نقد و بررسی بازی Elden Ring

نقد و بررسی بازی Elden Ring

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی باعث جذاب و هیجان انگیز الدن رینگ Elden Ring می‌پردازیم.

بازی Elden Ring جدیدترین اثر استودیوی خوش آوازه From Software محسوب می‌شود، بازی‌ای با دنیایی مملو از ماجراجویی‌های ناشناخته، روایت‌هایی تاریک و مرموز، که وعده و وعیدهای زیادی پیرامونش شکل گرفته و ادعا کرده که یک بازی ساده و معمولی نیست. اکنون قصد داریم ببینیم این ادعا تا چه حد صحت دارد.

بازی الدن رینگ (Elden Ring) یکی از مورد انتظارترین عناوین سال ۲۰۲۲ بود. اکنون مدت کوتاهی است که این بازی عرضه شده است و جالب اینجاست که توانسته نمرات بسیار خوبی را هم کسب کند. نکته اینجاست که ما در دوره‌ی خاصی از گیمینگ قرار داریم. یعنی در دورانی که اکثر بازی‌ها به صورت ناقص عرضه شده و به مرور زمان کامل می‌شوند. حال الدن رینگ برخلاف این ماجرا عمل کرده و یکی از کامل‌ترین عناوین عرضه شده در این مدت است. البته این مسئله بدین معنا نیست که با یک بازی بی‌نقص طرف هستیم. در ادامه بیشتر با جزئیات بازی آشنا خواهید شد.

بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Elden Ring تا ببینیم با چه فضایی روبرو خواهیم بود:

الدن رینگ را می‌توان هفتمین عنوان مهم  From Software و بهترین بازی ساخته شده توسط این شرکت دانست. الدن رینگ را برخی دارک سولز ۴ می‌نامند. با این تفاوت که این بازی به طور کامل جهان باز است. همینطور اینکه در زمینه گیم‌پلی تفاوت زیادی با سری سولز داشته و به شدت پیشرفت داشته است. بازی الدن رینگ در حال حاضر برای کنسول‌های نسل هشتم و نهم به همراه کامپیوتر عرضه شده است.، اما شدیدا پیشنهاد می‌کنیم که این بازی را روی  کنسول پلی استیشن 5 تجربه کنید. به دلیل اینکه فرام سافتور همچنان در زمینه اجرای بازی مشکل دارد و نتوانسته با وجود SSD صفحه لودینگ (Loading Screen) را حذف کند. حال شما این مشکل را در نسل هشتم با هارد عادی مقایسه کنید! مخصوصاً در چنین عنوانی که مردن شما یک مورد بسیار رایج است، نیاز است تا بازی سریع اجرا شود.

داستان بازی Elden Ring

روایت داستانی بازی‌های فرام‌ سافت‌ور معمولا بدین شکل است که از طریق یک میان ‌پرده در ابتدای بازی، قصه کلی ارائه می‌شود و چیزی که مخاطب را به خود جذب می‌کند، اسطوره ‌شناسی است. در الدن رینگ شاهد یک اسطوره‌ شناسی جذاب و جهانی مرموز هستیم که مخاطب را مجبور به گشت ‌و گذار در یک دنیای وسیع می‌کند. همچنین تعامل با کاراکترها سبب می‌شود تا بیش ‌از پیش با آن‌ها آشنا شوید و بعضی از آن‌ها، نقش مهمی در داستان بازی و نحوه اتمام آن دارند؛ زیرا جدیدترین ساخته فرام‌ سافتور دارای پایان‌بندی‌های مختلف است.

الدن رینگ بر خلاف عناوین دیگر مجموعه دارک سولز داستان پیچیده‌ای ندارد. از طرفی نحوه ارائه داستان نیز بسیار مشخص است و به همین دلیل شما به فهمیدن داستان ترغیب خواهید شد. داستان این بازی به این صورت است که شما در سرزمین میانه (The Lands Between) قرار دارید، سرزمینی که ملکه‌ای به نام ماریکا دارد. علت ثبات این دنیا نیز وجود حلقه بزرگان (Elden Ring) بوده است، اما اکنون ماریکا ناپدید شده و حلقه توسط فردی نامعلوم  (که بعدها در داستان متوجه هویتش می‌شویم)  شکسته و به چند تکه تبدیل شده است. این چند قطعه در دست ۵ نیمه خدا (Demigod) قرار دارد. به همین علت شما باید این نیمه خدایان را کشته و حلقه بزرگان را کامل کنید. این ۵ نیمه خدا، باس‌های اصلی بازی را شکل می‌دهند. نام آن‌ها نیز به شرح زیر است:

  • گادریک (Godrick)
  • راداهن (Radahn)
  • ریکارد (Rykard)
  • مارگوت (Morgott)
  • رنالا (Renalla)

اکنون شما ماموریت دارید به عنوام شخصیت اصلی بازی با نام تارنیشد (Tarnished)، که به معنای تحقیر شده است، این افراد را شکست داده و با به‌ دست آوردن الدن رینگ تبدیل به شوالیه بزرگان (Elden Lord) شوید. هدف شما نیز تبدیل شدن به شوالیه بزرگان و بازگشت ثبات به دنیای این عنوان است. شما در زمینه ترتیب کشتن باس‌ها آزادی عمل کامل دارید. یعنی هر کدام را که دوست داشتید می‌توانید شکست دهید. البته فرام سافت‌ور تا حدی نیز این آزادی عمل را محدود کرده است. به دلیل اینکه برخی مسیرها تا زمانی که شما یک باس را شکست ندهید، باز نخواهند شد.

یکی دیگر از عناصر مهم در داستان بازی، ملینا (Melina) است. این شخصیت در اصل جسم نداشته و همراه شما خواهد بود. شما زمانی که در مکان‌های رحمت (Sites of Grace) استراحت کنید، می‌توانید با او صحبت کنید. البته دقت کنید که در همه مکان‌ها حضور ندارد. ملینا داستان‌های زیادی را برای شما توضیح خواهد داد. به همین دلیل یکی از شخصیت‌های بسیار مهم و کلیدی در بازی است. علاوه بر ملینا کاراکترهای مختلف دیگری هم هستند که داستان بازی را به شما توضیح خواهند داد. یکی از موارد به شدت مهم در الدن رینگ، ارتباط زیاد میان داستان و محیط بازی است. شما در هر کجای دنیای الدن رینگ می‌توانید فردی یا موردی را پیدا کنید که توضیحی به شما ارائه دهد. حال می‌خواهد داستانی مربوط به زندگی‌اش باشد، یا اینکه در مورد اتفاقات سرزمین میانه باشد.

بازی Elden Ring از حیث جزئیات داستانی به واقع اثری است تحسین ‌برانگیز که هر اندازه بیشتر در دنیایش غرق می‌شویم، بیشتر به جزئیات ریز این جهان فانتزی واقف می‌شویم. خوشبختانه استودیوی سازنده تلاش کرده تا برخلاف سری بازی‌های دارک سولز (Dark Souls) که بازیکن مجبور بود وجب به وجب به دنبال جزئیات داستانی در دنیای بازی بگردد، در الدن رینگ بیشتر با صحبت می‌توان بخشی از قصه را فهمید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی اساسین کرید والهالا

گیم پلی بازی Elden Ring

اگر با سایر بازی‌هایی که توسط میازاکی در این استودیو ساخته شده است، آشنایی داشته باشید، می‌دانید که مهم‌ترین فاکتور برای بازی‌هایی که میازاکی می‌سازد، گیم‌پلی روان و دقیق آن‌ها است و همین مورد هم او را تبدیل به یک بازی ساز صاحب سبک کرده است.

رک و بدون مقدمه بگوییم؛ الدن رینگ بسیار سخت و حتی گاهی بی‌رحم است، در حدی که کوچک‌ترین اشتباه شما را با بزرگ‌ترین تنبیه پاسخ می‌دهد. مکانیزم گیم‌ پلی در ظاهر مانند ساخته‌های گذشته میازاکی است؛ دشمنان را شکست می‌دهی، وارد چک پوینت می‌شوی و تمامی دشمنان مجددا زنده خواهند شد. در این بین، اگر کشته شوی، پول‌هایت بر زمین می‌افتد و اگر موفق نشوی تا آن‌ها را برداری و دوباره شکست بخوری، آن‌ها را برای همیشه از دست خواهی داد. همین قانون ساده می‌تواند به راحتی میزان استرس بازی را صد چندان کرده و در نتیجه شما را وادار به دقت بیشتر کند. حالا مبارزات به مراتب چالش برانگیزتر شده‌اند و می‌توانند میزان استقامت شما را بیازمایند؛ به زبان ساده، پیغام You Died را قرار است صدها و شاید هزاران بار روی صفحه نمایش خود ببینید. اگر موفق شوید که از سد چنین موانعی عبور کنید، الدن رینگ بهترین تجربه Open World شما خواهد بود. حس اکتشاف و پیدا کردن راز و رمزهای بی‌شمار در گوشه و کنار نقشه بسیار بزرگ و تمام نشدنی بازی باعث می‌شوند که الدن رینگ هرگز در ورطه تکرار نیوفتد. بازی به میزان جستجوی شما احترام می‌گذارد و سختی‌هایی را که می‌کشید، با بهترین جوایز پاسخ می‌دهد.

سلاح‌های گوناگون و بی‌شماری وجود دارند که هر کدامشان قابلیت‌های ویژه و به خصوصی را شامل می‌شوند و می‌توانند در مواقع خاص عصای دستتان باشند. همچنین انیمیشن‌های فوق‌العاده زیبا و منحصر به فردی برای هر سلاح طراحی شده است که شما را حیرت‌زده می‌کند. علاوه بر این‌ها، سیستم Crafting هم وارد بازی شده که این مورد هم فوق‌العاده از آب در آمده است. حالا دیگر نیاز نیست تا برای در اختیار داشتن یک آیتم خاص، سفر طول و درازی را در پیش بگیرید؛ فقط کافیست تا کتابچه‌های کرفت را که در گوشه و کنار قرار دارند، پیدا کنید. از این‌جا به بعد کارتان ساده خواهد بود؛ زیرا مواد اولیه را هنگام گشت و گذار و اسب سواری جمع‌آوری خواهید کرد.

گردش در نقشه بزرگ الدن رینگ زمان زیادی از شما می‌گیرد و این موضوع با کمک اسب افسانه‌ای یعنی Torrent امکان‌پذیر است. کنترل تورنت بسیار آسان بوده و حتی به هنگام مبارزات هم به راحتی می‌توانید مهارش کنید. در مورد باس فایت‌ها هم باید بگوییم که اگر دوست دارید که باس فایت‌های چالش برانگیز را از بین ببرید، این‌جا بهشت شما است. بدون شک ۱۲۰ باس فایت برای هر بازی‌ای زیاد خواهد بود اما الدن رینگ به شما اجازه می‌دهد تا تمام آن‌ها را از همان ابتدا پیدا کنید و از بین ببرید. در واقع بازی، آزادی عمل را از شما نمی‌گیرد و اجازه می‌دهد تا مسیر داستان را خودتان دنبال کنید.

گرافیک بازی Elden Ring

از نظر بصری هم Elden Ring یک بازی چشم‌نواز و زیبا محسوب می‌شود. در اینجا نه ‌تنها شاهد نورپردازی‌های بسیار خوبی برای محیط‌های بازی خواهیم بود، بلکه از نظر جزئیات محیطی و کیفیت بافت‌ها هم الدن رینگ در سطح بسیار خوبی قرار دارد. با ورود به بعضی از محیط‌ها فقط دوست دارید به محیط خیره شده و زیبایی آن لذت ببرید. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، طراحی باس‌های اصلی به بهترین شکل ممکن انجام شده و هرکدام از آن‌ها مکانیسم‌های مخصوص ‌به خود را دارند. همچنین طراحی بخش ساخت و ساز بازی هم از دیگر مواردی است که به‌خوبی روی گیم‌پلی بازی تأثیرگذار است. از حیث فنی هم بازی در سطح خوبی قرار دارد و شاهد افت فریم یا باگ خاصی نیستیم، خصوصا اگر بازی را با کنسول‌های نسل نهم مانند پلی استیشن 5 تجربه کنید.

موسیقی بازی Elden Ring

موسیقی یکی از اجزای جدا نشدنی ساخته‌های فرام‌ سافتور به حساب می‌آید و الدن رینگ هم از این قاعده مستثنا نیست. موسیقی بازی الدن رینگ هر چند، چندان محسوس نیست، اما یکی از بهترین بخش‌های آن است. به این معنا که شما همواره یک آهنگ آرام در پس زمینه داشته و به موقع مبارزه یک آهنگ هیجانی خواهید داشت. در هنگام باس نیز هیجان موسیقی به اوج خود رسیده که مبارزه را به شدت لذت بخش می‌کند. در این زمان، موسیقی‌های گوش‌نواز و حماسی بازی به‌ هیچ‌ وجه حواس شما را پرت نکرده و باعث تمرکز بیشتر روی مبارزه با باس مورد نظر می‌شود.

بازی الدن رینگ شاهکار جدیدی از استودیو Fromsoftware است که با تلفیق سبک سولز-بورن و جهان‌باز، به شکلی نوآورانه ماجراجویی‌های فانتزی و جذابی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. جدا از عناصر موفق سری سولز مانند داستان عمیق، طراحی ویژه کاراکترها و Bossها، اتمسفر گیرا و موسیقی دل‌نشین، عناصر جدیدی مثل اسب ‌سواری، مخفی‌کاری، آزادی عمل بالا و طراحی منحصربه‌فرد دنیای وسیع به آن اضافه شده تا یکی از بهترین تجربه‌های نقش‌آفرینی را به خوردتان دهد. بازی الدن رینگ به‌سادگی می‌تواند چندین هفته وقت شما را پر کند و هرگز متوجه نشوید که تا چه اندازه در عمق سرزمین The Lands Between فرو رفته‌اید!

خرید بازی Elden Ring

 فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Elden Ring  را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد