نکات مهم که قبل از خرید پلی استیشن 5 باید به آن دقت کنیم

نکات مهم که قبل از خرید پلی استیشن 5 باید به آن دقت کنیم

در حالی که تنها چند روز دیگر تا عرضه جهانی کنسول PS5 باقی مانده است در این مطلب قصد داریم به نکاتی برای خرید کنسول پلی استیشن 5 اشاره کنیم.

نسل هشتم بازی‌های ویدئویی پس از حدود هفت سال، روزهای پایانی خود را می‌گذراند و اکنون زمان تغییر نسل و ورود نسل نهم بازی‌های ویدئویی به بازار است. پلی استیشن 5 که با نام PS5  معروف است، جدیدترین و قدرتمندترین نسخه کنسول بازی سونی است که به تازگی به بازار عرضه شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با توجه به محبوبیت بسیار زیاد این کنسول‌های جدید در این مقاله از گنوپلی به بررسی نکات قبل از خرید ps5 که باید از آن‌ها آگاه باشید، بپردازیم.

راهنمای خرید کنسول بازی سونی ps5

شرکت سونی پس از مدت‌ها انتظار، در یک مراسم باشکوه از ظاهر جدیدترین کنسول خود رونمایی کرد. این کنسول در دو مدل دیسک خور و دیجیتالی به بازار عرضه شد و از همان ابتدا حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. هر چند به دلیل شیوع ویروس کرونا و کمبود موجودی، مشکلاتی در پیش فروش PS5 رخ داد، اما پتانسیل‌های بالای این محصول باعث شده است که خریداران ناامید نشوند.

در مراسم رونمایی کنسول نسل نهم سونی، از برخی مزایای PS5 که قبلا هم پیش بینی شده بود، رونمایی شد. تقریبا تمامی قابلیت‌های کنسول نسل هشتمی سونی یا PS4 در PS5 نیز یافت می‌شود با این تفاوت که PS5 از حافظه فوق سریع SSD و عینک واقعیت مجازی PSVR پشتیبانی می‌کند. همچنین می توان گفت همه بازی‌های PS4 روی پلی استیشن 5 قابل اجرا است به جز 10 بازی، که هیچ کدام از آن‌ها بازی‌های معروفی نبودند.

در ادامه به بررسی تخصصی‌تر ویژگی‌های پلی استیشن 5 می‌پردازیم:

طراحی و مدل‌های مختلف PS5

همانطور که قبلا هم گفتیم، پلی استیشن 5 در دو مدل معمولی و دیجیتال طراحی شده است که تفاوت این دو در پشتیبانی از دیسک‌های فیزیکی است. به عبارتی خریداران نسخه دیجیتالی فقط می‌توانند بازی های دیجیتالی را تجربه کنند و نمی‌توانند از دیسک های فیزیکی استفاده کنند و به همین دلیل نسخه دیجیتال نسبت به نسخه معمولی قیمت پایین‌تری دارد.

پلی استیشن 5 فعلا در مدلی با رنگ سفید عرضه شده است. ترکیب رنگ این کنسول به نحوی است که قسمت‌های کناری کنسول به رنگ سفید هستند و قسمت وسط آن مشکی رنگ است. در زمان  روشن بودن کنسول نیز نوار باریکی از نور آبی در طرفین ناحیه مشکی رنگ دیده می‌شود. PS5 سه درگاه USB نوع A دارد که یکی از آن‌ها در قسمت جلویی و 2 درگاه دیگر در پشت کنسول قرار دارند. یک درگاه USB  نوع C نیز وجود دارد که در قسمت جلویی تغبیه شده است. درگاه‌های LAN و HDMI هم در پشت کنسول قرار دارند. به طور کلی می‌توان گفت ظاهر هر دو نسخه شبیه به هم است، اما مدل دیجیتال به دلیل نداشتن دیسک، باریک‌تر از مدل معمولی است.

قیمت پلی استیشن 5

با توجه به توضیحاتی که در مورد تفاوت میان دو نسخه کنسول PS5 دادیم، این کنسول با دو قیمت متفاوت عرضه شده است. بر این اساس مدل دیجیتالی پلی استیشن  5 با قیمت ۳۹۹ دلار و مدل معمولی یا دیسک خور آن ۴۹۹ دلار است. این نکته را هم باید در نظر بگیرید که با توجه به قیمت ارز و شرایط حمل کالا ممکن است روزهای ابتدایی عرضه این کنسول با قیمت های عجیب و غریب در بازار ایران به فروش برسد.

نکات خرید ps5

این مطلب راهم مطالعه کنید: کدام کنسول را بخریم؟ PS5 یا Xbox X

مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 5

پردازنده و CPU

کنسول نسل نهم سونی از CPU های تسل سوم Ryzen از شرکت AMD استفاده می‌کند. این CPU هشت هسته‌ای و از سری میکروچیپ‌های Zen 2 است. داشتن این پردازنده قدرتمند باعث شده PS5 بتواند بازی های مختلف را با وضوح 8K اجرا کند. البته لازم به ذکر است که برای بهره بردن از این وضوح بالا، به یک نمایشگر 8K با نرخ تازه سازی بالا نیز نیاز است.

پردازنده گرافیکی

پلی استیشن 5 دارای یک GPU شخصی سازی شده Radeon است. این پردازنده گرافیکی قابلیت اضافه شده فناوری Ray-Tracing را فراهم کرده است. فناوری Ray-Tracing بهبود فوق‌العاده‌ای در نورپردازی و جلوه‌های بصری به وجود آورده است و به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. این فناوری در PS5، علاوه بر بهبود تصویر، باعث بهبود صدا و جلوه‌های صوتی هم شده است. پس می‌توان گفت PS5 از صدای 3 بعدی پشتیبانی می‌کند.

هارد SSD

پیش از این مارک سرنی اعلام کرده بود به دلیل شکایت بسیار زیاد کاربران از سرعت پایین بارگذاری بازی‌ها در پلی استیشن 4، در طراحی پلی استیشن 5 تلاش کرده است تا این مشکل را برطرف کند. پهنای باند هارد HDD پلی استیشن 4، 50 تا 100 مگابایت بر ثانیه بود، در حالیکه پهنای باند هارد SSD پلی استیشن 5، حداقل 5 گیگابایت بر ثانیه است. اختلاف این دو رقم باعث شده است مدت زمان بارگذاری صفحات به شدت کم شود و دنیای بازی‌ها به شدت پویاتر و سریع‌تر شود.

رابط کاربری

رابط کاربری PS5 در نگاه اول شباهت‌هایی به رابط کاربری پلی استیشن 4 دارد، با این تفاوت که امکانات و قابلیت‌های زیادی به آن اضافه شده. یکی از این قابلیت‌ها، اضافه شدن Activities است که با بازیکن اجازه می‌دهد هر زمانی که خواست بین بخش‌های مختلف یک بازی، مانند قسمت‌های آنلاین و آفلاین، جابه‌جا شود.

لوازم جانبی

سونی در جریان رونمایی از ظاهر کنسول نسل نهم خود، لوازم جانبی آن را که هر کدام به طور جداگانه قابل خریداری هستند، معرفی کرد. لوازم جانبی PS5 شامل دوربین، هدست بی‌سیم، ریموت برای کنترل محتوای صوتی و تصویری، پایه مخصوص شارژ دسته‌ها و یک میکروفن داخلی برای دریافت فرمان‌های صوتی هستند.

هدست سه بعدی این کنسول Pulse 3D است که در راس تمام ویژگی‌هایش از صدای 3 بعدی پشتیبانی می‌کند و علاوه بر ارائه جلوه‌های صوتی، دارای دو میکروفن Noise-Canceling است که با حذف صداهای اضافی اطراف، صدا را کاملا شفاف و دقیق منتقل می‌کند.

دوربین استفاده شده در PS5، یک دوربین با کیفیت تصویربرداری 1080P است که با داشتن دو لنز به کاربران اجازه می‌دهد همزمان با استریم کردن گیم پلی خود، صور ت خود را نیز به تصویر نهایی اضافه کنند.

پایه مخصوص شارژ، یک پایه سیاه و کوچک است که می‌تواند دو Dualsense را به طور همزمان شارژ کند. هرچند که این دسته‌ها در مقایسه با دوال شاک 4، باتری بهتری دارند.

راهنمای خرید کنسول بازی سونی ps5

سوالات متداول و پر تکرار درباره پلی استیشن 5

در این بخش به مطرح کردن و پاسخ دادن به سوالات رایجی که برای طرفداران PS5 پیش می‌آید می‌پردازیم:

بازیهای PS5، چه بازیهایی هستند؟

یکی از مهم‌ترین موارد در فروش کنسول‌ها، در دسترس بودن بازی‌ها هنگام عرضه آن است. به عبارتی می‌توان گفت این بازی‌ها هستند که باعث می‌شوند کاربران به سمت خرید کنسول بروند. از Demon's Souls، Spider-Man: Miles Morales و دیمنز سولز می‌توان به عنوان بازی‌های انحصاری PS5 نام برد.

آیا PS5 از بازیهای نسل قبلی پشتیبانی میکند؟

قابلیت Backward Compatibility که در PS5 موود است باعث می‌شود که تنها از بازی‌های نسل قبلی، یعنی پلی استیشن 4 پشتیبانی کند و کاربران نمی‌توانند به تجربه بازی‌های PS2، PS3 و PS1 برسند.

بازیهای پلی استیشن 5 که قرار است در آینده عرضه شوند، کدام بازیها هستند؟

از بزرگ‌ترین بازی‌های تایید برای PS5 که قرار است در آینده به بازار عرضه شوند می‌توان از گاد آف وار (God of War)، هورایزن (Horizon Forbidden West)، رچت اند کلنک (Ratchet & Clank) و گرن توریمو 7 (7 Gran Turismo) نام برد.

آیا در پلی استیشن 5 میتوان از حافظههای اضافی استفاده کرد؟

سونی به دارندگان پلی استیشن 5 اجازه می‌دهد که از حافظه‌های جانبی موجود در بازار استفاده کنند. البته مشکلی در این میان وجود دارد که فناوری‌ حافظه‌های یارانه‌‌های شخصی نسبت به فناوری PS5 خیلی عقب‌تر هستند و به همین دلیل سونی باید پیامدهای این موضوع اطمینان حاصل کند.

آیا پلی استیشن 5 از اکانتهای ظرفیتی پشتیبانی میکند؟

با وجود اینکه هنوز اطلاعات رسمی در مورد نحوه کارکرد اکانت‌ها و اشتراک گذاری بازی‌ها روی پلی استیشن 5 منتشر نشده است، اما شنیده‌ها حاکی از این است که سیستم اکانت‌های ظرفیتی و اشتراک گذاری بازی‌ها روی این کنسول هم مانند کنسول پلی استیشن 4 خواهد بود.

آیا قابلیت استفاده از عینک مجازی PSVR وجود دارد؟

عینک واقعیت مجازی PSVR که در نسل هشتم هم شاهد آن بودیم، به طور کامل از PS5 پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند از این دوربین برای بازی‌های جدید استفاده کنند. نکته قابل تاملی که در این زمینه وجود دارد این است که فناوری واقعیت مجازی برای سونی و کاربران آن بسیار مهم است، از این رو احتمال دارد در سال‌های آینده شاهد عرضه فناوری PSVR2 هم باشیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه طوری بازی دست دوم ارزان تر بخریم؟

برای خرید قسطی PS5 قسطی از گنوپلی چکار باید انجام دهیم؟

با توجه به محبوبیت کنسول پلی استیشن ۵ و اینکه با توجه به شرایط ارز ممکن است این کنسول برای بسیاری از خریداران بسیار پرهزینه باشد، فروشگاه گنوپلی شرایط ویژه‌ای برای خرید قسطی کنسول  PS5  و بازی‌ها و وسایل جانبی فراهم کرده است.

اگر قصد خرید از فروشگاه گنوپلی را دارید کافی است به صفحه خرید پلی استیشن ۵ مراجعه کنید و روی گزینه «موجود شد به من اطلاع بده» کلیک کنید تا به محض موجود شد این محصول باخبر شوید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد