کدام کنسول را بخریم؟ PS5 یا Xbox X

کدام کنسول را بخریم؟ PS5 یا Xbox X

کدام کنسول را بخریم؟ PS5 یا Xbox X حتما پاسخ این سوال خیلی راحت نیست. برای همین در این مطلب قصد داریم پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس رو با هم مقایسه کنیم.

در روزهای اخیر و با مشخص شدن قیمت و تاریخ عرضه کنسول‌های نسل جدید سونی و مایکروسافت، تب و تاب گیمرها برای خرید این کنسول‌ها بالا گرفته است. شاید مهم‌ترین سوال هر عاشق بازی این است که کدام کنسول قوی‌تر و برای خرید مناسب‌تر است؟  از این رو در این مقاله سعی داریم به مقایسه این  کنسول‌های بازی، یعنی ایکس باکس سری ایکی (Xbox X) و پلی استیشن ۵ یا همان PS5 بپردازیم.

کنسول بازی Xbox X

ایکس باکس ایکس عنوان نهمین نسل کنسول‌های بازی‌های ویدئویی خانگی است که توسط شرکت مایکروسافت طراحی و تولید شده است. این کنسول، چهارمین کنسول بازی از خانواده ایکس باکس است که به نوعی جایگزینی برای ایکس باکس وان Xbox One محسوب می‌شود. این کنسول ظاهری شبیه کیس کامپیوتر دارد و به همین دلیل گفته می‌شود هدف از این مدل طراحی این است که مایکروسافت قصد دارد تا حد ممکن مرز میان کنسول ایکس باکس با کامپیوترهای رومیزی (PC) را کاهش دهد.

کنسول Xbox X به نحوی طراحی شده است که هم در جهت افقی و هم در جهت عمودی روی زمین قرار می‌گیرد. علت دیگری که برای این نوع طراحی مطرح شده ، سرعت پردازش 4 برابری و صدای کمتر در مقایسه با مدل‌های پیشین است. نکاتی دیگری که در این طراحی خاص و فوق العاده وجود دارد، نحوه طراحی دکمه روشن کردن کنسول و نور سبزی است که در بالای دستگاه قرار دارد. این طراحی در عین حال که بسیار ساده و آشنا به نظر می‌رسد، جدید نیز هست.

با توجه با قابلیت‌های ذکر شده در مراسم رونمایی از این کنسول جدید، می‌توان حدس زد که با محصول قدرتمندی روبرو هستیم. محصولی که مایکروسافت امید بسیاری به پیشرفت آن دارد.

ایکس باکس سری ایکس و اس

کنسول بازی پلی استیشن ۵

پلی استیشن ۵ (Play Station 5) که آن را به اختصار PS5 می‌نامند، پنجمین کنسول بازی از خانواده پلی استیشن‌ها است که توسط شرکت سونی، طراحی و تولید شده است. کنسول پلی استیشن 5 قرار است با طراحی ظاهری سیاه و سفید و در دو مدل دیجیتال ادیشن و درایو بلوری (معمولی) وارد بازار شود. تفاوت این دو مدل در بخش درایو نوری است. این کنسول می‌تواند به صورت ایستاده روی زمین قرار بگیرد.

در نسخه دیجیتال ادیشن (Digital Edition)، به دلیل حذف درایو، شاهد ضخامت کمتری در مقایسه با مدل درایور بلوری خواهیم بود. همچنین طبق پیش بینی‌ها احتمالا نسخه دیجیتال ادیشن در مقایسه با مدل معمولی، قیمت کمتری خواهد داشت، هر چند که هنوز سونی به طور رسمی قیمت PS5  را اعلام نکرده است. این مدل از پلی استیشن هم مانند Xbox X هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی روی زمین قرار می‌گیرد. سونی همچنین یک استند برای نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 عرضه کرده است.

تفاوت میان نسخه دیجیتال و نسخه معمولی پلی استیشن ۵

دو دستگاه پلی استیشن ۵ دیجیتالی و معمولی از نظر مشخصات مشابه یکدیگر هستند و تفاوت چندانی ندارد که کدام نسخه را انتخاب کنید. اما از نظر ظاهر و نوع طراحی دارای تفاوت‌هایی هستند. اولین و اصلی‌ترین تفاوت نسخه دیجیتال و نسخه معمولی، در درایور دیسک آن است. در نسخه دیجیتال، همانطور که از نامش مشخص است، این دستگاه فاقد دیسک خوان است و کاملا دیجیتالی خواهد بود. به این ترتیب بازی‌هایی که داخل دیسک‌ها قرار دارند، با نسخه دیجیتالی PS5 همخوانی ندارند و کاربران باید بازی‌ها را به صورت آنلاین دریافت کنند یا آن‌ها را روی حافظه دستگاه منتقل کنند.

تفاوت دیگر میان دو نسخه این کنسول، در طراحی آن‌ها است. نسخه معمولیPS5 به دلیل وجود درایو دیسک، دارای یک برآمدگی در سمت راست یا چپ خود خواهد بود، در حالیکه نسخه دیجیتال بسیار باریک‌تر و دارای ظاهر متقارن خواهد بود.

با توجه به مشخصات ذکر شده برای پلی استیشن 5 و Xbox X، این دو محصول قدرتمند، به نوعی به عنوان رقیب یکدیگر شناخته شده اند. به همین دلیل قصد داریم در بخش بعدی به مقایسه مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری این دو کنسول بپردازیم.

قیمت پلی استیشن ۵ و نسخه دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: لوازم جانبی PS5 ؛ از هدست سه بعدی تا شارژر دوال سنس

مقایسه کنسول‌ های بازی Xbox X و PS5

اگر همه برنامه‌ها همانطور که پیش بینی شده است، انجام شود، تا چند ماه آینده شاهد ورود دو کنسول بازی قدرتمند به بازار خواهیم بود. این بار هم مانند دفعات گذشته، میان دو شرکت سونی و مایکروسافت رقابتی شکل خواهد گرفت. از آنجایی که این دو کنسول از نظر برخی موارد، بسیار شبیه به هم هستند، انتخاب میان آن‌ها سخت خواهد بود و این سوال برای کاربران پیش می‌آید که کدام کنسول بهتر است؟ خوشبختانه تا این لحظه اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری بسیاری در مورد این دو کنسول ارائه شده است که با بررسی آن‌ها می‌توان به این سوال پاسخ داد.

۱. پردازنده مرکزی

در رونمایی که از کنسول‌های بازی Xbox X و پلی استیشن 5 توسط دو شرکت مایکروسافت و سونی انجام گرفت، جزئیات زیادی از سخت افزار این دو کنسول منتشر شد که با گذشت زمان و تکمیل این اطلاعات، صحت آن‌ها تا حد زیادی تایید شد. چیزی که مشخص است، هر دوی این کنسول‌ها از معماری Zen 2 شرکت AMD برای پردازنده مرکزی  (Central Process Unit) یا همان CPU استفاده کرده‌اند.

 البته یک تفاوت جزئی در CPU وجود دارد و آن هم این است که طبق اعلام مایکروسافت در ایکس باکس سری ایکس، از پردازنده Zen 2 با هشت هسته و کلاک 8/3 گیگا هرتز استفاده شده است، در حالیکه سونی برای پلی استیشن نسل پنجم خود از پردازنده Zen 2  با هشت هسته و کلاک 5/3 استفاده کرده است. اگرچه به نظر می‌رسد که اختلاف عددی در این زمینه اندک است، اما نکته‌ای وجود دارد که نباید آن را نادیده گرفت و آن هم تکنولوژی SMT شرکت AMD است که وظیفه هایپرتردینگ را برعهده دارد. در شرایط معمولی Xbox Series X از هفت هسته پردازنده خود با کلاک 8/3 گیگا هرتز استفاده می‌کند اما اگر SMT فعال شود، تعداد هسته‌های فعال به هشت رسیده (افزایش تِرد‌های فعال از 8 به 16) و در مقابل کلاک آنها به 6/3 گیگا هرتز کاهش پیدا می‌کند. سونی هم از همین تکنولوژی در پردازنده خود بهره می‌برد اما با در نظر گرفتن اطلاعات رسمی، کلاک 5/3 گیگاهرتز PS5 مربوط به زمانی می‌شود که این کنسول از هشت هسته و 16 تِرد خود به صورت همزمان بهره می‌برد.

با توجه به توضیحات مطرح شده، می‌توان نتیجه گرفت که ایکس باکس سری  X، در مقایسه با پلی استیشن 5، از پردازنده قدرتمندتری استفاده کرده است، هر چند که اختلاف قدرت آن‌ها در پردازش بسیار ناچیز است.

۲. پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی یا همان GPU به واسطه نقشی که در یک بازی دارد، همواره مورد توجه کاربران است و همین باعث شده است که رقابت میان سونی و مایکروسافت هیجان انگیزتر شود. طبق اعلام سونی، در پلی استیشن ۵ از پردازنده گرافیکی استفاده شده است که از 36 واحد پردازشی با کلاک 23/2 گیگا هرتز بهره می‌برد، در حالی که در نقطه مقابل یعنی در Xbox X از پردازنده‌ای استفاده شده است که دارای 52 واحد پردازشی و کلاک پایین‌تر یعنی 825/1 گیگا هرتز است.

قدرت پردازشی کنسول‌های بازی بر مبنای ترافلاپس حساب می‌شود، که طبق فرمول، پردازنده گرافیکی PS5 قدرتی معادل 28/10 ترافلاپس و Xbox X قدرتی معادل 16/12 ترافپلاس خواهد داشت، اما مسئله‌ای که هر دو شرکت سونی و مایکروسافت روی آن اتفاق نظر دارند این است که در مقایسه کنسول‌های بازی از نظر گرافیکی نباید به قدرت ترافلاپس اهمیت داد، زیرا قدرت مبتنی بر ترافپلاس، فقط برای محاسبه قدرت پردازشی ALU مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجهی که در مقایسه Xbox X و PS5 باید در نظر داشت این است که به گفته مایکروسافت، CPU و GPU کنسول بازی Xbox X کلاکی غیر قابل تغییر خواهند داشت و در نتیجه در بالاترین میزان قدرت خود فعالیت می‌کنند، در حالیکه سونی از کلاک متغیر استفاده کرده است. هرچند نمی‌توان به راحتی نتیجه گرفت، اما در اینجا این مسئله مطرح می‌شود که تفاوت طراحی سیستم انتقال پاور وکنترل دما در هر کنسول می‌تواند نقش مهمی در این مورد داشته باشد.

دسته پلی استیشن ۵ و ایکس باکس

۳. حافظه

شباهتی که در مورد حافظه (RAM) وجود دارد، استفاده از 16 گیگابایت رم GDDR6 است که برای هر دو کنسول Xbox   X و PS5 یکسان است، اما با وجود این تشابه ظاهری، در عمل تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. این تفاوت‌ها ناشی از چیدمان سخت افزاری حافظه است. مایکروسافت در Xbox X از 16 گیگا بایت رم موجود، 10 گیگابایت را به صورت اختصاصی در اختیار بازی قرار داده است و 6 گیگا بایت باقیمانده را به سیستم عامل، پردازش‌های CPU، صدا و برخی از موارد دیگر اختصاص داده است. در حالی که سونی روش ساده‌تری را در پیش گرفته و تمام 16 گیگابایت رم را به صورت همزمان در اختیار بازی و سایر بخش‌های مرتبط قرار داده است.

۴. فضای ذخیره سازی

کنسول‌های بازی قدیمی از هارد درایوها به عنوان فضای ذخیره سازی استفاده می‌کردند، چیزی که امروزه چندان مرسوم نیست و SSD ها جای آنان را گرفته‌اند. استفاده از SSD باعث افزایش چند برابری سرعت انتقال اطلاعات شده است. شرکت مایکروسافت در کنسول ایکس باکس سری X، از یک ترابایت حافظه SSD از نوع NVMe استفاده می‌کند. این SSD قادر است اطلاعات را به صورت خام و فشرده شده با سرعت‌های 4/2 و 8/4 گیگا بایت بر ثانیه منتقل کند. اگر به فکر افزایش فضای ذخیره سازی برای PS5 خود هستید، باید بدانیدکه مایکروسافت قصد دارد حافظه‌های SSD با ظرفیت یک ترابایت را در بازار عرضه کند.

در نقطه مقابل سونی در طراحی PS5 دست به نوآوری بزرگی در زمینه استفاده از SSD زده است. سونی از 825 گیگا بایت حافظه SSD از نوع NVMe در کنسول نسل پنجم خود استفاده کرده است. این فضا اطلاعات را به صورت خام و فشرده با پهنای باند 5/5 و 8 تا 9 گیگا بایت بر ثانیه منتقل می‌کند.

 اما با وجود این مشابهت عددی در زمینه فضای ذخیره سازی، سونی در مقایسه با مایکروسافت برتری خاصی دارد. علت این برتری استفاده از یک واحد فلش تغییر یافته در ساختاری 12 کاناله با 6 سطح اولویت است که تاثیر شگرفی روی سرعت دارد و افزایش دو برابری سرعت در مقایسه با کنسول مایکروسافت را در پی داشته است.

۵. سازگاری Xbox X و PS5 با بازی‌های نسل قبل

طبق شنیده‌ها، بر خلاف PS4 که بازی‌های نسل قبلی روی آن اجرا نمی‌شد، در PS5 بازی‌های نسل قبلی هم قابل اجرا خواهند بود. هر چند که تا قبل از اعلام رسمی سونی، این فرضیه چندان قابل اعتماد نیست. این در حالی است که مایکروسافت در مراسم رونمایی از Xbox X اعلام کرده است که تمامی بازی‌های نسل قدیم، در کنسول جدید اجرا می‌شوند.

مقایسه Xbox X  و PS5

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه طوری بازی دست دوم ارزان تر بخریم؟

نتیجه گیری

با توجه به تمام بررسی‌های انجام شده و مشخصاتی که برای هر دو کنسول Xbox X و پلی استیشن 5 گفته شد، شاید در ظاهر و مقایسه اعداد اینگونه به نظر برسد که هر دو محصول تا حدودی عملکرد مشابهی خواهند داشت، ولی در حقیقت اینگونه نیست و می‌توان گفت که با دو رویکرد کاملا متفاوت مواجه هستیم. بهترین مقایسه  این دو کنسول و رسیدن به بهترین نتیجه، زمانی امکان پذیر خواهد بود که هر دو محصول روانه بازار شوند و بتوان بازی‌های مشابه را روی هر دو کنسول مشاهده و سپس مقایسه کرد.

شما طرفدار کدام کنسول هستید؟ به نظر شما کدام کنسول عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد؟

فراموش نکنید اگر قصد این کنسول‌ها را دارید می‌توانید Xbox X و PS5 را به صورت اقساطی از گنوپلی خریداری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد