نقد و بررسی بازی یاکوزا مانند یک اژدها – Yakuza Like a Dragon
بازی Yakuza Like a Dragon به واسطه قهرمان جدیدش، به همه نشان میدهد که با نبود کازوما کریو، همچنان داستان جذاب و سرگرمکننده خود را حفظ کرده است.
پانزده سال از عرضه اولین نسخه مجموعه Yakuza میگذرد. سری بازیهای Yakuza از شرکت Sega یکی از فرنچایزهای محبوب و قدیمی شرکت ژاپنی است که کار خود را از سال 2005 آغاز کرده است. بازیهای مجموعه یاکوزا پیش از اینکه برای مخاطبان جهانی ساخته و عرضه شوند، یک بازی صد در صد ژاپنی هستند، طوری که سازندگان، این بازیها را فقط برای گیمرهای کشور خودشان ساختند و تا چند سال پیش حتی علاقهای برای ترجمه و عرضه این بازیها در غرب، از سوی شرکت سگا وجود نداشت.
اما اکنون بازیهای یاکوزا به شهرت و محبوبیت عجیبی رسیدهاند، در حدی که مایکروسافت قرارداد عرضه انحصاری بازی برای کنسول نسل بعد خود را با سگا و فقط به خاطر یاکوزا: مانند یک اژدها (Yakuza: Like a Dragon) میبندد و آن را به عنوان یکی از دو بازی مهم نسل بعد، روی کنسول قدرتمند خود به نمایش میگذارد.
سری بازی های یاکوزا قسمتهای متعدد و زیادی دارد، قسمتهایی که همگی حول تعدادی شخصیت ثابت میگردند. از زمان پیدایش این مجموعه، تاکنون شاهد عرضه 8 بازی اصلی در این سری بودهایم. تمام بازیها روندی یکسان، شهری ثابت و شخصیتهایی آشنا داشتهاند. هرچند که در هر شماره ، مجموعهای از مکانیکهای متفاوت، نقشههای جدید و قصه هایی کاملا تازه معرفی شدهاند، ولی ساختار بازی در کل یکسان بوده است. بازیهای یاکوزا از همان ابتدا به عنوان بازیهای ماجراجویی اکشن شناخته میشدند.
با این حال امسال یاکوزای جدیدی داریم. یاکوزا 7 که با نام Yakuza Like a Dragon شناخته شده است، از همه نظر متفاوت و جدید است. پس از به پایان رسیدن داستان قهرمان اصلی سری یاکوزا در شماره 6، به جز معرفی قهرمان جدید در سال 2017، خبر چندانی از نسخه جدید نبود تا اینکه در سال گذشته ویدئویی منتشر شد که نشان از تغییرات اساسی در این مجموعه داشت. جالبترین نکته در این شماره، استفاده از یک قهرمان جدید به جای کازوما کریو بود. ایچیبان کاسوگا قهرمان جدید این بازی است.
بررسی بازی یاکوزا – Yakuza: Like a Dragon
داستان
داستان بازی از اوایل سال 2001 آغاز میشود و قهرمان جدید داستان ایچیبان کاسوگا (Ichiban Kasuga)، یک عضو دون پایه از گروه یاکوزایی Tojo است که به دلیل شرایط نابهسامانی که در کودکی داشته و به لطف تجربه سری بازیهای Dragon Quest، روحیه قهرمانانه خاصی در او به وجود آمده است. این روحیه قهرمانانه باعث میشود که ایچیبان کاسوگا با عضویت در یک گروه تبهکاری چندان سازگار نباشد و بیشتر از آن که به دنبال دستیابی به اهداف این گروه باشد، در پی کمک به مردم شهری باشد که تعلق خاطر ویژهای به آن دارد.
ایچیبان خود را مدیون سر دسته گروه یعنی Masumi Arakawa میداند، به همین دلیل به درخواست او، جرم یکی از اعضای اصلی گروه را گردن میگیرد و 18 سال از عمر خود را در زندان سپری میکند. پس از آزادی ایچیبان در شرایطی که به دنبال آراکاوا و سایر دوستان قدیمی خود میگردد، مورد سو قصد قرار میگیرد و پس از مدتی بیهوشی، در یک کمپ خیابانی بیخانمانها در Yokohama به هوش میآید و به دنبال یافتن پاسخ سوالهای خود میگردد.
خط داستانی اصلی و داستانهای کوچکی که ماموریتهای فرعی را شکل میدهند، همگی انتظاراتمان از سری یاکوزا را به خوبی برآورده میکند، همچنین به دلیل وجود یک قهرمان جدید، تجربه این نسخه از بازی برای مخاطبان تازهگی خاص خود را دارد و این حس را القا نمیکند که در حال تکرار تجربههای گذشته هستیم.
دو مینی گیم مهم بازی، یعنی مسابقات کارتینگ و مدیریت تجاری هم داستان مخصوص خود را دارند و هرکدام یادآور دو مورد از مینی گیمهای داستان محور نسخه قبلی هستند که با شخصیتهای جدید و در فضایی جدید اتفاق میافتند. هرچند که از این دو مینی گیم میتوان به عنوان ضعیفترین بخش روایی Yakuza: Like a Dragon نام برد، اما با وجود اختیاری بودن، آنقدرها بد نیستند که تبدیل به یک تجربه ناخوشایند شوند. در مجموع به عنوان نسخه جدید یاکوزا و به عنوان یک JRPG، با روایت خوبی روبهرو هستیم که خوشبختانه در آن خبری از ریتم روایی کند که همواره شاهد آن بودیم، نیست.
این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی شبح تسوشیما Ghost of Tsushima
گیم پلی
مهمترین و بدون شک بحث برانگیزترین بخش Yakuza Like a Dragon، گیم پلی آن است. در همین ابتدا باید بگوییم که در این بخش شاهد تغییر ژانر موفقیت آمیزی هستیم. خوشبختانه تیم سازنده دست به ساخت مجدد چرخه نزده و همچنان با یک JRPG سنتی و مبتنی بر Job System طرف هستیم که سیستم ویژگیهای شخصیتی سری Persona هم در آن دیده میشود.
در بازی Yakuza Like a Dragon شش شخصیت همراه ( 2 زن و 4 مرد) و تقریبا 20 شغل مختلف وجود دارد که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند و در هر زمان با مراجعه به بنگاه کاریابی میتوانید شغل تمام شخصیتها را بر اساس نیاز خود تغییر دهید. البته به غیر از شغلهایی که ویژه جنسیت یا شخصیت خاصی هستند. هر شغل سلاحهای مخصوص خود را دارد، مثلا آشپز از وسایل آشپزخانه به عنوان ابزار خود استفاده میکند یا نوازنده خیابانی از گیتار. از سمت دیگر هر کدام از این شغلها قدرتهای خاص خود را دارند که با پیشروی قابل دسترسی هستند. با توجه به این قدرتها، برخی از شغلها نقش حمایت کننده را ایفا میکنند و برخی دیگر وظیفه حمله را بر عهده دارند. به طور کلی سیستم مبارزات و شغلها در این بازی از عمق خوبی برخوردار است و دست گیمر را در انتخاب سبک مورد علاقه خود، باز گذاشته است.
تنها جایی که دست گیمر بسته است، انتخاب درجه سختی و نوع پیشروی در بازی است. درجه سختی در اولین تجربه قابل تغییر نیست و هیچ درجه سختی آسانی هم در بازی دیده نمیشود. پیشروی در بازی هم متاسفانه نیازمند مقدار قابل توجهی گرایند کردن است که یکی از گناهان قدیمی نقش آفرینیهای ژاپنی محسوب میشود، البته روز به روز از شدت آن کاسته میشود. جدا از این بحث، در فصلهای پایانی برخی از مبارزات نهایی به شکلی احمقانه و ناعادلانه طراحی شدهاند، به نحوی که با دشمنانی روبهرو میشویم که نسبت به تمام حملات و سلاحها مقاوم هستند. در این حالت حتی با داشتن شخصیتهایی بالاتر از دشمن، مبارزات نزدیک به یک ساعت طول میکشند. چنین طراحی مسخرهای باعث میشود در بعضی از لحظات، از لذت بازی کاسته شود. البته باید بگوییم گرایند کردن نیز باعث اختلال در بخش روایی میشود.
گرافیک
از بحث گیم پلی که بگذریم، محیطهای بازی Yakuza Like a Dragon پر از مکانهای تفریحی، مینی گیمها و ماموریتهای سرگرم کننده هستند که در گوشه و کنار شهر گنجانده شدهاند. مسابقات کارتینگ و مدیریت تجاری بزرگترین بخشهای فرعی بازی هستند که با وجود اینکه گیم پلی آنها از عمق چندانی برخوردار نیستند، اما به لطف داستان خاص، در مجموع قابل قبول هستند.
میانپردهها، چهرههای شخصیتهای اصلی، انیمیشنهای مبارزات و افکتهای مربوط به آنها، همگی به خوبی عناوینی مانند Yakuza 6 و Judgment هستند، هرچند که در نماهای دور، جزئیاتی مانند دیوارهای ساختمانها و کف خیابانها، کیفیت قابل قبول چندانی ندارند. به این مورد باید لودینگهای نسبتا زیاد و بیدلیل را هم اضافه کنیم. به طور کلی بخش فنی و بصری این بازی با مشکلات قابل توجهی روبهرو است.
این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی مافیا دفینیتیو ادیشن Mafia: Definitive
موسیقی و دوبله
موسیقی، همیشه یکی از پایههای ثابت مجموعه یاکوزا بوده که کیفیت بسیار بالایی دارد. نسخه Yakuza: Like A Dragon همانند نسخههای قبلی دارای موسیقیهای جذاب و سرگرم کنندهای است. هر باس فایت موسیقی مخصوصبه خود را دارد و بهگونهای طراحی شدهاند که هیجانانگیز بودن نبرد را دوچندان کردهاند. از نظر صداگذاری، دوبله انگلیسی Like A Dragon در سطح خوبی قرار دارد. ازاینرو اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که نمیتوانید با دوبله ژاپنی بازیها را تجربه کنید، دوبله انگلیسی گزینه خوبی است و همچنان جذاب بودن شخصیتها را بهنمایش میگذارد. البته ناگفته نماند که برخی از شخصیتها مانند ماسومی آراکاوا، در نسخه ژاپنی بهتر هستند و دوبلورهای برخی از شخصیتهای فرعی در نسخه انگلیسی ادا و اطوار زیادی دارند!
جمع بندی
بازی Yakuza Like a Dragon عنوانی منحصر بفرد، جذاب و چشمنواز است که داستانی پراحساس و غافلگیرکننده دارد و گیمپلی کلاسیکش لحظاتی فوقالعاده خندهدار و به یاد ماندنی برایتان رقم میزند. اما مجموعهای که این عناصر جذاب را در کنار هم عرضه میکند، ضعفهای زیادی دارد که نمیگذارد نهایت لذت را از آن ببرید. مشکلات ریتم بازی نمیگذارد زمان زیادی را به فعالیتهایی که در بازی دوست دارید اختصاص دهید و بالانس نبودن مبارزات و سطح دشمنان وادارتان میکند برای پیشبرد بازی رو به فارمینگ بیاورید. تجربهی بازی بسته به اینکه قبلا عناوین این مجموعه را تجربه کردهاید یا خیر میتواند کاملا متفاوت باشد اما به طور کلی، داستان عمیق، کاراکترهای دوستداشتنی و لحظات بامزهی بازی ساعات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.
بازی Yakuza Like a Dragon در حال حاضر برای کنسولهای ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ در دسترس است و سازندگان این بازی نسخههای بهبود یافته آن برای کنسولهای نسل نهمی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس را هم منتشر کردهاند.
فراموش نکنید برای خرید بازیهای پلمپ یا کارکرده پلی استیشن یا ایکس باکس میتوانید روی گنوپلی حساب کنید.
در پایان میتوانید به تماشای تریلر بازی محبوب یاکوزا مثل یک اژدها بنشینید: