نقد و بررسی بازی Riders republic

نقد و بررسی بازی Riders republic

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم یک بازی مهیج و ورزشی به نام Riders republic را بررسی کنیم

حدود پنج سال پیش بود که استودیوی فرانسوی یوبیسافت اَنِسی (Ubisoft Annecy) عنوانی جهان آزاد به نام Steep را خلق کرده و سعی در جلب نظر علاقه‌مندان به بازی‌های ورزشی از جمله ورزش‌های زمستانی به خود داشت. این بازی فقط سعی در پوشش دادن یک نوع بازی نداشت و با جهانی وسیع و فوق‌العاده زیبا که شامل محیط‌های بسیار متنوعی می‌شد، از چندین و چند ورزش مختلف از جمله اسکی، اسنوبرد و چتربازی میزبانی می‌کرد. اما متاسفانه وجود ضعف‌های فنی و تمام آنلاین بودن بازی باعث شد تا آن طور که باید و شاید از Steep استقبال نشود و حتی با وجود پتانسیل‌های فراوان و پشتیبانی نسبتاً خوب یوبیسافت از آن، این بازی نیز در نهایت به دست فراموشی سپرده شود.

اما اکنون و پس از گذشت چند سال، یوبیسافت با عنوانی جدید به نام Riders Republic پا به عرصه رقابت با سایر بازی‌های هم سبک خود گذاشته و به وضوح سعی دارد تا با پوشش ضعف‌های بازی Steep و افزودن ویژگی‌های جدید، به عنوانی کامل، سرگرم کننده و فوق‌العاده فرح بخش برای تجربه در کنار دوستان تبدیل شود. فارغ از مشکلات بازی، Riders Republic نقطه قوت بزرگی دارد که می‌توان آن را خارج شدن از بند «بازی‌های زمستانی» نامید، زیرا این شرایط باعث محدود شدن علاقه‌مندان و کاهش محبوبیت بازی می‌شود که خوشبختانه یوبیسافت این مشکل را برطرف کرده است.

حالا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر Riders Republic تا ببینیم در این عنوان با چه فضایی روبرو هستیم:

داستان بازی Riders Republic

همانطور که می‌دانید معمولا این سبک از بازی‌ها داستان چندانی ندارند، اما خوشبختانه این بازی برخلاف بسیاری از عناوین ورزشی سعی دارد تا با داستانی بسیار جزئی و مختصر گیمرها را با جهان وسیع بازی و فعالیت‌هایی که می‌توان در آن انجام داد آشنا کند. در واقع، وجود چند NPC قابل تعامل در بازی و چالش‌هایی که آن‌ها برای گیمرها تعیین می‌کنند نیز می‌تواند بهانه‌ای برای ادامه دادن روند بازی و رسیدن به سطوح بالاتر تلقی شود. در این بازی شما کاراکتری هستید که وارد یک کمپ شده و با پیشروی در بازی، ورزش‌هایی نظیر اسکیت، چترسواری و دوچرخه سواری را آزاد می‌کنید.

در حقیقت بازی شما را در یک جهان باز عملا ول می‌کند و 2 راهنمای تقریبا نادان هم برایتان در نظر گرفته که چندان به درد بخور نیستند. رهاسازی گیمر در این جهان باز، باعث می‌شود که خود گیمر به دنبال کشف محیط بازی باشد و رفته رفته با پیشروی در بازی متوجه می‌شوید که جهان بازی بسیار پهناور است. شما با لول آپ شدن می‌توانید به بخش‌های بیشتری از محیط بازی و مراحل متنوع‌تری دسترسی پیدا کنید و در این بین شخصیت و وسایلتان را نیز می‌توانید آپگرید کنید (هرچند بسیار محدود است و شاید این مساله کمی توی ذوق بزند).

گیم پلی بازی Riders Republic

به طور کلی هدف اصلی Riders Republic سرگرم شدن مخاطبان است، خصوصا مخاطبانی که بازیکنانِ چندان حرفه‌ای محسوب نمی‌شوند. از همین رو بازی از نظر گیم‌پلی، حرف خاصی برای گفتن ندارد و شاید حتی راهنمای کوتاه ابتدای بازی نیز برای آن زیاد به نظر برسد. در نسخه مخصوص پلی استیشن 5، به طور کلی 2 مدل برای کنترل در دسترس است که در واقع انتخابی میان کنترل راحت‌تر حرکات نمایشی و یا در دست داشتن حرکت دوربین است. اولین نکته‌ای که چندان جالب به نظر نمی‌رسد در همینجا نمایان می‌شود؛ در حالی که انجام حرکات نمایشی یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده Riders Republic به شمار می‌رود و به صورت منطقی باید انتظار داشت تا کاربران حرفه‌ای بیشتر گزینه اول را انتخاب کنند، اما در دست نبودن کنترل دوربین در موارد زیادی اذیت‌کننده خواهد بود، زیرا که غالباً با حرکت شخصیت و جهت بدن آن همراه است و اگر به صورت دستی کنترل نشود، ممکن است جهت اشتباهی از مسیر را به شما نشان دهد.

همه ورزش‌ها در یک محیط جهان باز (Open World) در دسترس هستند و گیمر می‌تواند با انجام مسابقه‌، گرفتن امتیاز و لول آپ شدن رقابت‌های جدیدتر را آزاد کند. به مرور زمان و با پیشروی در مسابقات مختلف، تجهیزات جدیدتری نیز در دسترس قرار می‌گیرند و در کنار آن امکان خرید لباس و سایر گزینه‌های مربوط به شخصی سازی شخصیت نیز اضافه خواهد شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی battlefield v

ورزش های موجود در بازی Riders Republic

بد نیست کمی هم به بررسی ورزش‌های موجود در بازی بپردازیم. اولین ورزش دوچرخه‌سواری کوهستان است. مسابقه‌ای برای زودتر رسیدن به خط پایان، آن هم در مسیری با شیب زیاد که چالش خاصی برای کنترل دوچرخه حتی در شیب‌های عجیب و غریب در آن وجود ندارد.

ورزش بعدی اسکی و اسنوبرد است که اغلب باید به جمع‌آوری امتیاز با استفاده از حرکات نمایشی بپردازید. این ورزش شامل چرخش و یکی دو حرکت دیگر می‌شود و در نهایت، در وینگ‌سوت (پرواز از ارتفاع با لباس‌های بالدار) و راکت وینگ‌سوت، هدف گذشتن از چک‌پوینت‌های هوایی بدون برخورد با موانعی که در سر راه قرار دارند است.

با اینکه در نهایت گیم‌پلی دو بخش آخر تا حدی جذاب‌تر و البته متمایز و تازه است، اما بازی در مواجهه با برخورد شخصیت به موانع به صورت یکسانی عمل نمی‌کند. در برخی موارد می‌توانید به راحتی از میان درختان عبور کنید، اما در مواردی هم اوضاع اینگونه نیست و ممکن است تنها به دلیل برخورد با شاخ و برگ‌های فوقانی سرنگون شوید. شاید چنین حالاتی که به مانند قسمت‌های پولیش نشده شبیه هستند، به قدری روی اعصابتان راه بروند تا در نهایت عطای این بخش‌ها را به لقایشان ببخشید.

به جز رقابت‌های اشاره شده در بالا که در 7 پارک ملی در آمریکا با شرایط آب و هوایی مختلف برگزار می‌شود و یک به یک آزاد می‌شوند، دو بخش چند نفره آنلاین نیز در بازی گنجانده شده است. اولین بخش Tricks Battle است. در این بخش 2 تیم از بازیکنان در محیطی قرار می‌گیرند تا مجموعاً بیشترین امتیاز مربوط به حرکات نمایشی را برای تیمشان کسب کنند. حالت دوم Mass Race نام دارد که در واقع ترکیبی از ورزش‌های مخاطره‌آمیز است که در پشت یکدیگر و در نقشه‌های متنوع به ‌وقوع می‌پیوندند. اصلی‌ترین ویژگی این بخش، رقابت ۶۴ کاربر به صورت همزمان و همچنین آنلاین است که در آن شاهد شلوغی بیش از اندازه خواهید بود. در حقیقت این بخش به دلیل شلوغی بسیار زیاد آن، چندان هم نکته خاصی ندارد و با توجه به اینکه همواره تمامی شرکت‌کنندگان به طور پیوسته به یکدیگر برخورد می‌کنند، احتمال زیادی دارد که در یکی از قسمت‌های مسیر خارج شوید و دیگر نتوانید به کورس رقابت باز گردید.

گرافیک بازی Riders Republic

Riders Republic از نظر بصری همانند محصولی است که اگر آن را زیر نور قرار دهید، می‌درخشد و جذاب است، ولی در باطن هیچ جذابیتی ندارد. نورپردازی‌های بازی در بهترین سطح ممکن قرار دارند و زمانی‌که هوا بارانی است یا زیر تابش مستقیم نور آفتاب مسابقه می‌دهید، می‌توانید شاهد ظاهر زیبای بازی باشید، اما از نظر طراحی‌های محیطی و نمایش جزئیات، آن‌چنان محصول با کیفیتی را مشاهده نمی‌کنیم. طراحی وسیله نقلیه‌های هر بخش هم متعدد بوده و ارزش مخصوص به خود را دارند. هرقدر که در آن رشته XP بیشتری کسب کنید، وسیله نقلیه‌هایی با ارزش و قدرت بیشتری برای شما در دسترس قرار می‌گیرد و می شود گفت از این حیث یوبیسافت کار خود را به‌ خوبی انجام داده است. همچنین نقشه بازی هم طراحی وسیعی دارد. در این‌ میان بد نیست به عملکرد فنی بازی Riders Republic هم اشاره‌ای داشته باشیم.

بازی روی کنسول پلی استیشن 5 فاقد باگ خاصی است که روی عملکرد شما تاثیر بگذارد و اجرای روان آن بدون افت فریم، به شما اجازه می‌دهد تا تجربه‌ی خوبی را کسب کنید. به طور کلی بازی Riders Republic نیز از نظر فنی مشکلات خاص خودش را دارد، اما در مواردی خاص امیدوارکننده به نظر می‌رسد. برای مثال، یکپارچگی نقشه‌ عظیم بازی، باعث می‌شود که حتی روی کنسول‌های پایه‌ی نسل هشتم نیز بتوان در کمتر از چند ثانیه به نقاط مختلف آن فست‌تراول کرد. البته، این چند ثانیه در کنسول‌های نسل نهمی و خصوصا پلی استیشن 5 تقریباً به صفر می‌رسد.

همچنین، به دلیل ماهیت بازی و دشوار بودن بسیاری از مراحل آن، دائماً مجبور به از سرگیری مسابقات خواهید بود و این امر در کنسول پلی استیشن 5 به صورت آنی انجام می‌گیرد، اما این موضوع در کنسول‌های نسل هشتمی نیازمند مکثی نسبتاً کوتاه است. در مجموع، بهره‌مندی از بارگذاری‌های سریع برای بازی‌ای نظیر Riders Republic ضروری قلمداد می‌شود و خوشبختانه شاهد تحقق این امر در این بازی هستیم.

موسیقی و صداگذاری Riders Republic

افکت‌های صوتی و موسیقی نیز به عنوان یکی دیگر از جنبه‌های مهم هنری بازی‌های ویدیویی، نقشی اساسی در بازی ایفا می‌کنند. اما متاسفانه حتی با در نظر گرفتن رادیوی اختصاصی برای بازی و قابلیت انتخاب موسیقی‌های مطرح از خواننده‌های مشهور از طریق Tools Wheel، باز هم چنین حس می‌شود که ناهماهنگی بین موقعیت‌های مختلف و افکت‌های صوتی بازی موج می‌زند. در واقع، این بازی سعی دارد تا با انتخاب چند موسیقی فوق‌العاده محبوب برای گیمرها از جمله موسیقی All I Want از بازی Crazy Taxi، نظر مثبت آن‌ها را جلب کند. اما واقعاً هیچ لطفی در پخش شدن چند موسیقی محدود که عمدتاً با شروع مسابقه مجدداً از ابتدا پخش می‌شوند، وجود ندارد.

جمع بندی

با وجود تمام نکات گفته شده، نباید از یاد ببریم که آخرین عنوان یوبیسافت در سبک ورزش‌های مخاطره‌آمیز،‌ یک بازی شبیه‌ساز محسوب نمی‌شود و هدفش تنها سرگرم کردن گیمرها است. با وجود ایراداتی که بسیاری از آن‌ها به راحتی قابل چشم‌ پوشی نیستند، اما هنوز می‌توان از Riders Republic لذت برد؛ حتی در صورت باختن به دلیل مشکلات فنی، توجه چندانی به نتیجه نکرد و وقت گذراندن در محیط بزرگ و مسابقات شلوغ و درهم را با موسیقی‌های موجود در آن تجربه کرد و لحظات خوشی را با دوچرخه‌سواری، اسکی و پرواز با وینگ‌سوت ساخت.

خرید بازی Riders Republic

 فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله Riders Republic را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد