همه چیز درباره سرویس PlayStation Now

همه چیز درباره سرویس PlayStation Now

سرویس PlayStation Now یک سرویس گیمینگ ابری است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در ازای پرداخت مبلغی، بازی‌ها را روی پلی استیشن 4، پلی استیشن ویتا، PS TV و برخی از تلویزیون‌های هوشمند بازی کند.

با گسترش کاربردهای اینترنت و ارتقای سرعت آن در سراسر دنیا، فناوری‌های که بر پایه قابلیت‌های آنلاین به وجود آمده‌اند، روز به روز در حال گسترش هستند. یکی از این فناوری‌های آنلاین استریم ابری است. استریم ابری به این معنی است که یک بازی یا ویدئو در فضای ابری پردازش و پخش می‌شود که به این کار استریم می‌گویند. بنابراین شما می‌توانید روی دستگاه‌های خودتان مانند کامپیوتر شخصی یا کنسول بازی، این ویدئو یا بازی را مشاهده کنید. سرویس PlayStation Now هم دقیقا همین کار را می‌کند و به استریم بازی‌ها روی کنسول‌های پلی استیشن می‌پردازد. برای آشنایی بیشتر با سرویس PlayStation Now در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

سرویس PlayStation Now

سرویس PlayStation Now چیست؟

سرویس PlayStation Now که به اختصار PS Now هم نامیده می‌شود، یک سرویس گیمینگ ابری است که توسط کمپانی سونی عرضه شده و به گیمرها اجازه می‌دهد تا در ازای پرداخت مبلغی، بازی‌های عرضه شده برای کنسول‌های قبلی سونی را روی کنسول‌های جدید، پلی استیشن ویتا و PS TV و همچنین برخی از تلویزیون‌های هوشمند، بازی کنند. این سرویس برای کاربران ویندوز 10 هم در دسترس است و آن‌ها هم می‌توانند با خرید اشتراک این سرویس، از بازی‌های انحصاری کنسول‌های قدیمی سونی لذت ببرند. گیمرها برای دسترسی به بازی‌ها، می‌توانند آن‌ها را کرایه کنند یا در صورت تمایل اشتراک سرویس را خریداری کنند.

کمپانی سونی در تاریخ 7 ژانویه سال 2014 در نمایشگاه CES، از سرویس PlayStation Now رونمایی کرد و در آن زمان بازی‌های The Last of Us،  God of War: Ascension،  Puppeteer و Beyond: Two Souls را روی این پلتفرم به نمایش گذاشت. در حال حاضر حدود 800 بازی روی PS Now وجود دارد که تقریبا نیمی از آن‌ها را می‌توانید به صورت مستقیم از کنسول خود دانلود و از بازی کردن آن لذت ببرید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرویس گیم پس ایکس باکس (Xbox Game Pass) چیست؟

هزینه سرویس PlayStation Now

در حال حاضر سرویس PS Now در سه اشتراک، 1 ماهه (9.99 دلار)، 3 ماهه (24.99 دلار) و اشتراک سالانه (59.99 دلار) در دسترس گیمرها قرار دارد. هرچند سونی سعی دارد به مرور زمان این هزینه‌ها را کاهش دهد. اگر به دنبال مقرون به صرفه‌ترین سرویس هستید، ما سرویس سالیانه که هزینه هر ماه آن چیزی حدود 4.99 دلار است را پیشنهاد می‌کنیم.

سونی یک دوره رایگان و آزمایشی 7 روزه را هم برای آزمایش سرویس PlayStation Now، پیش از ثبت نام، در اختیار کاربران می‌گذارد که می‌توان گفت برای ایرانیان تقریبا کاربردی ندارد، زیرا فعال کردن این دوره نیاز به وارد کردن جزئیات کارت اعتباری دارد، که تهیه آن در ایران دشوار است.

PlayStation Now اکنون در 19 کشور کانادا، آلمان، بلژیک، ایالات متحده، سوئد، فنلاند، دانمارک، فرانسه، ایرلند، اتریش، سوئیس، هلند، لوکزامبورگ، ژاپن، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، نروژ و پرتغال، در دسترس عموم قرار دارد.

بررسی PlayStation Now

نحوه دسترسی به PlayStation Now

استفاده از سرویس PS Now روی پلتفرم‌های مختلف اصلا کار سختی نیست. نرم‌افزار مخصوص این سرویس به صورت پیش فرض در کنسول وجود دارد. اگر هم نبود می‌توانید از فروشگاه پلی استیشن، نرم‌افزار PS Now را دانلود کنید و یک حساب کاربری جدید در آن بسازید، اگر هم از قبل حساب کاربری داشتید که نیاز به ساخت آن ندارید. همین روش برای رایانه‌های شخصی هم قابل اجرا است.

اشتراک این سرویس بین چند اکانت مختلف روی یک کنسول هم امکان‌پذیر است و فقط کافیست اکانت دارای این سرویس را به اکانت Primary تبدیل کنید. البته توجه کنید که این امکان بین دو یا چند کنسول وجود ندارد.

وضعیت استفاده از PlayStation Now در ایران

متاسفانه باید بگوییم سرویس PlayStation Now هم در ایران وضعیتی مشابه سرویس گیم پس ایکس باکس دارد و کشور ایران را پوشش نمی‌دهد. در نتیجه مجبوریم از فیلتر شکن یا DNS استفاده کنیم. برای این کار باید به Setting برویم، سپس به قسمت Network می‌رویم و Set Up Connection را انتخاب می‌کنیم. این جا باید نوع اینترنت که LAN یا WiFi است را انتخاب کنیم. پس از اتصال گزینه‌ی IP Address Settings (Automatic) سپس DHCP Host Name (Do Not Use) و در نهایت DNS Settings (Manual) را انتخاب و پس از آن آدرس مورد نظر را در دو بخش Primary DNS و Secondary DNS وارد کنید.

مسئله بعدی مربوط به اینترنت کشورمان است. متاسفانه سرعت اینترنت در ایران بسیار پایین‌تر از سایر مناطق جهان است، به همین دلیل اکثر مواقع در دانلود فایل‌های حجیم و همچنین استریم در کیفیت بالا، با مشکل مواجه می‌شویم. PS Now به سرعتی حداقل 5 مگابیتی نیاز دارد، هرچند که این سرعت برای حداقل کیفیت ممکن است و برای کیفیت بهتر به سرعت بالاتری نیاز است.

آیا سرویس PlayStation Now اجازه نگه داشتن بازی‌ها را می دهد؟

بازی‌های موجود در سرویس PlayStation Now که اکنون تعداد آن‌ها به 800 بازی می‌رسد، یا از طریق یک اتصال اینترنتی از کلود به کنسول شما استریم می‌شوند یا به صورت مستقیم در حافظه کنسولتان بارگیری می‌شوند. بازی های قابل دانلود که همانطور که در بالا گفتیم، حدودا شامل نیمی از بازی‌های موجود روی سرویس می‌شوند را می‌توان به صورت آفلاین بازی کرد. البته در این شرایط لازم است که حداقل هر 7 روز یک بار به اینترنت متصل شوید تا فعال بودن اشتراکتان تایید شود. بازی های مولتی پلیر و کوآپ هم شامل این حالت نمی‌شوند.

همانطور که ماهانه تعدادی بازی به این سرویس اضافه می‌شود، تعدادی بازی هم از سرویس حذف می‌شود. اگر امکان حذف یک بازی در آینده وجود داشته باشد، سرویس PlayStation Now هنگام دانلود، امکان حذف آن را به شما اطلاع می‌دهد. دقت داشته باشید که اگر اشتراک شما به هر دلیلی لغو یا غیر فعال شود، تا زمان فعالسازی مجدد آن اجازه دسترسی به هیچ کدام از عناوینی که به لایبرری نرم‌افزار اضافه کرده‌اید، به شما داده نمی‌شود.

اکنون این سوال پیش می‌آید که چه بازی‌های ممکن است در آینده از سرویس حذف شوند؟ معمولا بازی‌هایی از سرویس PS Now حذف می‌شوند که توسط خود سونی منتشر نشده‌اند. البته نباید انتظار داشته باشید که عناوین انحصاری فرست پارتی هم برای همیشه در این سرویس موجود باشند. مثلا بازی‌های God Of War و Uncharted 4: A Thief’s End، جزو انحصاری های فرست پارتی بودند که پس از گذششت 3 ماه، از سرویس حذف شدند و از آنجایی که شما به صورت فنی مجوز مالکیت بازی‌های دانلود و استریم شده را ندارید، پس اگر عناوینی از سرویس PS Now حذف شدند، نمی‌توانید آن‌ها را نگه دارید.

البته خبر خوب اینکه اگر هارد کنسول شما فضای کافی داشته باشد، محدودیتی در تعداد بازی‌هایی که دانلود می‌کنید یا به لایبرری خود اضافه می‌کنید، وجود نخواهد داشت و هر بازی که دانلود یا استریم کرده‌اید را می‌توانید در لایبرری پلی استیشن خود مشاهده کنید.

کیفیت بازی های استریم شده با بازی های اصلی چه تفاوتی دارد؟

تمام بازی‌های استریم شده در سرویس PlayStation Now، با حداکثر رزولوشن 720p استریم خواهند شد. این رزولوشن برای بازی‌های پلی استیشن 1 و 2 قابل قبول است اما نسبت به بازی‌های پلی استیشن 3 که با رزولوشن 720p HD اجرا می‌شوند، نوعی پسرفت محسوب می‌شود.

فایل‌های سیو در سرویس PlayStation Now روی فضای ابری این سرویس ذخیره می‌شوند و گیمرها نمی‌توانند از سیوهای قدیمی خود در کنسول PS3 استفاده کنند، مگر اینکه آن‌ها را به حساب پلی استیشن پلاس خود منتقل کرده باشند که این هم برای همه بازی‌ها امکان‌پذیر نیست. همچنین باید دقت کنید که فقط محتوای ارائه شده در سرویس PlayStation Now در دسترس شما است و اگر بسته مکملی روی کنسول قدیمی خود دارید، تنها در صورتی می‌توانید از آن استفاده کنید که در سرویس PS Now نیز در دسترس باشند.

PS Now یا PlayStation Plus؟

سرویس PlayStation Now یک سرویس کاملا متفاوت از پلی استیشن پلاس است. به همین دلیل به اشتراک جداگانه خود نیاز دارد. برای استریم یا دانلود عناوین PlayStation Now نیازی به اشتراک PlayStation Plus ندارید، همچنین برای بازی‌های مولتی پلیر یا کوآپ هم نیازی به PS Plus نیست. سرویس پلی استیشن پلاس دارای مزایایی است که از جمله آن‌ها می‌توان از امکان دسترسی به بخش مولتی پلیر بازی‌ها خارج از PS Now، استفاده از تخفیف‌های ویژه در فروشگاه پلی استیشن و استفاده از عناوین رایگان ماهیانه سرویس، نام برد.

بررسی PlayStation Now

این مطلب راهم مطالعه کنید: پلی استیشن پلاس چیست و چرا باید اشتراک پلی استیشن پلاس بخریم؟

سخن پایانی

بی‌شک دسترسی نامحدود به نزدیک به ۱۰۰۰ بازی آن هم در ازای حدود ۵ دلار در ماه یک پیشنهاد فوق‌العاده به نظر می‌رسد. اما طبق مواردی که در این مقاله مطرح شد، احتمالا متوجه شده‌اید که استفاده از سرویس PlayStation Now  به طور مستقیم به کیفیت و سرعت اینترنت شما بستگی دارد. بنابراین برای خرید اشتراک این سرویس ابتدا باید برآوردی از سرعت و هزینه اینترنت خود داشته باشید. همچنین بهتر است نگاهی هم به بازی‌های موجود در سرویس بیاندازید تا ببینید بازی نظر شما را جلب می‌کند یا نه.

اگر شما تجربه استفاده از سرویس PlayStation Now را دارید حتما نظر و تجربه خود را از طریق سایت و اینستاگرام گنوپلی با سایر گیمرها به اشتراک بگذارید.

در ضمن فراموش نکنید اگر قصد خرید بازی پلی استیشن ۵ یا بازی ‌های پلی استیشن ۴ را هم دارید می‌توانید از طریق سایت لندو بازی مورد نظر خود را به صورت اقساطی از گنوپلی خریداری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد