نقد و بررسی بازی  Back 4 Blood برای پلی استیشن ۵

نقد و بررسی بازی Back 4 Blood برای پلی استیشن ۵

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Back 4 Blood برای کنسول های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس بپردازیم.

حدود 12 سال از انتشار بازی محبوب Left 4 Dead می‌گذرد و طرفدارانش هنوز منتظر نسخه جدید این بازی هستند. با وجود اینکه نسخه جدید این بازی منتشر نشد، اما اکنون دنباله معنوی آن یعنی Back 4 Blood جای خالی آن را پر کرده و باید گفت این 2 بازی بسیار شبیه به هم هستند و از همان نگاه اول تغییرات چشمگیری به چشم نمی‌آید. به بیان دیگر، شما اگر دو بازی را در کنار یکدیگر قرار دهید، بازی Back 4 Blood بیشتر شبیه به نسخه ریمستر Left 4 Dead 2 است و کمتر حس و حال عنوانی کاملا جدید، آن هم پس از 12 سال به شما دست می‌دهد. بازی Back 4 Blood یک بازی شوتر اول شخص آنلاین است. سازنده بازی، Turtle Rock Studios، پیش از این بازی‌های Left 4 Dead 2 و سری Evolve را ساخته است و مهارت خاصی در ساخت شوتر آنلاین دارد. این بازی حدود یک ماه و نیم پیش برای تمام پلتفرم‌های نسل هشتم و نهم به جز نینتندو سوییچ عرضه شد.

قبل از بررسی تخصصی بازی، ذکر این نکته ضروری است که اساس بازی بر چند نفره بازی کردن آن است. البته این مورد مانع تنهایی بازی کردن شما نمی‌شود و شما می‌توانید به صورت تک نفره هم بازی کنید. اما باز هم لذت اصلی آن بر پایه چند نفره بودن است. پس اگر تنها بازی کردید و خوشتان نیامد، بهتر است درباره این بازی زود قضاوت نکنید و نظر منفی خود را بر دیگران تحمیل نکنید.

حالا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Back 4 Blood تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

داستان بازی Back 4 Blood 

طبق روال همیشگی در ابتدا به سراغ داستان بازی می‌رویم. اگر انتظار داستان تاثیرگذار از Back 4 Blood را دارید، شاید کمی در ذوقتان بخورد، پس بهتر است از همین اول سطح توقعتان را پایین بیاورید. اصولا اینگونه بازی‌ها داستان ندارند و اگر هم داشته باشند، بسیار سطحی و کلی خواهد بود. ولی اگر اصرار دارید تا همین داستان بسیار کلی و سطحی را بدانید، در ادامه به آن می‌پردازیم.

اگر تجربه بازی Left 4 Dead 2 را داشته باشید، کاملا با سبک بازی آشنایی دارید. یک شوتر اول شخص آنلاین PVE که بر اساس همکاری بازیکنان در یک تیم 4 نفره شکل گرفته است. بخش Campaign بازی شامل بیش از 20 مرحله است که در قالب یک داستان معمولی، در هر مرحله موجی از زامبی‌ها را روی سرتان خراب می‌‌کند و شما 4 نفر هستید که تعداد بی‌شماری از این موجودات خون‌ خوار در مقابلتان قرار گرفته‌اند! قطعا در چنین بازی‌هایی، داستان در اولویت سوم یا چهارم هر گیمر هم نخواهد بود. با این حال Turtle Rock Studios کاملا هم به این بخش بی‌توجه نبوده و داستانی هرچند سطحی برای آن طراحی کرده است.

داستان بازی Back 4 Blood از این قرار است که مدت بسیاری قبل از وقوع اتفاقات بازی، تقریبا 1.4 میلیون سال قبل، شهاب سنگی به شمال شهر Quebec واقع در کانادا برخورد کرده و نابودی زیادی به بار می‌آورد. در نتیجه برخورد این شهاب سنگ، در منطقه اطراف آتش‌فشانی ایجاد شده که به آتش‌فشان Quebec معروف می‌شود. دانشمندان امروزی مطالعه زیادی روی این آتش‌فشان و آثارش می‌کنند، که آخرین مطالعه نتایج جالبی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. آن‌ها روی آثار آتش‌فشان یک گونه جدید از حیات پیدا کرده و نامش را Devil Worm گذاشته‌اند. Devil Worm در آزمایشگاهی در آمریکا در یک منطقه به شدت محافظت شده نگهداری می‌شود، اما متاسفانه این گونه قبل از انجام آزمایش‌های مطالعاتی بیشتر، منطقه حفاظتی را می‌شکند و دانشمندان را آلوده کرده و باعث پخش یک ویروس به شدت کشنده می‌شود. حال گروهی تحت فرمان ژنرال فیلیپس با نام Cleaners، قصد مقابله و پاکسازی موجودات آلوده شده (Ridden) را دارند و شما هر بار در نقش یکی از اعضای این گروه 8 نفره، می‌توانید پا به میدان نبرد بگذارید.

همانطور که اشاره شد گروه شما 8 عضو دارد که هر یک ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند. مثلا، کریس یک زن 45 ساله است که به دلیل رفتارهای مادرانه‌اش نسبت به بقیه گروه، توسط اعضا Mom لقب گرفته است. واکر یک ارتشی سابق و حرفه‌ای بوده که رهبر گروه است. Holly یک دختر جوان یتیم است که مهارتش در کار با چوب بیسبال بوده و سو که پزشک گروه است و به Doc ملقب شده. در طول مراحل داستانی بازی، شخصیت‌ها گاها با یکدیگر صحبت کرده و سخنانی جدی یا شوخی را بیان می‌کنند که در لابه‌لای آن به خوبی می‌توانید بیشتر با آن‌ها و پیشینه‌شان آشنا شوید. به طور کلی نباید از چنین سبک بازی‌ای، انتظار شخصیت‌پردازی پیچیده و عمیق داشته باشیم. همین که بدانیم شخصیت‌ها تکلیفشان با خودشان و داستان چیست و چند خطی از آن‌ها بدانیم کفایت می‌کند. خوشبختانه Back 4 Blood هم این مورد را به خوبی انجام داده و داستان بازی در حد نیاز ما را راضی می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: داستان بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک

گیم پلی بازی Back 4 Blood

بخش حائز اهمیت دیگر بازی، گیم پلی آن است. گیم‌پلی بازی همانطور که قبلا اشاره شد، بر مبنای همکاری تیمی شکل گرفته است و ماموریت‌ها نیز بصورت تیمی انجام می‌شوند. دوربین از زاویه اول شخص و سبک بازی هم شوتر است. مراحل بازی بصورت ۴ اکت (Act) طراحی شده که هر اکت هم به مراحل مختلف و جذابی تقسیم شده است. یکی از مراحل سخت، اما جذاب بازی مربوط به بمب‌گذاری یک کشتی می‌شود که زامبی‌ها با هجوم شدید و رگباری‌شان اجازه بمب گذاری به شما نمی‌دهند. در پایان هر مرحله از بازی هم به شما پاداش‌هایی داده می‌شود که می‌تواند در مراحل بعدی کمکتان کند. در بازی چند نوع دشمن از جنس زامبی داریم مانند: زامبی ساده، زامبی تف کن (با تف کردن روی شما جانتان را می‌گیرد)، زامبی دست‌گنده (که با دیدنش یاد رزیدنت ایول 4 می‌افتید)، زامبی غول‌مانند (زنده بودنش یک درد است و مردنش دردی دیگر) و ... . خلاصه که در این بازی با این همه دشمن وقت خاراندن سر را هم ندارید. ناگفته نماند که در هر مرحله شما با باس‌هایی روبه‌رو خواهید شد که اگر آن‌ها را دست کم بگیرید، مرگ تلخی در انتظارتان خواهد بود. البته این باس‌ها نقاط ضعفی دارند که اگر آن‌ها را بیابید، کار برای شما راحت خواهد شد.

در بازی اسلحه‌های سرشناس زیادی وجود دارند که به دو قسمت سرد و گرم تقسیم می‌شوند. خوشبختانه سلاح‌های گرم ساخت بلوک شرق و غرب مانند کلاشنیکف و ام 4 و ام 16 در بازی حضور دارند. در نتیجه می‌شود با استفاده از رد دات (نشانه لیزری) و خشاب‌هایی با ظرفیت بیشتر، بهتر به خدمت زامبی‌ها رسید. سلاح‌های سرد هم از چوب بیسبال گرفته تا قمه و کوکتل مولوتف در خدمتتان هستند تا در نبرد علیه زامبی‌ها یاری‌تان کنند. بازی دارای بخش دیگری بنام Swarm است که بازیکنان در آن می‌توانند در قالب ۲ تیم چهارنفره از انسان‌ها و زامبی‌ها به نبرد با یکدیگر بپردازند. واضح‌تر بگویم که این بخش از ایده دزد و پلیس گرفته شده که در نوع خود جالب است. درکل اگر عنوانی می‌خواهید تا گیم‌پلی نفس‌گیر داشته باشد، این بازی شما را ناامید نخواهد کرد.

گرافیک بازی Back 4 Blood

در مبحث گرافیک بازی هم باید بگوییم همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، ما از لحاظ گرافیکی به‌گونه‌ای با نسخه ریمستر شده Left 4 Dead 2 روبه‌رو هستیم. گرافیک Back 4 Blood به گونه‌ای است که بعضی مواقع آن‌قدر پیشرفت می‌کند که می‌توان گفت عالی است، اما بعضی مواقع آن‌قدر افت می‌کند که از آن ناامید می‌شوید. البته چون بازی جدید است می‌توان امیدوار بود که با ارائه بروزرسانی این مشکل گرافیکی حل شود. یکی از نکات جالب توجه در گرافیک بازی، پخش شدن خون زامبی‌ها روی اسلحه است. وقتی با سیل عظیمی از زامبی‌ها مواجه می‌شوید و شروع به کشتنشان می‌کنید، چنان دید شما را خون می‌گیرد که بعضا نمی‌فهمید چی به چی است. نورپردازی هم که به بهترین شکل ممکن کار شده است و خون پاشیده ‌شده روی اسلحه را خیلی زیبا نشان می‌دهد.  پایدار بودن نرخ فریم  هم که یکی اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید در چنین اثری با این حجم از دشمن که در هر صحنه حاضر می‌شوند مورد توجه باشد، در اکثر مواقع آن هم در کنسول پلی استیشن 5، کاملا قابل قبول است. موضوعی که تاثیر مستقیمی روی گیم‌پلی دارد و اینجا باعث نشده تا ضعف خاصی برای بازی شکل گیرد.

اما متاسفانه این قضیه در مورد موسیقی بازی صادق نیست. موسیقی در بازی کمی از کمبود قطعات مختلف رنج می‌برد. البته موسیقی در منوی بازی بسیار به یادماندنی و زیبا است؛ اما در گیم‌پلی بازی کمبود تعداد قطعات کمی توی ذوق می‌زند و انتظار می‌رفت از قطعات بیشتری برای موسیقی استفاده شود. اما در زمینه صداگذاری شاهد عملکرد بهتری از سازندگان هستیم. هر 8 کاراکتر بازی، در طی مراحل دیالوگ‌های نسبتا زیادی را بیان می‌کنند و صداگذاری مناسب و کارشده‌ای دارند. با وجود آن که Turtle Rock اصلا مجبور نبوده تا این حد روی صداگذاری کاراکترها و دیالوگ‌های زیادشان وقت بگذارد، این کار را انجام داده و صداگذاری بسیار مناسبی تحویل گیمرها داده است. همچنین هیولاهای بازی به خوبی صداگذاری شده‌اند و تقریبا هرگونه صدای مخصوص خود را دارد و به تنوع صداگذاری بازی می‌افزاید.

با توجه به اینکه بعد از Left 4 Dead دیگر بازی‌ای در این سبک به این کیفیت در بازار نداشتیم، اگر از طرفداران بازی‌های شوتر آنلاین تیمی هستید، حتما این بازی عالی را تهیه کنید. اگر هم بار اول است که به این سبک ورود می‌کنید، این بازی قطعا شما را به این ژانر علاقه‌مند می‌کند.

خرید بازی Back 4 Blood

 فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Back 4 Blood را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد