کدام کنسول را بخریم؟ Xbox X یا Xbox S

کدام کنسول را بخریم؟ Xbox X یا Xbox S

با معرفی کنسول‌های جدید مایکروسافت این سوال برای کاربران به‌وجود امده است که بین Xbox X یا Xbox S کدام گزینه برای آن‌ها بهتر است. در این مطلب در این باره بیشتر صحبت می‌کنیم.

هر بار با ارائه نسل جدید کنسول‌‌های بازی این سوال برای کاربران و گیمرها ایجاد می‌شود که خرید کدام کنسول برای بهتر است؟ این بار هم با مشخص شدن قیمت و ویژگی‌های کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس (Xbox X) و ایکس باکس سری اس (Xbox S) قصد داریم به مقایسه این دو کنسول بپردازیم.

برای اینکه بتوانیم مقایسه بهتری داشته باشیم بیایید یک بار دیگر ویژگی‌های این دو کنسول را مرور کنیم:

مشخصات ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X)

CPU: Eight-core 3.8GHz (3.6GHz with SMT) custom AMD 7nm
GPU: 12 teraflops 1.825GHz (locked)
RAM: 16GB GDDR6
Frame rate: Up to 120 fps
Resolution: Up to 8K
Optical: HD Blu-Ray disk drive
Storage: 1TB NVMe SSD

ایکس باکس ایکس به یک پردازنده ۸ هسته‌ای AMD و گرافیک ۱۲ ترافلاپی مجهز است. این کانفیگ قدرتمند به این کنسول اجازه می‌دهد تا تصاویر را با رزولوشن 8K و نرخ تصویر ۱۲۰ فریم بر ثانیه ارائه دهد. جالب است بدانید این قدرت تقریبا دو برابر کنسول نسل قبل یعنی ایکس باکس وان است.

از جمله قابلیت‌های منحصربه فرد این دستگاه می‌توان به نرخ سایه‌سازی متغیر یا Variable Rate Shading اشاره کرد.

ایکس باکس ایکس (Xbox X) با داشتن ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR6 و ۱ ترابایت حافظه NVMe SSD خیلی سریع بازی‌ها را لود می‌کند و بدون منتظر ماندن می‌توانید بین بازی‌ها جابجا شوید.

البته ناگفته نماند مایکروسافت قیمت ۴۹۹ دلاری برای این کنسول در نظر گرفته است.

حالا بیایید نگاهی بیندازیم به کنسول ایکس باکس سری اس  

مشخصات ایکس باکس سری اس (Xbox Series S)

CPU: Eight-core 3.6GHz (3.4GHz with SMT) custom AMD 7nm
GPU: 4 teraflops at 1.550GHz
RAM: 10GB GDDR6
Frame rate: Up to 120 fps
Resolution: 1440p with 4K upscaling
Optical: No disk drive
Storage: 512GB NVMe SSD

این دستگاه که در واقع بردار کوچک‌تر و ارزان‌تر  ایکس باکس سری ایکس که با قیمت ۲۹۹ دلاری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

بهتر است بدانید پردازنده Xbox S همان پردازنده ۸ هسته‌ای Xbox X است اما چیپ گرافیکی آن قدرت نسبتا پایین‌تری دارد و به جای ۱۶ گیگابایت، مایکروسافت ۱۰ گیگابایت رم برای آن در نظر گرفته است.

این کنسول قابلیت اجرای بازی با رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه را دارد. این کنسول برخلاف Xbox X  از دیسک درایو برخوردار نیست و فضای ذخیره سازی هم از ۱ ترابایت به ۵۰۰ گیگابایت کاهش یافته است.

یک نگرانی که کاربران از این بابت دارند فضای پایین برای ذخیره بازی‌های متعدد است، البته مایکروسافت پیشنهاد می‌دهد کاربران از پروژه xCloud استفاده کنند. با استفاده از این سرویس دیگر نیازی به دانلود بازی وجود ندارد و همه بازی‌ها ار روی سرور مایکروسافت استریم می‌شود.

این نکته را هم باید بدانید که همه بازی‌های ایکس باکس ایکس روی ایکس باکس اس هم قابل اجرا هستند البته با رزولوشن پایین‌تر! همچنین این کنسول‌های جدید از بازی‌های ایکس باکس وان (Xbox One) و ایکس باکس ۳۶۰ پشتیبانی می‌کنند تا نگرانی بابت انجام بازی‌های قدیمی خود نداشته باشید.

مقایسه ایکس باکس ایکس و ایکس باکس اس

به این مطلب هم سر بزنید: قیمت و تاریخ عرضه PS5 مشخص شد

نتیجه گیری

مشخص است که مایکروسافت با ارائه دو کنسول با قیمت‌های مختلف بازه بزرگ‌تری از کاربران را هدف قرار گرفته است.

طبیعی است اگر از نظر مالی محدودیتی ندارید و  علاقه به انجام بازی با دیسک دارید، انتخاب ایکس باکس ایکس با توجه به قدرت بیشتر و دیسک درایو گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. اما اگر قصد پرداخت هزینه زیاد برای خرید دیسک بازی‌ها را ندارید و پرداخت هزینه ۴۹۹ دلاری برای شما سنگین است طبیعتا انتخاب کنسول ایکس باکس سری اس با قیمت تنها ۲۹۹ دلار گزینه مناسب شما خواهد بود.

مایکروسافت اعلام کرده است این کنسول‌ها از تاریخ ۱۰ نوامبر به بازار عرضه خواهد شد. از آنجایی که ایکس باکس ایکس رقیب مستقیم پلی استیشن ۵ (PS5) محسوب می‌شود، در مطالب بعدی به مقایسه این دو دستگاه خواهیم پرداخت.

به نظر شما ایکس باکس مایکروسافت برنده این بازی بزرگ خواهد بود یا پلی استیشن سونی؟
فراموش نکنین سوالات و نظراتتون رو از طریق سایت گنوپلی یا شبکه‌های اجتماعی با ما در میون بگذارید.

راستی اگر قصد خرید کنسول‌های جدید رو دارین؟ گنوپلی امکان خرید قسطی بازی و کنسول رو هم فراهم کرده که برای فهمیدن شرایط خرید قسطی کافیه که به گنوپلی پیام بدین یا تماس بگیرین.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد