سرویس گیم پس ایکس باکس (Xbox Game Pass) چیست؟

سرویس گیم پس ایکس باکس (Xbox Game Pass) چیست؟

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم در مورد سرویس گیم پس ایکس باکس (Xbox Game Pass) و همه چیز را در رابطه با اینکه گیم پس چیست به طور مفصل توضیح دهیم.

سرویس گیم پس ایکس باکس (Xbox Game Pass) چیست؟ بازی به عنوان خدمات، یکی از مفاهیمی است که اخیرا در صنعت بازی جای خود را در میان گیمرها باز کرده است. در این گونه خدمات، شما با پرداخت هزینه ثابت ماهانه، می‌توانید به مجموعه‌ای از بازی‌ها دسترسی پیدا کنید و به دلخواه خود آن‌ها را دانلود کنید یا به صورت زنده و توسط پردازش ابری استریم کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که زمان زیادی را صرف تجربه بازی‌های ویدئویی روی کنسول‌های بازی یا حتی رایانه‌های شخصی می‌کنید، تهیه اشتراک گیم پس می‌تواند برایتان به صرفه و کارآمد باشد. گیم پس یک سرویس اینترنتی اشتراکی است که مایکروسافت آن را در سال 2017 راه اندازی کرد. این سرویس امکان دسترسی به بیش از صدها بازی مختلف و همچنین امکاناتی مانند تخفیف‌های ویژه را برای گیمرها فراهم می‌کند. Xbox Game Pass هم روی کنسول های ایکس باکس (ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس) و هم در ویندوز 10 قابل دسترسی است. حتی این امکان وجود دارد که با خرید نوعی اشتراک خاص، از این سرویس روی هر دو پلتفرم استفاده کنید. برای بررسی دقیق‌تر سرویس گیم پس ایکس باکس، در ادامه این مقاله با ما همراه باشد.

گیم پس ایکس باکس سری اس و ایکس

گیم پس چیست؟

گیم پس سرویس ویژه مایکروسافت برای کاربران کنسول‌های ایکس باکس و ویندوز 10 است که اجازه می‌دهد به صورت نامحدود و طی زمانی که اشتراکتان فعال است، بازی های عرضه شده را تجربه کنید. گیم پس در سال 2017 برای ایکس باکس وان و در سال 2019 برای رایانه‌های شخصی (PC) فعالیت خود را آغاز کرد.

سرویس ایکس باکس گیم پس را می‌توان با PlayStation Now کمپانی سونی یا EA Access الکترونیک آرتز مقایسه کرد، اما طبق تجربیات، سرویس مایکروسافت از جنبه‌های مختلف، نسبت به سایر سرویس‌های مشابه، موفق‌تر عمل کرده است. به همین دلیل سرویس گیم پس ایکس باکس را می‌توان معادل نتفلیکس در دنیای بازی های ویدئویی دانست.

این سرویس به شما این امکان را می‌دهد تا هم‌اکنون به بیش از ۱۰۰ بازی مختلف دسترسی داشته باشید. البته تعداد بازی‌ها به مرور زمان تغییر می‌کنند و بازی‌های بیشتری به این سرویس اضافه می‌شوند. یکی از ویژگی های خوب گیم پس، استریم است. یعنی بازیکنان می‌توانند بازی‌های مورد علاقه را روی کنسول دانلود کنند تا درگیر مسائلی مانند سرعت پایین اینترنت و اختلال در اجرای بازی‌ها نشوند. همچنین می‌توان گفت که تنوع بازی‌های سرویس گیم پس ایکس بسیار بالا است و بر خلاف EA Access که فقط بازی‌های انحصاری الکترونیک آرتز را عرضه می‌کند، گیم پس مایکروسافت بازی‌های ناشران مختلف را هم ارائه می‌کند.

نکته مثبتی که وجود دارد این است که کاربرانی که کنسول ایکس باکس وان دارند، می‌توانند از طریق سرویس گیم پس ایکس باکس به برخی از بهترین بازی‌های کنسول قبلی آن، یعنی ایکس باکس 360 دسترسی پیدا کنند. گیمرها برای دانلود و نصب بازی‌ها هیچ محدودیتی ندارند و تا زمانی که فضای خالی داشته باشند، می‌توانند بازی‌ها را دانلود کنند. همچنین می‌توانند بازی‌های سرویس گیم پس ایکس باکس را 20 درصد تخفیف بخرند تا بتوانند برای همیشه آن بازی‌ها را در اختیار داشته باشند.

پس از دانلود یک بازی از گیم پس ایکس باکس، دیگر نیازی نیست که کنسول به اینترنت متصل باشد، اما باید حواستان باشد اگر پس از گذشت 30 روز به اینترنت متصل نشوید، بازی که دانلود کردید غیر فعال می‌شود. همچنین اگر یک بازی به طور کلی از سرویس گیم پس حذف شود یا اینکه اشتراک گیم پس شما به پایان برسد، دسترسی به آن بازی قطع خواهد شد. البته پس از تمدید اشتراک یا خرید بازی، مجددا می‌توانید به تمام فایل‌های ذخیره بازی دسترسی پیدا کنید. پس نگران نباشید!

این مطلب راهم مطالعه کنید: پلی استیشن پلاس چیست و چرا باید اشتراک پلی استیشن پلاس بخریم؟

در حال حاضر، 3 نوع اشتراک برای سرویس Xbox Game Pass وجود دارد. اشتراک مخصوص PC، اشتراک مخصوص کنسول و اشتراک Ultimate.

اشتراک مخصوص PC و کنسول:

  • 10 درصد تخفیف برای خرید بازی‌های موجود در لایبرری شخصی شما
  • 20 درصد تخفیف برای خرید محتوای اضافه بازی‌ها
  • دسترسی به مجموعه‌ای قابل گسترش از 100 بازی ویدئویی

امکانات اشتراک Ultimate:

  • دسترسی زودتر از موعد به برخی از بازی‌ها
  • اشتراک سرویس Xbox Live Gold که علاوه بر امکان بازی کردن آنلاین، بازی‌های رایگانی را ماهیانه در اختیار کاربران می‌گذارد.

نکته قابل توجه این است که اگر اشتراک سرویس Xbox Live Gold را داشته باشید و اشتراک آلتیمت را هم خریداری کنید، زمان باقیمانده از اشتراک Xbox Live Gold، به گیم پس آلتیمت تبدیل می‌شود. البته تا سقف زمانی 36 ماه این زمان قابل تبدیل است.

سرویس گیم پس ایکس باکس

هزینه خرید گیم پس قانونی

شما باید اشتراک گیم پس ایکس باکس را ماهیانه خریداری کنید و هر زمان که خواستید آن را کنسل کنید. قیمت سرویس گیم پس در کشورهای مختلف، متفاوت است. بنابراین نمی‌توانیم قیمت مشخصی را برای خرید این سرویس ذکر کنیم. اما چیزی که مشخص است، هزینه اشتراک ماهیانه آلتیمت بیشتر از دو نوع اشتراک دیگر است، همچنین هزینه اشتراک گیم پس ایکس باکس وان هم بیشتر از هزینه اشتراک PC است.

گیم پس در چه کشورهایی فعال است؟

سرویس گیم پس در کشورهای آرژانتین، استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، هند، ایتالیا، میکزیک، هلند، نیوزلند، نروژ، لهستان، پرتغال، روسیه، عربستان، سنگاپور، اسلواکی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوییسف تایوان، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلیس و آمریکا پشتیبانی می‌شود. البته برای برخی از کشورها استثنائاتی وجود دارد که عبارتند از:

  • در روسیه خریدگیم پس تنها از طریق مراجعه به فروشگاه‌های مرتبط یا وب سایت‌های ثانویه امکانپذیر است.
  • حق اشتراک PC در کره جنوبی و ترکیه هنوز فعال نشده است.

مسئله‌ای که واضح این است که اگرچه گیم پس در کشورهای زیادی پشتیبانی می‌شود، اما هنوز راه زیادی تا پوشش کل دنیا وجود دارد.

استفاده از گیم پس در ایران چگونه است؟

به خاطر مشکلاتی مثل تحریم نمی‌توان به‌صورت مستقیم از گیم پس ایکس باکس بهره برد و باید از ترفندهایی کمک بگیرید.

چاره کار استفاده از DNS است. آدرس‌هایی که با کمک آن‌ها می‌توانید به شبکه‌ی ایکس‌باکس لایو متصل شوید و در نتیجه بدون مشکل از گیم پس بهره ببرید. برای این کار ابتدا باید به بخش Settings سپس Network و بعد از آن Advanced settings بروید. در ادامه DNS settings و در نهایت Manual را انتخاب کنید. در این‌جا دو بخش Primary DNS و Secondary DNS وجود دارد که آدرس‌های مورد نیاز را باید در این بخش وارد کنید. با جستجو در اینترنت می‌توانید آدرس‌هایی را که جواب‌گوی این مشکل باشد، پیدا کنید.

خرید گیم پس ایکس باکس

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه بازی‌های ایکس باکس وان را به ایکس باکس سری ایکس / اس انتقال دهیم؟

نحوه خرید و فعالسازی گیم پس

فعالسازی سرویس گیم پس ایکس باکس برای کنسول از طریق داشبورد و برای PC از طریق نصب اپلیکیشن Xbox انجام می‌شود. طبیعی است که بهترین راه برای خرید اشتراک گیم پس، مراجعه به وب سایت رسمی مایکروسافت روی PC یا کنسول است. هرچند وب سایت‌های دیگری هم برای این کار وجود دارند، اما باید از فعالیت قانونی آن‌ها مطمئن شوید.

ابتدا کیف پول اکانت یا حساب کاربری خود در مایکروسافت را شارژ کنید و سپس از طریق فروشگاه ایکس باکس، گیم پلی را خریداری کنید. راه دیگری هم در ایران رواج دارد که خرید کد اشتراک گیم پس از سایت‌های مختلف و وارد کردن آن در اکانت ایکس باکس است. به این کار Redeem گفته می‌شود.

روش دیگری که برای استفاده از گیم پس روی یک دستگاه جدید وجود دارد، اشتراک گذاری آن است. برای این کار باید اکانت گیم پس خود را به اکانت Home یا اصلی تبدیل کنید. اکنون اگر روی یک کنسول چندین اکانت وجود داشته باشد، با تبدیل گیم پس یکی از اکانت‌ها به Home، سایر اکانت‌ها می‌توانند از گیم پس استفاده کنند. برای تبدیل اکانت گیم پس به Home، ابتدا باید وارد تنظیمات شوید. سپس مسیر General > Personalization > My Home Xbox را طی کنید و در پایان گزینه Make My Home Xbox را انتخاب کنید.

10 تا از بهترین بازی های گیم پس ایکس باکس سری اس و ایکس

همانطور که گفتیم در حال حاضر بیش از 100 بازی از طریق سرویس گیم پس در دسترس گیمرها است که در آینده تعداد آن‌ها بیشتر هم خواهد شد. در این بخش 10 بازی برتر موجود در این سرویس را به اختصار معرفی می‌کنیم.

  • A Plague Tale: Innocence. بازی قصه طاعون اثر بسیار تحسین برانگیزی است. این بازی در سبک اکشن مخفیانه دسته بندی می‌شود و داستان دختری است که برادر کوچکترش بیماری عجیبی دارد و برای حفظ جان خودشان ناچار به سفری خطرناک هستند.
  • Ace Combat 7: Skies Unknown. قدمت بازی‌های آیس کامبت به پلی استیشن 1 می‌رسد. آیس کامبت یک بازی هیجان انگیز با گیم پلی ایده‌آل است اما بخش داستانی آن با مشکلاتی مواجه است که دنبال کردنش را سخت می‌کند.
  • Alien: Isolation. این بازی براساس مجموعه فیلم‌های بیگانه ساخته شده است. در Alien: Isolation کاراکتر شما اصلا توانایی جنگیدن ندارد و فقط باید مخفی شود تا گیر بیگانه‌ها نیافتد. این عنوان از سری بیگانه، یکی از استرس‌زاترین بازی‌ها است.
  • Batman: Arkham Knight. سه گانه بتمن، از بهترین بازی‌هایی هستند که براساس کاراکترهای ابرقهرمانی ساخته شده‌اند. این نسخه از بتمن گرافیک فوق‌العاده‌ای دارد و امکانات و گیم پلی بیشتری را به شما ارائه می‌دهد.
  • eFootball PES 2020. این بازی آخرین نسخه فوتبالی کاملی است که کونامی به بازار عرضه کرده است. این عنوان نسبت به نسخه قبلش دارای پیشرفت‌هایی است. مثلا می‌توانید ادای شوت زدن دربیاورید ولی پاس بدهید یا دریبل بزنید.
  • Final Fantasy XV. بازی فاینال فانتزی 15 مانند تمام بازی های شماره‌دار این سری داستان مستقل خود را دارد، اما متاسفانه داستان در عین واحد بودن از انسجام کافی برخوردار نیست، اما نمی‌دانم بازی سازهای ژاپنی از چه جادویی استفاده کردند که در پایان بازی دلتان برای شخصیت‌ها تنگ می‌شود.
  • Kingdom Hearts III. حس و حال بازی‌های قلب‌های پادشاهی، مانند کارتون‌های غربی است و قرار نیست با دنیاسازی عجیب ژاپنی‌ها سروکله بزنید. این نسخه از بازی قلب‌های پادشاهی از گرافیک، نقش آفرینی و جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
  • DiRT 4. بازی درت پیش زمینه تلخی دارد. این بازی دنباله‌ای بر بازی‌های اتومبیل‌رانی کالین مک رالی بود که با مرگ ناگهانی این قهرمان، نام او هم از بازی‌های حذف شد. این بازی از نظر شبیه سازی بسیار نزدیک به واقعیت است.
  • Black Desert. یکی از محصولات برجسته کره‌ای‌ها، بازی صحرای سیاه است که هواداران زیادی هم دارد. صحرای سیاه یک بازی اکشن ماجراجویانه و در سبک نقش آفرینی آنلاین بزرگ و از رهروان بازی‌های دنیای وارکرفت به حساب می‌آید.
  • Yakuza 0. چند نسخه از بازی‌های یاکوزا روی گیم پس وجود دارند که نسخه صفر، یکی از بهترین‌های این سری است. در این بازی‌ها شما در گروه‌های خلاف کاری فعالیت می‌کنید همه شخصیت‌ها خاکستری هستند. برخلاف خیلی از بازی‌های ژاپنی، با قیافه‌های عجیب طرف نیستید و طراحی چهره و بدن شخصیت ها واقعی است.

سخن پایانی

اگرچه این روزها قیمت دلار بسیار بالا و دارای نوسانات فراوان است، اما در حقیقیت خرید این سرویس یکی از ارزان‌ترین روش‌ها برای تجربه بازی‌های خوب محسوب می شود. اگر کنسول ایکس باکس دارید، اشتراک گیم پس بهترین گزینه برای شما است. اگر هم روی PC بازی می‌کنید، خرید گیم پس آلتیمیت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مطمئن باشید برای قانونی بازی کردن، گزینه‌ای به صرفه‌تر از این سرویس مایکروسافت وجود ندارد.

اگر شما تجربه استفاده از سرویس گیم پس ایکس باکس را دارید، حتما نظر و تجربه خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی گنوپلی با ما در میان بگذارید.

در ضمن فراموش نکنید برای خرید کنسول‌های ایکس باکس و همچنین دیسکت بازی‌ها می‌توانید از شرایط خرید قسطی گنوپلی با همکاری سایت لندو استفاده کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد