نقد و بررسی بازی Void Terrarium

نقد و بررسی بازی Void Terrarium

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی Void Terrarium برای کنسول پلی استیشن می‌پردازیم.

بازی Void Terrarium که با نام ووید تراریوم پلاس برای کنسول پلی استیشن 5 هم شناخته می‌شود، یک بازی روگ لایک (roguelike) به سبک Dungeon-style و جدیدترین اثر Furuya Masayuki است. Furuya در ووید تراریوم دست به خلق اثری زده است که نوعی مالیخولیای شیرین را با توانایی ضربه زدن به مغز، از طریق موضوعات سنگین ترکیب می‌کند، خلاقیتی که همانند آن را در هیچ اثری تجربه نخواهید کرد. این اثر از Furuya دقیقا همین چیزی است که ساختار  سبک Dungeon به آن نیاز داشت: شخصی که توانایی بازی در یک ژانر و در عین حال ایجاد اختلال در آن را داشته باشد.

با این کار Void Terrarium در کنار رقیبان فقط به عنوان یک اثر روگ لایک معمولی دیده نمی‌شود. در مورد هر روگ لایکی که تاکنون تجربه کرده‌اید، فکر کنید. هدف آن‌ها این است که تا جایی که می‌شود در بازی پیشروی کنید. درسته؟ به طور کلی بازی‌های roguelike دارای تعداد مشخصی سطح یا مراحل سیاه چال هستند و شما باید تا حد ممکن در آن‌ها گردش کرده و پیش بروید تا جایی که یا به انتها برسید یا یک هیولا شما را ضربه فنی کند و به نقطه شروع بازگرداند. اما تفاوت اصلی و به نوعی ترفند ووید تراریوم این است که به واسطه شخصیتی که در این داستان وجود دارد، شما را مجبور می‌کند که گردش خود را هر چه زودتر به پایان برسانید. به عبارت دیگر شما مجبورید خود را ضربه فنی کنید و مانند هر روگ لایک دیگری، تمام پیشرفت‌هایی که انجام داده‌اید را از دست بدهید.

حالا بیایید نگاهی به تریلر بازی بیندازیم ببینیم با چه فضایی روبرو خواهیم بود:

داستان بازی Void Terrarium

این کار در خدمت موضوع اصلی بازی انجام می‌شود: رابطه بین یک ربات و موجودی که باید از او حفاظت کند. Void Terrarium در محیطی پسا آخر الزمانی اتفاق می‌افتد. در فضایی که بشریت به دلیل ترکیبی از یک قارچ سمی و شگفت انگیز که توسط یک هوش مصنوعی که اتفاقا آن هم ساخته دست خود مردم است، از بین رفته است. شما در این عنوان، در نقش رابی (Robbie) بازی می‌کنید، یک ربات کوچک و دوست داشتنی که از خواب بیدار شده و متوجه می‌شود که هیچ چیزی در حافظه‌اش باقی نمانده و حافظه خود را کامل از دست داده است. رابی خیلی زود خود را در مواجهه با یک هوش مصنوعی و دختر تنهایی به نام توریکو  می‌بیند که به نحوی از این فاجعه جان سالم به در برده است. رابی تصمیم می‌گیرد از این دختر بی‌پناه محافظت کرده و او را پرورش دهد، زیرا نمی‌تواند بدون اینکه در معرض خطر قارچ سمی قرار گیرد، تراریوم شیشه‌ای بزرگی که در آن اقامت دارد را ترک کند. اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود. دختر جوان برای ادامه زندگی نیاز به غذا دارد و حس گرسنگی او مرتب بیشتر می‌شود. به این ترتیب رابی در سیاه چال‌های مملو از دشمن به جستجوی غذاهایی بدون آلودگی و منابعی برای تهیه اسباب بازی، تختخواب و سایر ملزومات لازم زندگی برای هدیه دادن به او می‌گردد. در نتیجه شما مرتب در یک رقابت بزرگ هستید و مجبورید به خود آسیب بزنید تا بتوانید به تراریوم برگردید و توریکو را از گرسنگی نجات دهید. حتی گاهی اوقات ممکن است توریکو بیمار شود که در اینصورت باید راهی برای بهبود او پیدا کنید. شاید اینطور به نظر نرسد، اما مراقبت از توریکو بیش از حد دردسر ساز است. تا زمانی که به او غذا می‌دهید و تراریوم را تمیز می‌کنید ، هر بار که برای سیاه چال حرکت می‌کنید، می‌توانید تا زمانی که او به چیزی از شما نیاز داشته باشد، جلو بروید. او به طور موثری به عنوان محدودیت زمانی شما عمل می‌کند. هرچه بیشتر در سیاه چال بمانید ، او نیازمندتر می‌شود. با این حال، هرچه بیشتر در بازی پیشرفت می‌کنید ، توریکو نیز بیشتر و بیشتر خودکفا می‌شود.

در هر مرحله و هر بار که وارد یکی از سیاه چال‌های بازی می‌شوید، دوباره از بالای یک سیاه چال و در سطح یک شروع می‌کنید. ممکن است این روند یک حلقه خسته کننده به نظر برسد و شما را ناامید کند. درست مانند این است که آهنگ مورد علاقه‌تان را از وسط قطع کرده و مجددا پخش کنید. به نظر می‌رسد این سبک بازی بخشی از ذهن طبیعی انسان است که ما تمایل و نیاز به تکمیل آن داریم اما ووید تراریوم در مقابل آن مقاومت می‌کند و سعی دارد ما را ناامید کند. اما این روال بازی خالی از جذابیت هم نیست. پیوند بین دختر و رباتی که ساکت است – در حقیقت هیچکدام نمی‌توانند صحبت کنند – همراه با تعاملات کوچکی که وجود دارد (مانند غذا بردن رابی برای او) که برای ایجاد یک ارتباط قوی کافی است. این همان نوع مالیخولیایی یک رابطه زیبا است و با فداکاری‌هایی که بازی از شما می‌خواهد، تقویت می‌شود. به طور کلی بازی از نظر روایت بسیار روشن و هدف شما در این بازی نیز مشخص است: یک دختر جوان به شما تکیه می‌کند و شما وظیفه نگهداری و محافظت از او را به عهده می‌گیرید، آن هم به هر قیمتی!

رابطه اصلی دیگری که در بازی وجود دارد، ارتباط میان ربات و هوش مصنوعی پرحرفی است که به دلیل نقشی که در نابودی بشریت داشته است، به شدت احساس تنهایی و گناه می‌کند. Void Terrarium دارای یک حس طنز تلخ در تعاملات میان رابی و هوش مصنوعی است که فقط باعث می‌شود احساس مالیخولیایی که حین انجام بازی داشتید، بیشتر و عمیق‌تر شود.

گیم پلی بازی Void Terrarium

گیم پلی بازی نیز از همان فرمول Mystery Dungeon پیروی می‌کند که کاملا تثبیت شده، آشنا و به دلایل خاصی دوست داشتنی است. طراحی سیاه چاله به طور تصادفی انجام شده و این به معنی وجود دشمنان و غارت‌های تصادفی است. سیستم سطح بندی نیز شامل یک عنصر تصادفی سازی است، زیرا در هر سطح جدید از شما خواسته می‌شود که میان 2 مهارت، که از نظر کیفیت از درجه یک (پایین) تا 5 (بالا) رتبه بندی شده‌اند، یکی را انتخاب کنید. گاهی اوقات طاس‌ها کاملا علیه شما هستند و باعث می‌شوند که خیلی زود از بازی حذف شوید، اما در مواقع دیگر شانس با شما خواهد بود.

شما در هر طبقه از سیاه چاله‌ها به دنبال راه ورود به طبقه بعدی می‌گردید و با دشمنان مختلف به شیوه ای نوبتی درگیر می‌شوید.  با به دست آوردن EXP در هر سطح، مهارت‌های غیر فعال جدیدی را کسب خواهید کرد و پاداش‌هایی به طور تصادفی برای شما در نظر گرفته می‌شود. برخی از این پاداش‌ها عبارتند از افزایش آمار حمله یا دفاع، افزایش شانس برای حمله، افزایش شانس فرار و بسیاری از موارد دیگر که باعث سهولت در پیشروی می‌شود. به این ترتیب تجربه شما در هر بار ورود به یک سیاه چال با گذشته متفاوت خواهد بود و این امر باعث می‌شود که این حلقه آنقدر که فکر می‌کردید خسته کننده و تکراری به نظر نرسد.

بازی به طور کلی جریان یکسانی را در کل مدت زمان اجرای 25 ساعته خود حفظ می‌کند. شما برای تهیه مواد برای ساخت وسایل، یک سیاه چال را کاوش می‌کنید، برای مراقبت از توریکو بر می‌گردید و برای یافتن اقلام بیشتر به جستجوی یک سیاه چال دیگر می‌روید. با توجه به این که سیاه چال ها شروع به ترکیب شدن می‌کنند و شما در هر کدام کارهای مشابهی را انجام می‌دهید و هیچ گونه مبارزه منحصر به فردی از نوع رئیس برای مخلوط کردن همه چیز وجود ندارد، Void Terrarium کمی تکراری می‌شود.

Void Terrarium نظر فنی دارای پیچیدگی‌های به خصوصی نیست (روگ لایک‌های ایزومتریک هرگز چنین نیستند)، اما از نظر زیبایی شناختی نقطه عطفی برای ضربات به دشمن و ارتقای حس مالیخولیایی است. در خارج از سیاه چاله‌ها چشم انداز به نمای 2 بعدی تغییر می‌کند و انیمیشن‌های کوچک و زیرکانه به شخصیت‌ها در یک تجربه آرام و درونگرایانه کمک می‌کنند. به طور کلی Void Terrarium از نظر فنی و بصری در کنسول پلی استیشن 5 و در مقایسه با سایر کنسول‌های بازی، عملکرد بهتر و قابل قبول‌تری دارد و شما در طول بازی با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوید.

Void Terrarium روگ لایکی ساده با سبک و داستانی دوست داشتنی است. شاید بازی هیچ کار استثنائی و خاصی انجام ندهد، اما یک بازی آرامش بخش است و تجربه رضایت بخشی را ارائه می‌دهد.

خرید بازی Void Terrarium

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود  را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد