نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human

نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به بررسی بازی جذاب و هیجان انگیز Dying Light 2 Stay Human برای پلی استیشن ۵ می‌پردازیم.

بازی‌های آخرالزمانی و ترسناک معمولا در بین همه گیمر‌های سراسر دنیا دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و طرفداران بسیار زیادی دارند. در این میان برخی از بازی‌هایی در این سبک هستند که طراحی و گیم پلی بسیار متفاوتی نسبت به دیگران دارند و با ایده‌های جدید خود، همه را متعجب می‌کنند. یکی از این بازی‌ها، مجموعه Dying Light است. استودیوی لهستانی تک‌لند  (Techland) حدود 6 سال پیش یعنی در سال 2015 با عرضه بازی دایینگ لایت «Dying Light» دست به خلق تجربه کاملا جدیدی برای گیمرها زد.

گیمرهایی که تا پیش از آن تنها تصویری که از بازی‌های زامبی محور داشتند، مبارزه‌های بی وقفه با استفاده از سلاح‌های گرم بود، اما حالا با عرضه دایینگ لایت شاهد بخش‌های پلتفرمینگ و پارکور در یک عنوان با محوریت زامبی بودند. در حقیقت هویت اصلی مجموعه Dying Light نه زامبی‌‌ها هستند و نه زامبی کشی. بلکه امضای این مجموعه بخش پارکور آن است. چیزی که همواره مزیت اصلی این عنوان در مقایسه با دیگر عناوین مطرح بازار بوده است. بدین ترتیب این بازی با اضافه کردن حرکات پارکوری و داستانی بسیار متفاوت و گیرا موفق شده به یکی از محبوب‌ترین و کامل‌ترین بازی‌های زامبی‌ای و آخرالزمانی تبدیل شود.

بازی Dying Light برای اولین بار توسط استودیو Techland در سال 2015 برای پلتفرم های PS4،Xbox One ، نینتندو و کامپیوتر‌های شخصی منتشر و توسط موتور بازی سازی Chrome Engine 6 ساخته شد. در این مقاله قصد داریم برای اطلاع آن دسته از گیمرهایی که تاکنون موفق به تجربه نسخه اول این سری نشده‌اند، در ابتدا خلاصه‌ای از نسخه اول را شرح دهیم و سپس به نقد و بررسی کامل Dying Light 2: Stay Human بپردازیم.

قبل از پرداختن به داستان بازی بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر  تا ببینیم با چه سبکی روبرو هستیم:

داستان بازی Dying Light

در نسخه اول مجموعه Dying Light شما به عنوان بازیکن نقش یک مامور GRE به نام کرین را دارید. وظیفه کرین این است که به یک منقطه قرنطینه و آلوده به ویروس به نام هاران برود که در آن بیشتر مردم به زامبی تبدیل شده‌اند و در آنجا به دنبال افرادی خاص بگردد، در بین گروه‌های آنها نفوذ کند و اطلاعات به دست آورده را به GRE گزارش دهد. کرین بعد از وارد شدن به هاران و آشنا شدن با گروه های مختلف، عضو یکی از گروه‌ها می‌شود و طولی نمی‌کشد که به فرد مورد اطمینان آنها تبدیل می‌شود و از خیلی از کارها و اسرار آنها سر در می‌آورد، اما به دلیل مخالفت و سرپیچی از GRE و گزارش ندادن به آن‌ها مشکلات زیادی برایش به وجود می‌آید و حمایت آن‌ها را از دست می‌دهد. پس از گذشت مدتی کرین که به مردم آنجا وابسته شده است، شروع به کمک کردن به آن‌ها می‌کند و تبدیل به نفر اول شهر هاران می‌شود. بعد از این اتفاقات شما تلاش می‌کنید تا جلوی یکی از افرادی که به نوعی سرگروه مافیایی هاران محسوب می‌شود را بگیرید، این فرد که رایس نام دارد، درحال انجام کارهای خلاف و همکاری با GRE ، دور از چشم های شماست و شما در آخر متوجه ارتباط او با GRE می‌شوید و همین باعث می‌شود در یک نبرد بسیار سخت او را به قتل برسانید و اطلاعاتی را که او قصد داشت به این سازمان برساند، از چنگش در بیاورید و باعث شوید که کارهای کثیف آن‌ها برای همه مردم جهان آشکار شود.

اکنون و پس از حدود 6 سال تکلند نسخه دوم این عنوان را عرضه کرده است. نسخه‌ای که نسبت به نسخه اول از جهات مختلف پیشرفت زیادی داشته است. در Dying Light 2: Stay Human با یک تجربه‌ سینمایی کم‌نظیر روبه‌رو خواهیم بود. منظورمان از تجربه سینمایی صحنه‌های هیجان انگیز و اکشنی است که در دل گیم‌پلی‌ای جای گرفته‌اند که هیچگاه از ریتم نمی‌افتد. اینبار شاهد داستانی جذاب و سینمایی نیز هستیم. شاید یکی از ایرادات نسخه اول، داستان نه چندان جذاب آن بود. اما حالا استودیوی لهستانی با علم به این موضوع، داستان را به یکی از نقاط قوت بازی تبدیل کرده است. شاید موضوع اصلی داستان به نوعی کلیشه‌ای باشد، اما شخصیت پردازی مناسب در کنار صداپیشگی خوب و همچنین روایت مناسب، همان چیزی است که باعث می‌شود تجربه 20 ساعته بخش داستانی همواره برایتان جذاب باشد و همیشه به دنبال این باشید که با انجام ماموریت‌های بعدی اطلاعات بیشتری از دنیای آخرالزمانی‌ که ایدن کالدول (Aiden Caldwell) در آن گرفتار شده، بدست بیاورید.

ایدن، که شخصیت اصلی این نسخه است، اطلاعاتی در ابتدایی قصه بدست می‌آورد و سپس برای پیدا کردن خواهر گمشده‌اش پا به شهر ویلدور (Villedor) می‌گذارد. ویلدور جایی است که گروه‌های مختلف بازمانده‌ها در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. ماموریت اصلی ایدن این است که با انتخاب‌های خود در طول داستان، رابطه‌اش را با این گروه‌ها مدیریت کند و نهایتا به سرنوشت خواهرش پی ببرد. اینبار چیزی که نقشی بسیار اساسی در شکل‌گیری داستان دارد، انتخاب‌های داستانی است. به طوری که با پیشروی در داستان به نقاطی می‌رسید که باید میان 2 گزینه انتخاب کنید، انتخاب‌هایی که هر کدام مراحل خاص خود را دارند و داستان نیز بر همان اساس دچار تغییراتی می‌شود.

نکته جالب‌تر این است که شما در طول ماجراجویی‌های ایدن تعدادی از مکان‌ها و تاسیسات شهری را آزاد می‌کنید و پس از آن باید انتخاب کنید که مدیریت آن تاسیسات را به چه گروه و دسته‌ای واگذار کنید. مثلا در یکی از مراحل باید یکی از تاسیسات برقی شهر را دوباره فعال کنید و در نهایت انتخاب کنید که این تاسیسات در اختیار گروه بازمانده‌ها قرار بگیرد یا در اختیار نیروهای نظامی. انتخاب کردن نیروهای نظامی همیشه باعث می‌شود گزینه‌های بیشتری برای مبارزه مستقیم با زامبی‌ها در اختیارتان قرار بگیرد و در واقع بخش اکشن بازی را پررنگ‌تر می‌کند و انتخاب گروه بازمانده‌ها نیز باعث می‌شود که گزینه‌های مربوط به پارکور در سطح شهر افزایش یابند. این انتخاب‌ها علاوه بر اینکه در داستان و رابطه شما با گروه‌ها تاثیر دارند، بر گیم‌پلی بازی نیز اثر گذار هستند.

گیم پلی بازی Dying Light

در بخش اکشن بازی هیچ خبری از اسلحه گرم نیست. به جای آن شاهد تعداد زیادی سلاح سرد هستیم که برخی از آن‌ها قابلیت اضافه کردن عناصری همچون آتش، الکتریسیته و … دارند. همچنین معمولا در محیط اطرافتان گزینه‌هایی برای استفاده در نبردها وجود دارد. مثلا می‌توانید با فعال کردن صدای آژیر ماشین‌های بمب گذاری شده زامبی‌ها را به سمت آن ماشین بکشانید تا پس از انفجار بمب شاهد تکه تکه شدنشان باشید. همینقدر خشن و وحشتناک! اما چیزی که Dying Light 2: Stay Human را از دیگر عناوین بازار متمایز می‌کند بخش پارکور آن است و نه مبارزات. در حقیقت بخش اکشن بازی همچنان در حاشیه بخش پارکور قرار می‌گیرد. علت این اتفاق هم این است که تغییرات بخش پارکور در این نسخه واقعا متفاوت از قبل بوده و شاهد حرکات و انیمیشن‌های جدید بسیاری هستیم. علاوه بر این ایدن هم ابزارهای جدیدی مانند پاراگلایدر یا طنابی که او را به نسخه آخرالزمانی مرد عنکبوتی تبدیل می‌کند، در اختیار دارد. طراحی نقشه بازی هم کاملا در خدمت بخش پارکور است، به گونه‌ای که می‌توانید برای مدت‌های طولانی در نقشه بازی و میان ساختمان‌ها بدون لحظه‌ای وقفه جابجا شوید. بخش پارکور و مبارزات هرکدام XP خود را دارند که با انجام حرکات مربوط به هر بخش می‌توانید آن را بدست بیاورید و قابلیت‌های جدیدی در آن بخش باز کنید. همچنین آیتم‌هایی هم وجود دارند که با پیدا کردن آن‌ها می‌توانید میزان سلامتی و استقامتتان را افزایش دهید. تمام حرکات ایدن میزانی از نوار استقامت را خالی می‌کند. این موضوع باعث شده چه در مبارزات و چه در پارکور به سطحی از برنامه‌ریزی و استراتژی نیاز باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی mad max

گرافیک بازی Dying Light

در نسخه اول Dying Light شاهد گرافیکی چندان خاص و خارق‌العاده نبودیم، البته نمی‌توان گفت که سطح گرافیکی آن پایین بود، اما آنگونه که انتظار می‌رفت هم نبود. متاسفانه نسخه دوم هم از این نظر پیشرفت چندانی نداشته است. گرافیک فنی بازی واقعا چیزی نیست که از دیدنش روی کنسول‌های نسل جدید شگفت زده شوید، هرچند که ناامید کننده هم نیست. رنگ‌بندی محیط به نسبت نسخه اول کمی شادتر بنظر می‌رسد که دلیلش می‌تواند این باشد که سال‌هاست از اتفاقات نسخه اول گذشته و انسان‌ها از آن فضای ملتهب و بحرانی خارج شده‌اند. زامبی‌ها در شب‌ به شدت سریع‌تر و قوی‌تر هستند و تعقیب و گریزهای هیجان انگیزی در شب‌های ویلدور انتظارتان را می‌کشد. یکی از نقاط مثبتی که در این نسخه دیده می‌شود این است که برخی مراحل مختص قسمت شب هستند. همچنین ساختمان‌ها و فضاهای بسته در طول روز پر از زامبی‌هایی هستند که از نور به داخل آن‌ها پناه برده‌اند. بنابراین با غروب آفتاب این زامبی‌ها از ساختمان‌ها بیرون می‌آیند و فرصت مناسبی برای گشت و گذار در داخل آن ساختمان‌ها فراهم می‌شود. به طور کلی اجرای بازی روی کنسول پلی استیشن 5 تقریبا بدون مشکل و روان است. البته همانند هر بازی دیگری مشکلاتی هم وجود دارند که برخی از آن‌ها همین الان هم با ارائه آپدیت برطرف شده‌اند.

در مجموع مطمئن باشید با سایبرپانک دیگری مواجه نیستید و می‌توانید بدون دردسر و نگرانی به تجربه بازی بپردازید! با توجه به بزرگتر شدن نقشه به میزان 4 برابر، سرعت لودینگ در نسخه‌های نسل جدید خصوصا پلی استیشن 5راضی کننده است و جابجایی سریع (فست تراول) نیز در حدود 2 یا 3 ثانیه انجام می‌شود.

نقاط قوت و ضعف بازی Dying Light 2

نقاط قوت:

  • بخش پارکور عالی
  • نقشه وسیع به همراه فعالیت‌های جانبی زیاد و متنوع
  • داستان خوب و سرگرم کننده
  • انتخاب‌های داستانی تاثیر گذار در گیم پلی

نقاط ضعف:

  • گرافیک فنی و هنری متوسط و عدم پیشرفت چشمگیر نسبت به نسخه قبلی

جمع بندی و نتیجه گیری

بازی Dying Light 2 Stay Human عنوانی است که پیشرفت‌های چشمگیری در جهات مختلف داشته است. محیط وسیع و گزینه‌های متنوع در بخش پارکور و همچنین ماموریت‌ها و فعالیت‌های جانبی پر تعداد بازی می‌توانند ساعت‌ها پس از پایان بخش داستانی نیز سرگرمتان کنند. مبارزات بازی هرچند هنوز هم جای پیشرفت دارد و هم سطح بخش پارکور نیست اما نمی‌توان پیشرفت آن را نادیده گرفت. اما حتی با وجود مشکلات اندک در مبارزات و عدم پیشرفت چشمگیر گرافیک بازی، پس از اولین تجربه آن متوجه خواهید شد که به گونه ای عاشق آن شده‌اید و دوست دارید که دوباره به آن بازگردید و از ساختمان‌های بزرگ و عجیب آن بالا بروید و پس از رسیدن به بالاترین نقطه هر برج به منظره زیبا و شهر بی‌رنگ و در عین حال زنده Villedor خیره شوید و از آن لذت ببرید. اگر از نسخه قبل کمی لذت برده باشید، قطعا Dying Light 2 Stay Human با گیم‌پلی عمیق‌تر، بخش نقش آفرینی پررنگ‌تر و همینطور داستانی که ارزش شنیدن دارد به تجربه‌ای فراموش نشدنی برایتان تبدیل خواهد شد.

 خرید بازی Dying Light 2 Stay Human

  فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Dying Light 2 Stay Human  را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد