نقد و بررسی بازی Immortals Fenyx Rising

نقد و بررسی بازی Immortals Fenyx Rising

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی باز جذاب و اعتیادآور Immortals Fenyx Rising بپردازیم.

بازی Immortals Fenyx Rising تمام تلاشش را به کار گرفته تا با کنار هم گذاشتن عناصر امتحان پس داده و آشنا از سبک Open World، یک ماجراجویی فانتزی و به طور کلی دنیای متفاوتی از یونان باستان را به تصویر بکشد. شاید باورش سخت باشد، اما یونان جدیدی که در این بازی می‌بینید، از هر لحاظ به دل می‌نشیند.

شرکت یوبی سافت (Ubisoft) یکی از پرکارترین شرکت‌های بازی سازی بود که در نسل هشتم فعالیت می‌کردند. بدون اغراق باید بگوییم بدون فعالیت یوبی سافت در نسل هشتم بازی‌های ویدئویی، تعداد بالایی از بازی‌های با کیفیت را از دست می‌دادیم. امروزه با بالا رفتن توقعات گیمرها، استودیوهای بازی سازی باید بیشتر از قبل از برای تولید محصولات خود انرژی بگذارند. همین مسئله باعث شده است که فرآیند تولید یک ویدئو گیم، در نسل هشتم، سخت‌تر و طولانی‌تر از همیشه باشد. در این میان یوبی سافت موفق شد بازی‌های باکیفیت وسرگرم کننده‌ای را روانه بازار کند. برای مثال می‌توان از بازی‌های باکیفیتی مانند Watch Dogs Legion و AC: Valhalla نام برد.

آخرین محصول یوبی سافت در سال 2020، یک بازی کاملا جدید است. اثری که بر خلاف عادت یوبی سافت که ادامه دادن مجموعه‌های نام آشنایی مانند «اساسینز کرید» و «واچ داگز» است، کاملا جدید و تازه نفس به حساب می‌آید. بازی Immortals Fenyx Rising به عنوان آخرین مخلوق AAA این شرکت در سال 2020 و از آخرین مصنوعات نسل هشتمی این شرکت به‌حساب می‌آید. در نتیجه، هر چقدر هم که کمپین تبلیغاتی این بازی نسبت به غول‌هایی همچون والهالا یا واچ‌داگز لیجن کم‌سروصداتر بود، اما هرگز نمی‌تواند حساسیت و اهمیت آن را کاهش بدهد. این بازی در شعبه‌ی کبک شرکت یوبیسافت توسعه‌ پیدا کرده‌ است یعنی همان تیمی که بازی‌هایی موفقی مانند AC: Blackflag یا Assassin's Creed Odyssey در کارنامه‌اش برق می‌زنند! در ادامه به نقد و بررسی بازی  Immortals Fenyx Rising می‌پردازیم.

داستان بازی Immortals Fenyx Rising

بازی Immortals Fenyx Rising یک آی پی (Intellectual Property) جدید است که داستانی اساطیری از خدایان یونان باستان را روایت می‌کند. همه خدایان معروف یونانی در این بازی حضور دارند. از زئوس، خدای خدایان گرفته تا هرکول، آفرودیت، اریس و هرمس. روایت بازی، یک روایت شاد و سرزنده است که حتی برخی اوقات می‌تواند شما را بخنداند. روایت بازی با دیدار زئوس و پرومتئوس یا همان پرومته آغاز می‌شود.

در ابتدای بازی، زئوس به دیدار پرومته می‌رود تا علت نابودی و آشوب موجود در سرزمین‌های خدایان یونان را جویا شود. در جریان این دیدار مشخص می‌شود که تایفان، یکی از خطرناک‌ترین موجودات اساطیری یونان باستان از زندان خود آزاد شده و حالا جان همه موجودات زنده را تهدید می‌کند و جهان را در معرض خطر جدی قرار داده است. تایفان تمام خدایان را تغییر شکل داده تا دیگر نتوانند از قدرت‌های خدایی خود در برابر او استفاده کنند. اما با توجه به اینکه همه خدایان حتی خود زئوس هم توسط تایفان به بند کشده شده است، چه کسی می تواند جهان را نجات دهد؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی واچ داگز لژیون watch dogs legion

فینیکس (Fenyx) یک سرباز معمولی یونانی است که برای این ماموریت انتخاب می‌شود تا با کمک قدرت‌های فرا بشری خدایان دیگر، به جنگ تایفان برود. ترجیح سازندگان بازی این بوده که Fenyx مونث باشد، اما امکان تغییر آن نیز وجود دارد. Fenyx به همراه برادر قهرمان خود و تعدادی از همرزمانش، در دریا گرفتار طوفان می‌شوند و پس از غرق شدن کشتی، خود را در جزیره‌ای به نام Golden Isle می‌یابند، آن هم در شرایطی که تمام همراهانش تبدیل به مجسمه‌های سنگی شده‌اند. بنابراین Fenyx باید با سفر به نقاط مختلف آن جزیره راهی برای نجات همراهان خود پیدا کند.

گیم پلی بازی Immortals Fenyx Rising

بی‌شک یوبی سافتی‌ترین بخش Immortals Fenyx Rising، گیم پلی آن هست. سازندگان بازی برای گیم پلی از سری The Legend of Zelda الهام گرفته‌اند و همان ساختار همیشگی و نقشه بزرگ چند تکه و برج‌ها را وارد دنیای اساطیر یونان کرده‌اند. گوشه و کنار این نقشه بزرگ پر از معماها  و سیاهچاله‌های معما محوری است که باعث شده عمل پاک کردن آیکن‌ها از روی نقشه، به جای محدود شدن به مبارزات تکراری، هوشمندی مخاطب را هم به چالش بکشد. تقریبا برای تمام اهدافی که در عناوین جهان باز (Open World) با زد و خورد به آن‌ها دست پیدا می‌کنیم، اینجا باید معما حل کنیم و تقریبا اکثر معماها نیاز به هوش و توجه خاص دارند و با حرکات تصادفی حل نمی‌شوند.

پس از معماها به بخش مبارزات می‌رسیم که حول 3 سلاح اصلی شمشیر، تبر و کمان می‌چرخد. هر کدام از این سلاح‌ها مجموعه‌ای از قدرت‌های تکمیلی دارند که با سکه‌هایی که به عنوان جایزه از برخی چالش ها دریافت می‌کنید، می‌توانید این قدرت‌ها را خریداری کنید. معمولا از شمشیر برای حملات سریع و متمرکز بر یک دشمن ، از تبر برای حملات کندتر، مبارزه با دشمنان سپردار و آسیب زدن به شعاع قابل توجهی از دشمنان و نهایتا از تیر و کمان برای زدن دشمنان پرنده، حل کردن بعضی از معماها و خلوت کردن زمین جنگ استفاده می‌شود.

به جز این 3 سلاح اصلی که از قهرمانان اساطیری به Fenyx می‌رسند، تعداد زیادی از سلاح‌ها و طرح‌های جایگزین در بازی وجود دارد که به روش‌های مختلف می‌توان به دست آورد. هر کدام از این سلاح‌ها قابلیت‌های مختلفی دارند که با آپگرید کردن افزایش می‌یابد. ترکیب این سلاح‌ها با قدرت‌های Fenyx، مبارزات را ساده، سریع و لذت‌بخش می‌کند.

دشمنانی که با آن ها برخورد می‌کنید از فراوانی خوبی برخوردار هستند و شامل سربازان ساده و موجودات اساطیری کوچک تا هیولاهای بزرگی مانند شیردال می‌شوند. هر کدام از آن‌ها چندین حالت تهاجمی مختلف دارند که برخی از آن‌ها را می‌توان با دفع به موقع، تبدیل به ضد حمله کرد و در مقابل برخی دیگر فقط باید جا خالی داد و فرار کرد. تعدادی باس‌ فایت‌های داستانی و محیطی هم در بازی گنجانده شده است که توانایی مبارزات بازیکن را به بهترین شکل به چالش می‌کشد.

به طور کلی تعادل خوبی میان مبارزات، معماها و گشت زدن در محیط وجود دارد که همین مسئله Immortals Fenyx Rising را به تجربه‌ای شیرین و دوست داشتنی تبدیل کرده است، هرچند که تعدد و سختی برخی از معماها، می‌تواند باعث خستگی گیمر شود. در مجموع باید بگوییم از نظر گیم پلی با اثری بکر و تازه روبه‌رو نیستیم و تک تک ایده‌های به کار گرفته شده در بازی را در ساخته‌های مشهور این استودیو در این سال‌ها دیده‌ایم، اما به دور از انصاف است اگر نگوییم که همه چیز به شکلی خوب و استاندارد در کنار هم قرار گرفته است.

گرافیک بازی Immortals Fenyx Rising

در مبحث مسائل گرافیکی و بصری باید بگوییم که بازی سبک و سیاق گرافیکی خاص خود را دارد و برخلاف واکنش‌های اولیه هنگام معرفی، به هیچ وجه کپی Breath of the Wild نیست. طراحی دشمنان و به طور کلی شخصیت‌های داستان به شکل جذابی انجام شده و گستردگی ظاهری محیط‌ها باعث شده که تا پایان بازی با اشتیاق به گشت و گذار در گوشه و کنار نقشه بزرگ بپردازیم. نکته جالب دیگر در طراحی شخصیت‌ها این است که اگر مدل پیش فرض زن یا مرد بازی باب میلتان نبود، به راحتی می‌توانید قهرمان دلخواه خود را بسازید.

با وجود نکات مثبتی که در مورد گرافیک Immortals Fenyx Rising وجود دارد، طراحی کلی تمام سیاهچاله‌ها از یک الگوی بصری یکسان استفاده کرده است که این تکرار چندان خوشایند نیست. اما با توجه به اینکه از نظر داستانی، تمام این سیاهچاله‌ها بخش‌هایی از یک محیط بزرگتر مشترک هستند، تا حدودی می‌توان از این ایراد چشم پوشی کرد. البته باید بگوییم که سیاهچاله‌ها  در چینش اتاق‌ها و پیچ و تاب مسیرها، با یکدیگر متفاوت هستند. خوشبختانه در این محصول جدید یوبی سافت خبری از مشکلات فنی و باگ‌های غیر منتظره کلافه کننده که در دیگر آثار این مجموعه دیده می‌شود، نیست.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی اساسین کرید والهالا Assassin’s Creed Valhalla

موسیقی بازی

در بحث موسیقی متن با محصول فوق‌العاده‌ای طرف نیستیم. قطعات استفاده شده همان چیزهایی هستند که انتظارشان را داشتیم و نکته قابل ذکر جدیدی در مورد آن‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر، صداپیشگی بازی به شکل عجیب و احتمالا ناخواسته‌ای خنده‌دار است. تمام شخصیت‌هایی که قرار است انگلیسی را با لهجۀ یونانی صحبت کنند به تمامی لهجه‌های موجود در جهان صحبت می‌کنند، از لهجه روسی گرفته تا پرتغالی و اسپانیایی! این نوع از دوبله باعث بامزه‌تر شدن برخی از موقعیت‌ها شده اما در حقیقت فراوانی تفاوت لهجه‌ها عاملی برای حواس‌پرتی از لحظات داستانی هستند و  به عنوان نمرۀ منفی در کارنامۀ Immortals Fenyx Rising ثبت می‌شود.

نکات مثبت و منفی و امتیازات

در این بخش، به اختصار به بررسی نکات مثبت و منفی و امتیازات کسب شده توسط منتقدین Immortals Fenyx Rising می‌پردازیم:

نقاط قوت بازی امورتال رایزینگ

  • معماهای جذاب و چالش برانگیز
  • عمیق و لذت بخش بودن سیستم مبارزات در عین سادگی
  • نگاه نقادانه به اساطیر مشهور
  • پرهیز از شلوغ کاری‌های بی‌مورد

نقاط ضعف بازی امورتال رایزینگ

  • مشکلات صداپیشگی که باعث حواس‌پرتی از لحظات داستانی می‌شود
  • زیاده روی‌های کلافه کننده در بعضی از معماها
  • تکراری بودن سیاهچاله‌ها
  • محدودیت و سادگی ماموریت‌های فرعی

خرید بازی Immortals Fenyx Rising

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی Immortals Fenyx Rising را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می‌توانید به تماشای تریلر بازی Immortals Fenyx Rising بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد