نقد و بررسی بازی Outriders

نقد و بررسی بازی Outriders

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم بازی محسوب outriders که هم برای کنسول PS4 و PS5 عرضه شده است را بررسی کنیم.

مخاطبان بازی‌های ویدئویی استودیو People Can Fly را به خاطر بازی Bulletstorm می‌شناسند. محصولی که با وجود المان‌های مشابه به مجموعه Gears یا حتی Rage، توانست المان‌ها و ویژگی‌های منحصربفرد خود را هم در اختیار کاربران قرار داده و در مجموع یک تجربه‌ سرگرم کننده و جذاب را ارائه کند. بازی Outriders در سال 2019 و در شرایطی معرفی شد که کاربران خواهان ادامه بازی Bulletstorm بودند. با این حال استودیو People Can Fly به سراغ یک آی پی جدید رفت. ساختار این بازی جدید به گونه‌ای است که کاربران به صورت تک نفره هم می‌توانند آن را تجربه کنند. Outriders با اینکه با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند، اما از گیم پلی قدرتمندی برخوردار است.

Outriders پس از تاخیرهای بسیار در عرضه و انتشار، سرانجام در تاریخ 1 آوریل 2021 یعنی 12 فروردین 1400 توسط استودیو People Can Fly ساخته و به وسیله کمپانی Square Enix منتشر شد.

در ابتدا بیاید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Outriders تا ببینیم با چه بازی هیجان انگیری روبرو هستیم:

داستان بازی Outriders

داستان بازی برخی از رویدادهای تخیلی را با کیفیت بسیار بالایی تقدیم دنیای بازی‌های ویدئویی می‌کند. اصل داستان در مورد برخی از عوامل و اتفاقاتی است که پیرامون مردم لهستان رخ می‌دهد. این اتفاقات باعث شده‌اند که نیروهای قدرتمند لهستان به فکر تغییر محل سکونتشان بیوفتند و در نهایت تصمیم می‌گیرند سیاره‌ای به غیر از زمین را برای ادامه حیاط انتخاب کنند.

سیاره‌ای که مد نظر قدرتمندان لهستان قرار دارد، انوخ (Enoch) نام دارد که در آن تعداد زیادی جانداران انسان مانند زندگی می‌کنند. مردمی که ساکن زمین هستند از این مسئله باخبر شده و برنامه‌ها و نقشه‌های متعددی برای تصرف Enoch  می‌چینند. بنابراین نیروهای نظامی و جنگنده به سمت انوخ راه میوفتند و جنگ عظیمی را پایه گذاری می‌کنند. نیروهایی که از سیاره زمین به Enoch رفته‌اند، برای ساکنان انوخ جانداران بیگانه‌ای  به شمار می‌آیند. به همین دلیل برای دفاع از سرزمین و سیاره‌شان وارد عمل می‌شوند. در حالیکه نیروهای اعزام شده به انوخ در حال جست و جو برای موقعیت مناسبی بودند تا شرایط زیستن در آنجا را بررسی کنند، طوفان عظیمی به نام The Anomaly در آنجا شروع به وزیدن کرد. نیروهای زمینی در مقابل این طوفان عظیم تاب نیاورده و عقب نشینی می‌کنند. این طوفان بر روی ساکنان Enoch نیز تاثیر منفی گذاشته و باعث آزرده شدن آن‌ها شده بود. پس از تمامی این اتفاقاتی که صورت می‌گیرد، شما به عنوان یک Outrider که به انوخ حمله کرده‌اید، قدرت‌های فراطبیعی زیادی را کسب می‌کنید و حال باید هدف خود را با قاطعیت بیشتری طی کنید.

داستان بازی در مقایسه با داستان‌هایی که ما در طول این صنعت دیده و شنیده‌ایم، یک شاهکار بی‌بدیل نیست، اما در حدی هست  که مخاطب را پای بازی نگه دارد. شخصیت‌پردازی شخصیت‌هایی که می‌توان از کلاس‌های مختلف موجود در بازی انتخاب کرد، در سطح کیفی داستان بازی ظاهر نمی‌شود. به همین صورت، کات‌سین‌های بازی اصلاً جذاب نیستند و به واسطه دیالوگ‌های بد شما مجبور به خاتمه آن‌ها خواهید شد. در واقع اگر حتی یک بار طعم دیالوگ‌های پخته برخی آثار نقش‌آفرینی و کات‌سین‌های تحسین برانگیز را چشیده باشید، دست‌پخت People Can Fly در این زمینه به معنای واقعی کلمه، برای شما بد مزه جلوه خواهد کرد.

گیم پلی Outriders

گیم پلی Outriders یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. ترکیب سنگرگیری با مکانیزم‌های نقش‌آفرینی مرسوم موجود در دیگر عناصر آشنایی که همه‌مان به خوبی با آن‌ها آشنا هستیم، هسته اصلی گیم‌پلی بازی مورد بحث را تشکیل می‌دهد. استفاده از ویژگی‌های هر شخصیت نیز عمق بسیاری به گیم‌پلی بخشیده است و بهبودهای اتخاذ شده در تک تک المان‌های بازی، آن را تا حد زیادی از نمونه‌های مشابه بازار متمایز کرده است. در این بازی شاهد سنگرگیری‌های طولانی مدت نیستیم و قدرت‌های مخصوص هر شخصیت بسیار جذاب و کارآمد هستند. ترکیب قدرت‌ها، نحوه حمله دشمنان و ویژگی‌هایی که هر سلاح به شما می‌دهد، مدت استفاده از سنگرگیری را به تعادل مناسبی رسانده است؛ به گونه‌ای که فرایند استفاده از سنگرگیری هر بار تنها به شدت اندکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با حذف روش‌های مرسوم بازیابی سلامت، هر چه بیشتر نفس‌گیر ظاهر می‌شود. گیمر می‌تواند شخصیت خود را براساس مولفه‌هایی که در چهار کلاس Technomanster، Pyromancer، Trickster و Devstator تعریف شده‌اند، شخصی‌سازی کند.

توانایی‌های هر شخصیت یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی است. هیچکدام از ویژگی‌های موجود در بازی خسته کننده نمی‌شوند و شما بیش از شلیک کردن، به استفاده از توانایی‌ها علاقه‌مند می‌شوید. مثلا یکی از این قابلیت‌ها به شما اجازه می‌دهد که با جذب گلوله‌های شلیک شده توسط دشمنان، آن‌ها را به سمت خودشان پرتاب کنید. یکی دیگر از ویژگی‌ها به شما اجازه می‌دهد که با تله‌پورت، پشت دشمنان ظاهر شده و در کسری از ثانیه، موقعیت بسیار بهتری به دست آورید. پیشرفت و نحوه استفاده از این ویژگی‌ها در هر کلاس به شدت جذاب و عمیق است و شما را وادار به ادامه روند بازی می‌کند. همچنین هر چهار کلاس موجود در بازی که در بالا نام بردیم، دارای ۳ دسته توانایی هستند که به مرور و با توجه به افزایش سطح بازیکن، قابل دستیابی خواهند بود.

وقتی صحبت از ویژگی‌های به میان می‌آید، نمی‌توان تاثیر سلاح‌ها را نادیده گرفت. در بسیاری از لحظات بازی از ویژگی‌ها به منظور اثرگذاری بیشتر سلاح‌ها استفاده می‌شود. در حقیقت در حالی که کاربر با ایجاد یک سپر از خود محافظت می‌کند، باید اسلحه او هم آماده شلیک باشد. خوشبختانه ما در Outriders با طیف گوناگونی از سلاح‌ها سروکار داریم. برخی از سلاح‌ها به تنهایی قابل استفاده هستند و برخی دیگر  در ترکیب با سلاح‌های دیگر و قابلیت‌های شخصیت‌ها. به طور کلی سلاح‌ها دسته‌بندی مخصوص خود را دارند و برخی از آن‌ها از قدرت بیشتری برخوردار هستند. ادغام قابلیت‌های هر سلاح با سلاح دیگر و استفاده از آن‌ها در کنار ویژگی‌هایی که برای هر شخصیت تعریف شده و با لذت می‌توان به تکامل آن‌ها پرداخت، گیم‌پلی Outriders را هر چه بیشتر متمایز و لذت‌بخش می‌کند.

مکانیزم بازیابی سلامتی در Outriders نیز به گونه‌ای است که شما هرگز در طول بازی با جعبه یا معجون بازیابی سلامت مواجه نمی‌شوید. سلامت شما وابسته به مبارزه است. شخصیت‌های مختلف با توجه به کلاسی که در آن قرار دارند، به شیوه‌های مختلفی سلامتی خود را احیا می‌کنند.

جلوه‌های بصری Outriders

در Outriders بافت‌ها با کیفیت قابل قبولی پیاده‌سازی شده‌اند، جزئیات شخصیت‌ها هم چندان ناامید کننده نیست و در سطح عادی قرار دارند. طراحی مراحل نیز تا حد ممکن زیبا کار شده‌اند اما بهتر بود که شامل ابعاد بیشتر و آزادی عمل گسترده‌تری باشیم.

شما در Outriders و در ابتدای بازی می‌توانید شخصیت اصلی را با توجه به سلیقه و علایق خود شخصی‌سازی کنید. البته گزینه‌های در دسترس زیاد نیستند و اگر در امر شخصی‌سازی سخت‌گیر هستید، این مورد برایتان چندان خوشایند نخواهد بود. اما بدون در نظر گرفتن شخصی‌سازی، جزئیات به کار رفته در ظاهر شخصیت‌های قابل بازی چشم‌نواز است و در کنار محیط و دشمنان، یک نقطه قوت بزرگ به شمار می‌رود.

در توضیحات گیم‌پلی به طراحی کارآمد سلاح‌های بازی اشاره کردیم ولی نباید از یاد برد که طراحی هنری آن‌ها هم بی‌نظیر است. طراحی هنری سلاح‌های این بازی به تنهایی یک عامل برای جذب مخاطب است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها گذشت. به روایتی می‌توان گفت طراحی هنری سلاح‌ها، مکان‌ها، دشمنان و تم علمی - تخیلی بازی شگفت‌انگیز است. قدرت‌های کلاس‌های مختلف که در بررسی خود به آن‌ها نگاهی داشتیم، بدون وجود افکت‌های استفاده شده در طراحی آن‌ها، غیرقابل تصور است. تخریب‌پذیری سنگرها و انیمیشنی که برای شخصیت‌های خودی و دشمنان در نظر گرفته شده است، جای هیچ‌گونه شکایتی را باقی نمی‌گذارد.

در مورد نورپردازی بازی هم اگرچه فقط می‌توان از صفت خوب استفاده کرد، اما گیم‌پلی سریع بازی و برق شلیک سلاح‌ها و استفاده از قابلیت‌ها، باعث می‌شوند تا شما توجه خود را به چنین موضوعی معطوف نکنید. بازی روی کنسول‌های نسل نهم و علی‌الخصوص پلی استیشن 5 قادر به اجرا روی نرخ تازه‌سازی ۶۰ است که برای یک اثر شوتر مناسب به نظر می‌رسد.

موسیقی و صدا گذاری Outriders

متاسفانه صدا گذاری بازی چندان جالب نیست و نه تنها نقطه قوتی برای بازی محسوب نمی‌شود، بلکه ضربه بزرگی هم به بازی وارد کرده است. شخصیت‌ها به دلیل زاویه‌بندی نامناسب اغلب کات‌سین‌ها و دیالوگ‌های تفننی که توسط صداگذاری غیرمعقولی تکمیل می‌شوند، معمولاً آن قدر عجیب و غیر قابل قبول هستند که شما را وادار به استفاده از گزینه Skip می‌کنند. البته همگان می‌دانند که نمی‌توان دیالوگ شخصیت‌ها را خارج از کات‌سین‌ها Skip کرد. ضعف در صداگذاری در روند گیم‌پلی نمود بیشتری پیدا می‌کند و ضربه‌های شدیدتری را وارد می‌کند. شخصیت‌ها حین انتخاب دیالوگ نیز همین روند را حفظ می‌کنند و احساسات از صدای آن‌ها قابل درک نیست.

موسیقی‌های بازی برای هیجان بخشیدن به مبارزه‌ها و درگیری‌ها کافی هستند و در مواقعی که نیاز است، آدرنالین شما را به جریان می‌اندازند؛ با این حال همانند داستان، هیچ کدام از قطعه‌های استفاده شده در Outriders ماندگار نیستند و پس از خاموش کردن دستگاه، به راحتی فراموش می‌شوند. به طور کلی در مورد موسیقی باید بگوییم که نه خوب است و نه بد!

سخن پایانی

با گذشت بیش از یک ماه از تاریخ عرضه بازی Outriders این بازی با مشکلات مختلف و زیادی روبه رو بوده است. به نظر می‌رسد این بازی با هر قدمی که رو به جلو برمی‌دارد دو قدم به عقب می‌رود. سازندگان بازی نیز با عرضه پچ‌های مختلف سعی کرده‌اند بیشتر این مشکلات را حل کنند که تاکنون خیلی موفق نبوده‌اند. همین مشکلات سبب شده این بازی نمرات بالایی را به خصوص از سوی کاربران دریافت نکند. تا این لحظه کاربران پلی‌ استیشن 4 در Metacritic به این بازی نمره 4.9 از 10 را داده و اکثر آن‌ها از ایرادات و باگ‌های بازی شکایت دارند.

منتقدین اما استقبال نسبتا بهتری از این بازی داشتند و با وجود اینکه بیشتر و به خصوص منتقد گاردین، تام بردول، به داستان بازی اوت رایدرز و دیالوگ‌های کلیشه‌ای آن انتقاد داشتند اما موردی که تمجید آن‌ها را به همراه داشت گیم پلی Outriders بود که توانست با وجود باگ‌های مختلف نظر مثبت منقدین را به خود جلب کند. در حال حاضر نسخه ویندوز این بازی توانسته از مجموع 26 نقد در Metacritic امتیاز 74 را کسب کند.

شاید بازی Outriders در بخش داستانی عملکرد قابل قبولی نداشته و ناکام مانده، اما محتویات مناسب و درخوری را ارائه می‌دهد.

خرید بازی Outriders

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Outriders را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد