نقد و بررسی بازی Tom Clancy Rainbow Six Siege

نقد و بررسی بازی Tom Clancy Rainbow Six Siege

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی Tom Clancy Rainbow Six Siege برای پلی استیشن می‌پردازیم

اخیرا بازی‌های چند نفره و گروهی به یکی از مهم‌ترین ستون‌های صنعت گیم تبدیل شده‌اند و همین امر باعث شده تا شرکت‌ها و استودیوهای مختلف جهان برای عقب نماندن از رقبای خود فعالیتشان را در این زمینه افزایش دهند و به تولید بازی‌های ویدئویی چند نفره روی آورند. بازی Tom Clancys Rainbow Six Siege نیز یکی از همین بازی‌های ویدیویی چند نفره است که در سبک تیراندازی تاکتیکی اول شخص ساخته و عرضه شده است.

سری Rainbow Six یکی از پرطرفدارترین بازی‌های مجموعه Tom Clancy و اثر استودیو پرآوازه Ubisoft به شمار می‌رفت که در کمال تعجب مدت‌ها خبری از معرفی و انتشار نسخه جدید آن نبود. البته در این میان و در سال 2011 صحبت‌هایی مبنی بر انتشار نسخه‌ای با نام Patriots مطرح شد، اما با توجه به جدایی طراح اصلی و کارگردانان بازی از مجموعه یوبی سافت،  طراحی، ساخت و توسعه این اثر با شکست روبه‌رو گردید و سرانجام در سال 2014 اعلام شد که توسعه Rainbow Six: Patriots لغو شده است. اما پس از گذشت چند سال نوبت به انتشار نسخه جدیدی از این سری پرطرفدار، با نام Siege رسید که در جریان رویداد E3 2014 معرفی شد. پس از معرفی بازی و تا زمان انتشار آن، یوبی‌سافت عملا دست به تبلیغات گسترده‌ای برای Siege نزد تا این بازی زیر سایه‌ی آثار بزرگ یوبی‌سافت قرار بگیرد. غافل از اینکه Siege یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین بازی‌های یوبی‌سافت و همان چیزی است که گیمرهای حرفه‌ای به دنبالش هستند. خوشبختانه همه چیز دست به دست هم داده تا از این شوتر چند نفره‌ی آنلاین لذت ببریم.

بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Tom Clancy Rainbow Six Siege ببینیم با چه سبکی روبرو هستیم:

داستان بازی Tom Clancys Rainbow Six Siege

اولین نکته‌ای که در مورد Tom Clancy Rainbow Six Siege خیلی به چشم می‌آید و جنجال‌های زیادی را هم به پا کرده است، عدم وجود بخش تک نفره داستانی است. در واقع Rainbow Six Siege از نظر داستانی با سایر بازی‌های سبک اکشن متفاوت است و نمی‌توان انتظار داشت که از همان ابتدای بازی با یک داستان منظم و هدفمند روبه‌رو شد. همانطور که می‌دانید این بازی در دو بخش تک نفره و چند نفره ساخته شده است، اما در بخش تک نفره، به جای داستان بیشتر از فیلم‌های کوتاه استفاده شده است و گروه Rainbow با یک گروه تروریستی به نام ماسک سفیدها مبارزه خواهند کرد. سازندگان دلیل این امر را تمرکز هرچه بهتر روی بخش چندنفره اعلام کردند. اما بخش چند نفره هم داستان مشخص و هدفمندی ندارد و خود به دو قسمت سخت و آسان تقسیم می‌شود که در ۳ بخش گروگان، تصرف منطقه و بمب تقسیم می‌شوند و چالش‌های مختلفی برای گیمرها به همراه دارند.

یکی از بزرگترین تفاوت‌های نسخه Siege با نسخه‌ای که هرگز منتشر نشد یعنی Patriots در این است که Patriots روی بخش داستانی مانور زیادی داده بود و پتانسل زیادی هم برای موفقیت داشت، اما متاسفانه توسعه آن لغو شد، به همین دلیل سازندگان می‌توانستند روی یک بخش داستانی برای Siege هم کار کنند، زیرا این عنوان هم با توجه به گیم پلی دوست داشتنی و جذاب‌اش، پتانسیل زیادی را برای داشتن یک بخش داستانی درگیر کننده دارد و علاوه بر این امروزه بسیاری از عناوین شوتر موجود در بازار که بخش چند نفره‌ قدرتمندی هم دارند، از بخش تک نفره‌ داستانی هم بهره می‌برند و سازندگان‌شان سعی می‌کنند توجه بسیاری به بخش داستانی داشته باشند چرا که بسیاری از گیمرها در کنار بخش چند نفره به تجربه‌ بخش داستانی این عناوین هم می‌پردازند. البته بخش تک نفره بازی دارای 10 مرحله است که به نوعی یک بخش آموزشی برای آماده کردن گیمر به شمار می‌رود. هر کدام از این مراحل 3 درجه سختی دارند و هرکدام از آن‌ها روی یکی از مکانیزم‌های گیم پلی تمرکز می‌کند. هرچند که قطعا این مراحل نمی‌توانند جایگزین یک بخش تک‌ نفره‌ داستانی و مفصل شوند اما تجربه‌ آن‌ها خالی از لطف هم نیست؛ چرا که با انجام این مراحل شما بیشتر با مکانیزم‌های گیم پلی بازی آشنا می‌شوید.

گیم پلی بازی Tom Clancy Rainbow Six Siege

پس از داستان و بررسی ایراداتی که در این بخش وجود دارد، به سراغ گیم پلی بازی می‌رویم. از نظر گیم پلی می‌توان گفت که این بازی وضعیت بسیار خوبی دارد و بازیکنان می‌توانند هیجان و لذت زیادی را از بازی تجربه کنند. Tom Clancy’s Rainbow Six Siege یک بازی شوتر اول شخص است که شما در آن به عنوان گیمر، باید در قالب 2 تیم 4 نفره که یکی تروریست و دیگری ضد تروریست است، به مبارزه بپردازید. در بازی ویژگی‌های هر شخصیتی منحصربفرد است و ملیت، تخصص، گجت و سلاح‌های مخصوص به خودش را دارد. دست هر تیم برای انتخاب یار باز است و می‌تواند با هوشمندی به انتخاب بازیکن و بستن تیم بپردازد. شخصیت‌های اصلی بازی شامل نیروی بریتانیایی SAS، نیروی آلمانی GSG-9، نیروی روسی Spetsnaz و نیروی فرانسوی GIGN هستند. این 4 نفر، شخصیت‌های ابتدایی بازی هستند و بقیه با DLC و سایر محتواهای قابل دانلود به بازی اضافه می‌شوند. در بازی هر بازیکنی قبل از شروع می‌تواند شخصیتی که می‌خواهد را از بین تیم‌های تروریست یا حمله کننده و ضد تروریست یا دفاع کننده، انتخاب نماید. پول رایج بازی Renown است که در پایان هر مسابقه با توجه به عملکرد بازیکن به او داده می‌شود که می‌تواند با کمک آن‌ها برای خود سلاح و گجت تهیه کند. بیشترین میزان Renown با شرکت در مسابقات رده‌بندی مولتی پلیر بدست می‌آید. همچنین در بازی مراحلی به عنوان «چالش» وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها هم می‌توانید مقدار کمی Renown بدست آورید.

با شروع بازی، هر بازیکن می‌تواند انتخاب کند که در کدام قسمت نقشه و برای چه پستی (دفاع یا حمله) بازی کند. سپس یک دقیقه زمان به تیم حمله کننده داده می‌شود تا به وسیله پهپاد موقعیت دشمن، راه‌های ورودی و تله‌ها را شناسایی کند. تیم دفاع کننده نیز در همین زمان یک دقیقه‌ای می‌توانند جای گیری کنند، تله کار بگذارند، راه‌های ورودی را ببندند یا حتی پهپاد حریف را نابود کنند. در صورت کشته شدن هر بازیکن در حین بازی، باید تا شروع راند بعدی، برای زنده شدن و بازی مجدد صبر کرد. همچنین وقتی یک بازیکن می‌میرد، می‌تواند به عنوان نیروی پشتیبان در بازی حضور داشته باشد و کنترل پهپاد یا دوربین‌های امنیتی داخل ساختمان را به دست بگیرد. در بازی هر دست حدود 4 دقیقه برای افراد مبتدی و 3 دقیقه برای بازی‌های رده بندی طول می‌کشد. به طور کلی، بازی تیمی، اتحاد، همکاری و مخصوصا برقراری ارتباط کلامی در Rainbow Six Siege نقش بسیار مهمی دارد.

از دیگر نکات مهم و کلیدی در گیم پلی بازی، می‌توان از سیستم تخریب نام برد. خراب کردن درها، پنجره‌ها و دیوارهای نازک برای نفوذ به سیستم دفاعی دشمن آن هم با استفاده از تله‌های انفجاری، از تاکتیک‌های خاصی است که هرگز نباید از آن‌ها غافل شد.

بازی از نظر گرافیکی هم دارای کیفیت قابل قبولی است. گرافیک Rainbow Six Siege توسط موتور قدرتمند و انحصاری شرکت یوبی سافت، یعنی Anvil Engine توسعه داده شده است. این بازی اخیرا برای پلتفرم پلی استیشن 5 نیز توسعه داده شده است که در این کنسول هم شاهد عملکرد عالی و بی‌نقص نسخه Siege از مجموعه Tom Clancy خواهیم بود. از لحاظ علمی و فنی، بازی‌هایی در سطح‌ AAA، زمانی بسیار موفق بوده‌اند که شرکت‌های سازنده‌، از موتورهای گرافیکی شخصی خود استفاده کرده‌اند. زیرا توسعه‌دهندگان بازی، در چنین حالتی، بر موتور گرافیکی خود تسلط کامل دارند و اگر هم نیاز باشد، قسمتی از آن را جهت بهبود عملکرد بازی خود تغییر می‌دهند. نورپردازی بازی بسیار عالی است. افکت‌هایی مانند خون و دودی که هنگام شلیک از اسلحه‌ها بلند می‌شود، کاملا طبیعی و قابل قبول هستند. طراحی محیط‌ها نیز بسیار عالی و دارای جزئیات با کیفیت هستند. اما بی‌شک مهمترین نکته‌ای که در مورد گرافیک بازی وجود دارد، مربوط به تخریب پذیری فوق‌العاده است که اتفاقا شرکت سازنده مانور زیادی روی آن داده است. محیط‌ها همگی تخریب می‌شوند و این حس را به شما القا می‌کنند که به هیچ‌جایی نمی‌توانید پناه ببرید و به پناهگاه‌هایتان هم نباید اتکا کنید. همچنین در کنسول‌ پلی استیشن 5، بخش چندنفره به صورت 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که نرخ قابل قبولی است.

موسیقی بازی Tom Clancy Rainbow Six Siege

مورد دیگری که در این بازی توجه زیادی به آن شده است، موسیقی و صداگذاری است. از آن‌جایی که در بازی، نقش صدا در مبارزات بسیار پررنگ است، یوبی‌سافت هم روی این بخش تمرکز زیادی داشته است. به طوریکه در حین مبارزات، به خوبی متوجه قدم زدن و یا دویدن دشمنان و یاران خود در سمت‌های مختلف می‌شوید. به‌خوبی می‌توان متوجه شد که از کجا شلیک شده است و یا دیوار کدام قسمت ریخته است. صدای شلیک و راه رفتن و همچنین تخریب اشیا، مهم‌ترین و تاثیرگذارتین صداهایی هستند که باید در طول بازی شنیده شوند که اتفاقا به خوبی هم رعایت شده‌اند. موسیقی بازی اما دارای ایراداتی است، به خصوص موسیقی متن. اما آن‌ هم به طور کلی کیفیت مناسب و قابل قبولی دارد.

در نهایت باید بگوییم که Rainbow Six Siege همه‌ چیزهایی را که شما برای سرگرم شدن به آن‌ها نیاز خواهید داشت، در خود گنجانده است و باعث می‌شود که ساعات متمادی با بازی سرگرم شوید. البته نمی‌توان گفت که هنگام تجربه‌ بازی با هیچ نکته‌ منفی و ایرادی روبه‌رو نمی‌شوید، اما Rainbow Six Siege عنوانی است که کمتر بازی‌ای به آن شبیه است و از این نظر تجربه‌ متفاوتی را برایتان رقم خواهد زد. گیم پلی عمیق و جذاب در کنار گرافیک عالی و منحصربفرد و صداگذاری دقیق و واقعی باعث می‌شود یک تجربه ناب و هیجان انگیز برایتان رقم بخورد.

خرید بازی Tom Clancy Rainbow Six Siege

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد