به صورت مستقیم از بازی‌های انحصاری مایکروسافت الهام گرفته و کاربران می‌توانند تم بازی مورد علاقه خود را برای رابط کاربری انتخاب کنند.

نظارت بر بازی کودکان

این روزها بازی‌های ویدئویی به انتخاب اول بسیاری از اقشار جامعه تبدیل شده است، در نتیجه ممکن است به دلیل پراکندگی فرهنگی کاربران ایکس باکس، به نظارت خانواده‌ها نیاز باشد. به کمک اپلیکیشن Xbox Family، خانواده‌ها به راحتی می‌توانند کودک خود را کنترل کنند، مدت زمان بازی و انتخاب هم تیمی‌ها را محدود کنند و بر گفتگوها نظارت داشته باشند.

زیر نظر گرفتن فعالیت دوستان

کاربران کنسول جدید مایکروسافت به کمک تب جدیدی به نام «Happening Now» و از طریق بخش Friend می‌توانند فعالیت های دوستانشان را زیر نظر بگیرند و ببینند که دوستانشان چه بازی‌هایی می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نکات مهم که قبل از خرید پلی استیشن 5 باید به آن دقت کنیم

خرید ایکس باکس ایکس

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید ایکس باکس باید به آن توجه کنید این است که در هفته‌های ابتدایی فروش به دلیل تقاضای بالا و کمبود عرضه ممکن است ایکس باکس سری ایکس با قیمت‌های عجیبی در بازار به فروش برسد. ما به شما توصیه می‌کنیم برای خرید کنسول عجله نکنید تا این کنسول به اندازه کافی وارد کشور شد به این ترتیب می‌توانید با یک قیمت معقول آن را خریداری کنید.

نکته مهم دیگر این است که از یک فروشگاه معتبر و با سابقه خرید کنید تا علاوه بر قیمت معقول خدمات پس از فروش مناسبی را هم ارائه کند.

در پایان یادآوری کنیم که اگر قصد خرید ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) را دارید فروشگاه گنوپلی شرایط ویژه‌ای برای خرید قسطی کنسول، لوازم جانبی و بازی ایکس باکس ایکس با منصفانه ترین قیمت فراهم کرده است. برای اطلاع از شرایط خرید با گنوپلی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد