نقد و بررسی بازی MudRunner نسخه American Wilds

نقد و بررسی بازی MudRunner نسخه American Wilds

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی MudRunner برای پلی استیشن می‌پردازیم.

بازی‌هایی که مبتنی بر وسایل نقلیه هستند، معمولا هدفشان مسابقه دادن و رقابت با حریفان مختلف است. البته در این میان استثناهایی هم وجود دارند که می‌توان ازجمله آن‌ها از سری‌های Euro Truck Simulator و Spintires نام برد. در این‌گونه آثار هدف موفق شدن در مسابقات و یا از بین بردن حریفان نیست، بلکه بیشتر به جنبه فوت ‌و فن رانندگی و شبیه‌ سازی آن می‌پردازند. بازی Mudrunner که نسخه‌ای ارتقا داده‌ شده از Spintires است هم به جای رقابت با حریفان، تمام تمرکز خود را در رانندگی در جاده‌های گل‌آلود و صعب ‌العبور به ‌عنوان هسته اصلی گیم پلی گذاشته است. این بازی‌ شبیه‌ساز مسابقات آف‌رودی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، بازی‌ای است که ۱۹ خودرویی که می‌توانند به هر جایی بروند را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا تنها با یک نقشه و قطب ‌نما در زمین‌های ناهموار سیبری محموله‌ها را برساند یا دیگر چالش‌های بازی را انجام دهد. کابران علاوه ‌بر خود بازی می‌توانند 4 بسته الحاقی دیگر شامل نقشه‌ها و خودروهای جدید را دریافت کنند. این 4 بسته الحاقی The Ridge و The Valley و Old-timers و American Wilds نام دارند.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی MudRunner تا ببنیم با چه سبکی روبرو هستیم:

Spintires: MudRunner یک بازی برای رانندگی ساده در جنگل و بیابان نیست، بلکه برای باقی ماندن در ناوگان کامیون‌ها است. در حقیقت Spintires: MudRunne مجموعه ای از وسایل نقلیه‌ای است که برای مقابله با سخت‌ترین شرایط طراحی شده‌اند ، مثلا برای زمانی که در گل فرو رفته‌اید یا روی پل‌های چوبی نا تمام قرار دارید، که در این شرایط باید با تفکر و جمع آوری منابع مورد نیاز سعی کنید از شرایط سخت خارج شده و به سمت گاراژ در اطراف دیگر نقشه حرکت کنید. در ابتدای بازی شما در یک گاراژ هستید که باید بین چند کامیون یکی از آن‌ها و همچنین نقشه‌ای که چندین نقطه پراکنده در آن به چشم می‌خورد را انتخاب کنید. کامیون‌ها در حال انتظار برای دسترسی هستند، بخش‌هایی از نقشه به شکل سیاه و سفید در آمده، گاراژهایی برای باز کردن و چالش‌هایی برای عبور از خطرات طبیعی برای رسیدن به مقصد وجود دارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی داستان بازی مافیا دفینیتیو

گیم پلی بازی MudRunner

گیم پلی اصلی MudRunner در مورد انجام یک سری هدف توسط ماشین‌های سنگین و در جاده‌های سخت است که این کار به 2 قسمت چالش و مرحله تقسیم می‌شود. چالش‌های بازی شامل 9 مرحله هستند که می‌توان گفت تا حدودی مانند یک بخش آموزشی پیشرفته هستند و گیمر را با ماشین‌ها و تکنیک‌های مختلف آشنا می‌کنند. این چالش‌ها شامل رساندن سوخت به کامیون حاوی بار چوب و رساندن آن به مقصد، عبور دادن کامیون بزرگی از رود خروشان و رساندن یک جیپ به قله تپه‌ای هستند که هرکدام از آن‌ها حاوی نکته جدیدی از مکانیک‌های موجود در بازی هستند. در کنار این چالش‌ها، یک قسمت مربوط به ماموریت هم وجود دارد که در هر کدام از ماموریت‌ها می‌توان 3 ماشین را انتخاب کرده و به همراه برد. لازم به ذکر است که این ماموریت‌ها شامل انجام کارهایی مانند جمع آوری چوب و رساندن آن‌ها به چوب‌بری هستند که در میان کار ناگهان نیاز به سوخت‌رسانی و خارج کردن ماشین‌های گیرکرده در گل می‌شود، این ماموریت‌ها قابلیت انجام به صورت تک نفره و چند نفره آنلاین را دارند. برای مثال، یکی از مهم‌ترین چالش ها در بازی گیرکردن در گل است که با چند راه می‌توان از عهده آن برآمد. ساده‌ترین راه استفاده از دنده غیر اتوماتیک در حالت‌های مختلف است که برای خارج کردن ماشین از گل کارآمد خواهد بود. علاوه بر آن می‌توان از حالت چرخش همزمان تمامی چرخ‌ها استفاده کرد که البته این مسئله سوخت بیشتری مصرف می‌کند. در موارد بسیار خطیر نیز امکان استفاده از سیم ‌بکسل وجود دارد. این سیم می‌تواند به درخت‌ها و اجسام نزدیک متصل شده و ماشین را با قدرت حرکت دهد.

همانطور که احتمالا حدس زدید، ستاره بازی در MudRunner فیزیک گل و حتی آب است. به روایتی برای شبیه سازی نحوه تعامل ماشین‌ها و گل موجود در جاده و آب رودها به حدی تلاش شده که این موارد در مرکز گیم پلی قرار گرفته‌اند. نحوه حرکت ماشین‌ها با توجه به وزنشان از میان زمین گل‌آلود و آب خروشان بسیار طبیعی و بی‌نظیر کارشده و به ندرت پیش می‌آید که همانند آن را در بازی دیگری ببینید. به طور کلی گیم پلی MudRunner کاملاً بر اساس شبیه‌سازی رانندگی عادی است و از هیجان چندانی برخوردار نیست و با توجه به یکنواخت بودن اهداف در مراحل (حمل‌ونقل چوب به مقصد) اتفاقاتی مانند گیرکردن یک ماشین در گل و نیاز به بیرون آوردن آن با ماشین سنگین دیگری و یا نیاز به سوخت‌گیری توسط کامیون حامل تانکر در روال روتین بازی تغییر به وجود می‌آورد. به‌ جای آن نحوه انتخاب مسیر مناسب و تلاش برای جلوگیری از گیرکردن در گل هدف اصلی است. علاوه بر آن در مواردی باید مواظب عمق آب اطراف ماشین بود تا از خفه کردن و آسیب دیدن آن جلوگیری کرد. با این تفسیر شاید بتوان گفت که مد Hardcore در بازی بیشترین تأثیر در طولانی کردن عمر آن و افزودن چالش به گیم پلی را دارد. در این حالت تغییرات زیادی در نحوه کنترل ماشین ایجاد شده و تعداد قابل ‌توجهی از امکانات رابط کاربری کم می‌شود. مثلا کنترل ماشین در سرازیری سخت‌تر شده و به ‌سادگی نمی‌توان با فعال کردن چرخش چهارچرخ از گل بیرون آمد.

در MudRunner همه اهداف به قدری ساده است که ممکن است برای برخی افراد خسته کننده به نظر برسد. شما تقریبا تمام وقت خود در بازی را صرف رانندگی و انجام کارهای معمولی می‌کنید و از هیجانی که در بازی‌های ماشین سواری تجربه می‌کردید، خبری نیست. نکته دیگری که باعث خسته کننده شدن بازی می‌شود این است که با توجه به گل‌آلود بودن اکثر جاده‌ها، پیشروی به سمت هدف بسیار کند خواهد بود و شما باید مدام در تلاش باشید که ماشین در گل گیر نکند. بنابراین اگر به دنبال هیجان هستید، این بازی برای شما مناسب نیست. علاوه بر گیم پلی ساده، دوربین بازی نیز جای بحث زیادی دارد. برخلاف بازی‌های ماشین‌سواری معمولی، دوربین بکار رفته در MudRunner به‌صورت شناور در اطراف آن قرار دارد و آزادی قابلیت چرخش در اطراف ماشین را دارا است. واضح است که این عمل برای امکان تنظیم دوربین به صورت دستی طراحی‌شده است، ولی همین آزادی زیادی مشکل‌ساز می‌شود. عدم امکان قفل‌کردن دوربین در مکان خاص موجب می‌شود که در همه حال نیاز به تنظیم آن باشد که این مسئله در حین تلاش برای عبور از قسمت سخت مسیر، مشکلات را دوچندان می‌کند. علاوه بر آن تغییر دنده توسط آنالوگ راست انجام می‌شود که در عین‌ حال برای تغییر زاویه دوربین نیز استفاده می‌گردد، پس انجام این دو همزمان ممکن نیست.

گرافیک بازی MudRunner

پس از گیم پلی، بخش تاثیرگذار دیگر گرافیک بازی است که در MudRunner به طرز غافلگیر کننده‌ای عالی کار شده است. گل طراحی ‌شده در بازی بسیار نزدیک به دنیای واقعی در کنار لاستیک ماشین‌ها حرکت می‌کند و تغییر شکل می‌دهد. همچنین قرار گرفتن در گل و آب، اثراتی روی ظاهر ماشین بر جای می‌گذارد که این موارد هم به‌ خوبی شبیه‌ سازی‌ شده‌اند. نکته دیگری که قابل چشم پوشی نیست، فیزیک بسیار مناسب جریان آب است که از نقاط قوت موتور بازی به حساب می‌آید. گرافیک و طراحی ماشین‌های موجود نیز بسیار قابل قبول است و این ماشین‌ها کاملاً شبیه به همتایان واقعی خود هستند و در تعامل با محیط به‌ خوبی عمل می‌کنند. حرکات طبیعی چرخ‌ها و خود بدنه ماشین همگی به نحو احسن کارشده‌اند. در کنار این‌ها، محیط‌های بازی نیز که همگی در جاده‌های خارج از شهر و جنگل هستند، کیفیت خوبی دارند، البته تا حدی محیط پس از مدتی یکنواخت می‌شود زیرا تغییر چندانی در آن نیست.

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، MudRunner دارای چندین بسته الحاقی است که یکی از آن‌ها American Wilds نام دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به توضیح مختصری در مورد آن بپردازیم.

در مورد ساختار MudRunner: American Wilds  باید گفت که کمپین اصلی آن توسط Sandbox Maps ارائه می‌شود که تعدادی از مقصدها را در مناطق بزرگ به شما نشان می‌دهد. کم بودن تعداد هدف‌ها به این معنی نیست که شما نتوانید از هریک از آن‌ها زمان به دست آورید. تحویل تعداد انگشت شماری از الوار به دو کارخانه؟ این کار نیازمند صرف زمان زیادی می‌باشد، همانطور که در زندگی واقعی اینگونه است. خوشبختانه بازرسی در اینجا سخاوتمندانه صورت می‌گیرد، و این یعنی شما می‌توانید هر سندباکس را به دوره‌های کوتاه‌تری تبدیل کنید. به طور کلی نسخه‌ی American Wilds بازی پلی استیشن 5 Spintires MudRunner، شامل ۱۰ نقشه‌ی سندباکس، ۱۱ نقشه‌ی چالشی و ۳۰ وسیله‌ی نقلیه به همراه ۶۰ وسیله‌ی نقلیه مکمل است.

در این نسخه کنترل‌هایی وجود دارد که علی رغم کارآمد بودن آن ها تا حدودی عجیب و غریب هستند. بازی بر روی کنسول پلی استیشن 5 نیازمند آشنایی با دکمه‌های fascia و shoulder به منظور شتاب دادن، ترمز کردن و تغییر حالت‌های موتور است. همچنین تعدادی از عملکردها به لیست منوها اختصاص داده شده‌اند.

به طور کلی عنوان Spintires: Mudrunner، برای افرادی که عاشق ماشین‌‌های سنگین و جیپ و همچنین رانندگی با این ماشین ها در شرایط سخت جاده‌های واقعی هستند، ساخته شده است. این بازی در ابتدا با دوربین و کنترل مشکل خود نمی‌تواند چندان شما را جذب نماید، اما نهایتا با تمرین زیاد، شرایط تغییر می‌کند. هر چند تمام این ویژگی‌‌ها قربانی قیمت ۴۰ دلاری و محتویات کم بازی شده و بعد از چند ساعت از جذابیت بالای آن می‌کاهد.

خرید بازی MudRunner

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی MudRunner را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد