نقد و بررسی بازی Wasteland 3

نقد و بررسی بازی Wasteland 3

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی Wasteland 3 می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می‌کنیم.

بازی 3 Wasteland سفری جنون آمیز در یک آخرالزمان برفی است که محال است عاشقش نشوید!

قدمت مجموعه ویست لند (Wasteland) به سال 1988 برمی‌گردد، زمانی که برایان فارگو و تیمش اثری ساختند که مدتی پس از آن بازی معروف " فال اوت" هم با الهام گرفتن از آن و به نوعی به عنوان دنباله معنوی‌‌اش ساخته شد. سری ویست لند مدت طولانی فراموش شده بود، تا اینکه پس از گذشت 20 سال، برایان فارگو در استودیو " اینگزایل"، مقدمات ساخت نسخه دوم ویست لند را فراهم کرد و در نهایت در سال 2014 ویست لند 2 منتشر شد. Wasteland 2 با وجود گذشت حدود 20 سال، هنوز جادوی خاص خود را حفظ کرده بود و گیمرها هم استقبال خوبی از این اثر کردند.

پس از گذشت 6 سال از انتشار Wasteland 2 و در سال 2020 میلادی نوبت به ویست لند 3 رسید که با بردن رنجرهای مجموعه به دنیای برفی و یخ زده، حال و هوای جدیدی ببخشد. استودیو اینگزایل در سومین نسخه از این سری پسا رستاخیزی، دنیایی ظالم و بی‌روح را به تصویر کشیده که انسان‌ها آن را با انفجار بمب‌های هسته‌ای در جنگ اتمی که در سال 1998 میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی رخ داد، به نابودی کشانده و آخرین بازمانده‌های این جنگ انسان‌هایی تا پای دندان مسلح هستند که برای زنده ماندن دست به هر کاری می‌زنند.

درباره داستان بازی Wasteland 3

داستان Wasteland 3 ادامه مستقیم نسخه قبلی است. پس از اتفاقاتی که در پایان قسمت قبلی افتاد، گروهی از رنجرها که در نسخه قبلی در صحرای آریزونا مستقر بودند، برای یافتن سرپناهی جدید راهی منطقه برفی و یخ زده کلرادو می‌شوند. در آنجا فردی به نام Patriarch در پیامی به آن‌ها اعلام می‌کند که در ازای کمک آن‌ها، سرپناهی برایشان فراهم می‌کند. به همین دلیل گروهی از رنجرها به نام Team November به آن منطقه اعزام می‌شوند. اما در هنگام گذر از دریاچه یخ زده کلرادو، تیم مورد حمله یک گروه وحشی به نام Dorsey قرار می‌گیرد و به جز 2 شخصیتی که شما کنترل آن‌ها را بر عهده دارید و تعداد معدود دیگری، بقیه افراد تیم قتل عام می‌شوند.

در نهایت شما که به سختی ار مهلکه جان سالم به در برده‌اید، خود را به Patriarch که نام واقعی‌اش Soul Buchanan است، می‌رسانید. با وجود اینکه Patriarch در انتظار تیم بزرگتری بوده، اما چون خود را در قضیه نادیده گرفتن خطر حمله Dorsey مقصر می‌داند، سرپناه مورد نظر را که البته به تعمیر و بازسازی نیاز دارد، تحویل بازماندگان Team November می‌دهد. اما هدف Patriarch از کمک به رنجرها چیست؟ Patriarch  3 فرزند دارد که هرکدام به گروه خاصی ملحق شده‌اند و قصد دارند پدرشان را شکست دهند و کنترل منطقه را به دست بیاورند. به همین دلیل Patriarch برای دستگیری 3 فرزند خود، به کمک رنجرها نیاز دارد و اکنون امیدوار است که افراد باقیمانده از گروه رنجرها در این کار به او کمک کنند.

به این ترتیب پایه داستان به شکل خوبی بنا شده است. در طول بازی اتفاقات غیر منتظره زیادی می‌افتد که به انتخاب‌های بازیکنان بستگی دارد. از این رو شروع استاندارد بازی به شکل مناسبی تکامل می‌یابد و داستانی کامل، پیچیده و مناسب سبک داستان CRPG را شکل می‌دهد.

شخصیت پردازی عامل تاثیرگذار دیگری در این سبک بازی‌ها است. معمولا در یک بازی CRPG شخصیت‌های بسیار زیادی در داستان هستند که بعضی از آن‌ها در طول ماموریت‌های مختلف و برخی دیگر در بخش‌های جزئی ماموریت‌ها نقش آفرینی می‌کنند. در این میان نکته مهم اینجاست که سازندگان همچین عنوانی باید تمام سعی خود را بکنند که شخصیت‌هایی باورپذیر خلق کنند. در این زمینه می‌توان گفت عملکرد تیم Wasteland 3 فوق‌العاده بوده است. در طول بازی با شخصیت‌های زیادی ملاقات می‌کنید که همگی شخصیت پردازی منحصربفرد و خوبی دارند و با وجود دیالوگ‌های خوبی که بینتان رد و بدل می‌شود، به راحتی می‌توانید خصوصیلت شخصیتی هرکدام را در ذهن خود تصور کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک - Fanal Fantasy 7 Remake

با توجه به توضیحاتی که در مورد بخش داستانی Wasteland 3 مطرح شد، می‌توان به این نتیجه رسید که سازندگان عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند. یکی از اصلی‌ترین عناصر بازی نقش آفرینی مانند ویست لند 3، مربوط به داستان، خلق دنیای پویا و شخصیت‌های باورپذیر است که باید بگوییم در تمام این موارد با اثری فوق‌العاده‌ای روبه‌رو هستیم.

گیم پلی بازی Wasteland 3

پس از بخش داستانی به سراغ گیم پلی می‌رویم. به طور کلی گیم پلی این اثر را می‌توان به  دو بخش تقسیم کرد. بخش اول مربوط به مبارزات بازی است و بخش دوم مربوط به جستجو در محیط، صحبت با شخصیت‌ها و به طور کلی هر کاری غیر از مبارزات. در ابتدا به بررسی بخش مبارزات می‌پردازیم.

سبک مبارزاتی این بازی و نسخه قبلی آن به صورت نوبتی بوده است. با این حال در این نسخه و در سیستم نوبت بندی، تفاوت‌هایی نسبت به نسخه قبلی ایجاد شده است. در Wasteland 2  هرکدام از شخصیت‌ها نوبت مجزایی داشتند و ممکن بود مثلا اول نوبت یکی از کاراکترهای شما باشد، بعد نوبت دو تا از دشمنان و سپس نوبت یکی دیگر از کاراکترهای شما. اما در این نسخه سیستم نوبت دهی متفاوت است. به این صورت که یک دور به طور کامل، به شخصیت‌های تحت فرمان شما اختصاص دارد (با ترتیب دلخواه شما) و دور بعد کاملا به دشمنان اختصاص دارد. ضمن اینکه هر کاری به مقدار مشخصی Action Point نیاز دارد که پس از اتمام آن ها، آن شخص دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد.

به طور کلی شخصیت‌ها بر اساس خصوصیت‌هایشان، توانایی حمل سلاح‌های خاصی را دارند. بعضی از افراد سلاح‌هایی مانند تپانچه، شاتگان و رایفل حمل می‌کنند و برخی دیگر اسنایپر و تک تیرانداز. در کنار آن ها هم گروهی از افراد بر اساس سلاح‌های سرد پیشروی می‌کنند.

در این بازی هم مانند بسیاری از بازی‌های دیگر، اساس مبارزات بر پایه سنگرگیری مناسب است. با سنگرگیری مناسب تا حد زیادی از تیررس دشمنان در امان می‌مانید. اما در طرف مقابل دشمنان هم همین شیوه را در پیش می‌گیرند و نیروهای مبتنی بر سلاح‌های سرد هم می‌توانند به راحتی به سراغ افراد پشت سنگرها بروند و به آن‌ها حمله کنند. المان‌های محیطی هم نقش مهمی در مبارزات دارند. برای مثال اگر بشکه مواد منفجره در کنار دشمنان باشد، با آتش زدن آن می‌تواننید دشمنان را هم به آتش بکشید یا حداقل به آن‌ها آسیب بزنید.

همچنین ممکن است در طول مبارزات شخصیت‌های دوست دیگری هم در کنارتان وجود داشته باشند و در نابودی دشمنان به شما کمک کنند. علاوه بر این می‌توانید حیوانات را هم با خود همراه کنید. حیوانات مستقل از دستورات شما، به طور مستقل به دشمنان حمله می‌کنند.

بخش های مختلف بازی Wasteland 3

بعد از مبارزات نوبت به سایر قسمت‌های بازی می‌رسد. بخش زیادی از بازی مربوط به جستجو در محیط و استفاده از قابلیت‌های مختلف شخصیت‌هایتان می‌شود. مثلا قابلیتی به نام Nerd Stuff می‌تواند در مکان‌هایی که سیستم‌های کامپیوتری محیط را قفل کرده‌اند، به شما کمک کند تا آن‌ها را هک کنید و به نقطه مد نظر دسترسی یابید. همچنین قابلیت‌های مختلفی برای باز کردن قفل بدون کلید و شناسایی مین‌های مخفی نیز وجود دارد.

علاوه بر قابلیت‌های مربوط به محیط، توانایی‌های اجتماعی هم نقش مهمی دارند. بخش زیادی از کارهای بازی را می‌توان بدون هیچ مبارزه‌ای و از طریق گفت و گو حل کرد. برای این کار باید توانایی‌های اجتماعی شخصیت‌ها مانند قلدری یا چاپلوسی را بالا ببرید.

محیط‌های طراحی شده در بازی هم از نظر ساختاری تنوع خوبی دارند. اتاق‌های گوناگون و محیط‌های طبیعی مختلفی که دسترسی به آن‌ها نیازمند توانایی‌های خاصی است. مثلا ممکن است ببینید جلوی در یخ زده است، در این حالت اگر یکی از افراد شما شعله افکن داشته باشد، می‌تواند برف را آب کند. نکته مهم اینجاست که بازی مستقیما راه حل را به شما ارائه نمی‌دهد و شما خودتان باید قابلیت‌های مختلف را برای حل مشکل امتحان کنید.

از آنجایی که کلرادو ایالت بزرگی است، بازی به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده است و جابه‌جایی در آن با وسیله نقلیه شما به نام Kodiak انجام می‌شود. نکته مهمی که هنگام جابه‌جایی با Kodiak باید به آن توجه کرد این است که بخش عمده محیط کالیفرنیا حاوی تشعشعات رادیواکتیو ناشی از انفجارهای هسته‌ای گذشته است و اگر مدت زیادی در آن‌جا باقی بمانید، احتمال آسیب رسیدن به افرادتان وجود دارد.

طبق مواردی که به طور خلاصه مطرح کردیم، واضح است که تمام المان‌های اصلی که یک عنوان در این سبک باید داشته باشد، در بازی به شکل خوبی پیاده سازی شده است. شاید اساسی‌ترین مشکلات بازی مربوط با باگ هایی باشد که احتمالا با آپدیت‌های جدید برطرف خواهند شد.

گرافیک بازی Wasteland 3

بعد از گیم پلی به سراغ گرافیک می‌رویم. بازی از دیدگاه هنری عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. فضا سازی‌های انجام شده برای القای حس حضور در یک محیط برفی که همزمان درگیر یک فضای آخرالزمانی و هرج و مرج شدید است، به شدت با کیفیت کار شده است. در بعد فنی نیز از چند جنبه می‌توان به بازی نگاه کرد. گرافیک کلی بازی به عنوان یک اثر با زاویه دید ایزومتریک بسیار خوب است. بازی در بعضی از قسمت‌ها شخصیت‌ها را از نمای نزدیک نشان می‌دهد که در برخی موارد طراحی خوبی دارند و در برخی موارد دیگر معمولی هستند. در بحث پرفرمنس هم می‌توان گفت که عملکرد قابل قبول بوده است. تنها مشکلی که وجود دارد این است که در زمان‌هایی از بازی که عناصر UI عوض می‌شوند، افت فریم‌های ناگهانی و شدیدی رخ می‌دهد که به نظر می رسد مشکل مربوط به نحوه پیاده سازی آن‌ها در کدهای بازی باشد. با وجود اینکه این مشکل چندان جدی نیست، ولی چون به دفعات زیادی در بازی تکرار می‌شود (بسته به نوع مبارزه)، ممکن است کمی آزار دهنده باشد.

موسیقی بازی Wasteland 3

در زمینه موسیقی نیز عملکرد تیم سازنده بسیار خوب بوده است و با ضبط قطعات صوتی مختلف که تم آمریکایی خاصی دارند، حس و حال بازی به خوبی منتقل می‌شود. در بعد صداگذاری نیز عملکرد سازندگان فوق‌العاده بوده است. در اکثر بازی‌های CRPG به دلیل حجم بالای دیالوگ‌ها شاهد دوبله کامل صدای شخصیت‌ها نیستیم و معمولا فقط بخش‌های مهم صداگذاری می‌شوند، با این حال در این عنوان تقریبا تمامی دیالوگ‌ها صداگذاری شده‌اند. چنین موضوعی در عنوانی با این حجم زیاد از دیالوگ‌ها نکته‌ای بسیار مثبت محسوب می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی یاکوزا مانند یک اژدها - Yakuza Like a Dragon

جمع بندی

در نهایت طبق تمام مواردی که گفته شد، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که Wasteland 3 یکی از بهترین CRPGهای چند سال اخیر است. بازی از بعد داستانی و گیم پلی شرایط بسیار خوبی دارد و تنها مشکلات آن مربوط به گرافیک فنی و بعضی از باگ‌هایی است که احتمالا در آپدیت‌های پیش رو برطرف می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه تجربه این بازی را از دست ندهید.

خرید بازی

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می‌توانید به تماشای تریلر بازی Wasteland 3 بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد