نقد و  بررسی بازی Persona 5 Strikers

نقد و بررسی بازی Persona 5 Strikers

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی Persona 5 Strikers می‌پردازیم.

بازی Persona 5 Strikers یک دنباله جذاب برای Persona 5 است که موفق شده است به واسطه‌ی گیم‌پلی و طراحی‌های خود ساعت‌ها کاربران را سرگرم کند. شرکت اتلوس (Atlus)، ناشر مجموعه Persona، با عرضه عنوان Persona 5 در سال ۲۰۱۷، تجربه‌ای متفاوت و بسیار سرگرم کننده را در اختیار کاربران علاقه‌مند به بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی قرار داد. همچنین افرادی که تا آن لحظه موفق به تجربه بازی‌های نوبتی نشده بودند ، توانستند با پرسونا 5 ارتباط برقرار کرده و از داستان، کاراکترها و گیم‌پلی آن لذت ببرند.

اتلوس در سال 2020 در ابتدا  بازی Persona 5 Royal را عرضه کرد، اما درکنار آن، شاهد معرفی بازی Persona 5: Strikers هم بودیم. دو بازی که تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر داشتند. یک اسپین آف که توسط استودیو اومگا فورس (Omega Force)، سازنده Dynasty Warriors، توسعه داده شده است. استفاده از ساختار موسو در مجموعه پرسونا مورد جالبی بود که نظر هواداران را به خود جلب کرد. پس از گذشت یک سال از عرضه Persona 5: Strikers در ژاپن، بالاخره این بازی در اختیار کاربران غربی هم قرار گرفت. همانطور که اشاره کردیم، Persona 5: Strikers یک اسپین آف است که در میان کاربران از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. به طور کلی باید گفت که ساختن Spin-off از روی یک بازی محبوب کاری است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ روی آن دست گذاشته و آن را انجام داده‌اند. آنها با انجام این کار چند هدف را پی می‌گیرند: اول آنکه تیم دست اندرکار بازی را از خلاء در می‌آورند و مجبور نیستند برای کاری که انجام نمی‌دهند به آنها حقوق بپردازند. از آنطرف از بازاری که توسط بازی محبوب قبلی به وجود آمده، استفاده بهینه کرده و علاوه بر گسترش آن، بازی را روی پلتفرم‌های دیگر می‌برند تا بازار بیشتری بدست آورند. از سوی دیگر طرفداران بازی هم تا زمان عرضه نسخه بعدی می‌توانند همچنان در دنیای بازیِ مورد علاقه‌شان وقت بگذرانند و با جنبه‌های بیشتری از دنیای آن بازی آشنا شوند.

ابتدا بیایید نگاه بیندازیم به تریلر بازی Persona 5 Strikers تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

داستان بازی Persona 5 Strikers

داستان بازی 4 ماه پس از وقایع Persona 5 اتفاق می‌افتد. جایی که  قهرمان بازی یعنی جوکر به همراه مورگانا برای دیدار با سایر اعضای گروه Phantom Thieves of Hearts به توکیو بازگشتند تا تعطیلات را در کنار هم و به صورت یک کمپینگ بگذرانند. تمام اعضای گروه برای برنامه‌ریزی و چیدمان کمپینگ از یک برنامه به نام EMMA استفاده می‌کنند. در ادامه داستان همه اعضا برای خرید لوازم مورد نیازشان به فروشگاه‌ها متعدد می‌روند. در این میان همانطور که در مراکز خرید شهر Shibuya مشغول به خرید و گشت و گذار بودند، از کنار مجسمه‌ای به نام آلیس هیراگی (َAlice Hiiragi) عبور می‌کنند. این مجسمه که فقط در ظاهر یک مجسمه معمولی است، تعدادی کارت به آن‌ها می‌دهد و از قهرمان اصلی یعنی جوکر درخواست می‌کند که Wonderland را برای اجرای برنامه‌های خاص، وارد برنامه EMMA کند. جوکر درخواست آلیس را می‌پذیرد و به همین منظور کلمه مرموزی را وارد می‌کند. پس از آن به اتفاق مورگانا و ریوجی به مکانی شبیه به توکیو، به نام Jail منتقل می‌شوند. این 3 نفر در Jail با سایه آلیس و حاکم و پادشاه آنجا روبه‌رو می‌شوند که سایه آلیس آن‌ها را به بخش آشغال‌دونی منتقل می‌کند. پس از انتقال به آشغال‌دونی با شخصیتی به نام سوفیا آشنا می‌شوند که در حال مبارزه برای فرار از آن مکان است. پس از مدتی جوکر، مورگانا، ریوجی و سوفیا با فرار از مخزن زباله می‌فهمند که راه بسیار خوبی برای ورود به زندان دارند. آن‌ها می‌فهمند که برنامه EMMA آن‌ها را قادر می‌سازد تا همانطور که وارد کاخ‌ها و جاهای دیگر شدند، می‌توانند از طریق ناوبر Metaverse وارد زندان شوند.

به طور کلی داستان بازی پرسونا 5 استرایکرز به نحوی پیش می‌رود که اگر نسخه قبلی آن را هم تجربه نکرده باشید باز هم می‌توانید با محیط و شخصیت های این بازی به خوبی ارتباط برقرار کنید، زیرا شخصیت های منفی موجود در بازی و همچنین ایده کلی داستان تا حدی مشابه با نسخه قبلی این بازی است. تنها تفاوت آن با نسخه اصلی این است که با یک سری شخصیت های مثبت و منفی جدیدی در داستان این بازی آشنا خواهید شد. هرکدام از این شخصیت ها پیش زمینه داستانی متفاوتی را دارند که کاملا مشابه با نسخه Persona 5 است.

گیم پلی بازی Persona 5 Strikers

پس از قسمت داستان، نوبت به گیم پلی بازی پرسونا 5 استرایکرز می‌رسد. معمولا گیم پلی بازی‌هایی که در سبک موسو ساخته می‌شوند به نحوی هستند که بازیکن می‌تواند کارکتر خود را به صورت همزمان و در هر نقطه‌ای از بازی که خواست، استفاده کند. اما چیزی که در این بازی متفاوت است، این است که استودیو سازنده تغییراتی را به نحوی در گیم پلی بازی ایجاد کرده که علاقمندان به سبک بازی‌های نوبتی هم می‌توانند تجربه خوبی داشته باشند.به طور کلی سیستم مبارزات بازی از المان های هک اند اسلش برخوردار بوده و به واسطه قابلیت انتخاب آیتم‌ها و مهارت‌های مختلف برای کاراکترها بستری فراهم شده که در آن شاهد المان‌های نوبتی هستیم. به این صورت که هنگام انجام مبارزه با دشمنان و پس از ورود به صفحه انتخاب آیتم یا مهارت‌های پرسونا، نبرد به حالت Freeze خواهد رفت که در این شرایط می‌توانید بهترین گزینه ممکن را برای موفقیت در نبرد انتخاب کنید. همچنین جهت افزایش میزان نوار سلامت و نوار مهارت های جادویی (SP) باید آیتم‌های مربوط به آن را از فروشگاه و رستوران‌ها خریداری کنید. علاوه بر آن یک همراه جدید به Persona 5: Strikers اضافه شده که می‌تواند آیتم‌های گوناگونی را برای شما فراهم کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: گیم پلی بازی hunting simulator 2

علاوه بر تفاوت‌هایی که در بخش داستانی و شخصیت‌های این نسخه با پرسونا 5 وجود دارد، در بخش گیم پلی هم تفاوت‌هایی وجود دارد. همانطور که می‌دانید علاوه بر سیستم مبارزات، ویژگی کلیدی دیگری که در بازی پرسونا 5 وجود داشت، کانفدینت‌ها بودند که گیمر با کمک آن‌ها می‌توانست با شخصیت‌های مختلف آشنا شود. اما در این نسخه دیگر خبری از این ویژگی نیست و سازندگان آن به جای آن سیستم جدیدی را برای ارتقا و Bond طراحی کرده‌اند که بازیکن می‌تواند به وسیله آن خود را قوی کند. نحوه کار این سیستم به این صورت است که پس از مشاهده قسمت‌های مختلف بازی و پس از پایان یافتن مبارزات، بازی به شما تعدادی XP خواهد داد که این XP ها سطح Bond کاراکتر شما را در بازی بالا خواهند برد و به وسیله همین XPها تعداد زیادی از امتیاز‌های مخصوص آزاد خواهند شد و شما به کمک آن‌ها می‌توانید ارتقاهای لازم که در پیروزی شما تاثیر مستقیم دارند را خریداری کنید. مثلا می‌توانید نوار جادو یا سلامت خود را ارتقا دهید و قدرت ضربات فیزیکی، جادو یا سیستم دفاعی خود را نیز افزایش دهید. نکته مهمی که باید در بازی Persona 5 Strikers در نظر بگیرید، این است که تمامی ارتقا‌هایی که در طول بازی انجام می دهید باید کاملا هوشمندانه و براساس سبک بازی شما صورت گیرد. زیرا هر ارتقا اشتباهی در بازی می‌تواند عملکرد کاراکتر شما را با چالش های بیشتری روبه‌رو سازد. مراحل این بازی شامل هفت سیاه چاله یا Jail بوده که بازیکن باید به ترتیب تک تک آن ها را پاکسازی کند. علاوه بر این ، سازندگان بازی تعدادی ماموریت فرعی نیز در نظر گرفته‌اند که باید تمامی این ماموریت ها در شرایط مخصوص انجام شوند. هرکدام از این ماموریت‌های فرعی یک سری چالش هستند که در مکان خاصی رخ می‌دهند.

تمام نکات و ویژگی‌هایی که در بالا مطرح شد دست به دست هم داده‌اند تا بازی Persona 5: Strikers در بخش گیم پلی بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد. وجود قابلیت‌های ذکر شده در کنار یکدیگر باعث شده تا علاقه‌مندان به سبک بازی‌های نبردهای سرعتی، اکشن و همچنین بازی‌های نوبتی بتوانند تجربه خوبی داشته باشند و از گیم پلی زیبای 40 الی 45 ساعته این بازی لذت کافی را ببرند.

عملکرد فنی بازی نیز کاملا قابل قبول بوده به حدی که در طول تجربه چند ساعته بازی ممکن است فقط یکی دو بار بازی کرش کرده و مجبورتان کند تا دوباره آن را راه اندازی کنید. همچنین در بخش باس فایت‌های بازی هم شاهد باس‌های کاملا متفاوت خواهید بود به طوریکه شیوه مبارزه با هریک از آن‌ها کاملا متفاوت با دیگری بوده و هر کدام نیاز به استفاده از سلاح‌های مخصوص خودشان را دارند. از جنبه بصری نیز می‌توان گفت که بازی از طراحی‌های انیمه ای بسیار خوبی برخوردار است که برخی از این طراحی‌ها درون محیط بازی و قسمت دیگری از آن مشابه یک انیمه در طی بازی نمایش داده می‌شوند. در این میان سازندگان بازی پرسونا 5 استرایکرز طراحی بصری بسیار جذاب و زیبایی را برای این بازی انجام داده اند که بخش عمده ای از آن مربوط به انیمیشن‌هایی بوده که هنگام زدن ضربات به نمایش در می‌آیند و مواردی دیگری مانند Show Time می باشند.

موسیقی بازی Persona 5 Strikers

بازی از نظر موسیقی هم در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و تمامی آن‌ها متناسب با حال و هوای بازی طراحی شده‌اند. علاوه بر آن صداپیشگی این بازی نیز به خوبی صورت گرفته و دوبله ژاپنی و انگلیسی این بازی بسیار جذاب پیاده سازی شده است.

با توجه به تمام نکات مثبتی که مطرح شد، بازی پرسونا 5 استرایکرز یک دنباله بسیار خوب برای بازی Persona 5 بوده که با وجود برخی از مشکلات اندک، می تواند ساعات طولانی شما را به خود سرگرم کند. همچنین وجود ویژگی‌هایی مانند طراحی فوق العاده Jailهای بازی و همچنین مکانیسم‌های مبارزه‌ای بسیار خوب آن باعث شده تا بازی Persona 5 Strikers به یک عنوان سرگرم کننده و هیجان انگیز تبدیل شود.

خرید بازی Persona 5 Strikers

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Persona 5 Strikers را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد