نقد و بررسی بازی دووم اترنال Doom Eternal

نقد و بررسی بازی دووم اترنال Doom Eternal

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی زیبا و محبوب گادفال Doom Eternal بپردازیم.

در روزگاری که شوترهای واقع گرایانه، بازار FPS را به تصرف خود درآورده بودند، نسخه 2016 بازی Doom مانند یک فرشته نجات ظاهر شد و توانست دوستداران شوترهای کلاسیک را به وجد بیاورد. ریسک شرکت Bethesda برای بازگرداندن پدر ژانر FPS جواب داد و ریبوت Doom نه تنها طرفداران شوترهای کلاسیک را خوشحال کرد، بلکه توانست به یکی از پرفروش‌ترین آثار این کمپانی تبدیل شود. این فروش بالا باعث شد نام استودیو id Software بار دیگر بر سر زبان‌ها بیوفتد و اعضای تیم، ساخت دنباله بازی دووم، با عنوان Doom Eternal را آغاز کنند. بازی Doom Eternal موفق شد مشکلات نسخه قبلی را برطرف کند و به یکی از بهترین شوترهای تاریخ تبدیل شود.

در حالی که نسخه 2016 بازی Doom، به نوعی ادای دین به قسمت نخست بود، Eternal نه تنها از قسمت دوم سری اصلی یعنی Hell on Earth الهام گرفته است، بلکه ویژ‌گی های منحصربفرد بسیاری هم به آن اضافه کرده است. استفاده از کلمه منحصربفرد برای ویژگی‌های Doom Eternal به این دلیل است که گیم پلی آن با وجود اینکه در ظاهر شبیه به نسخه 2016 است، اما در عمل به شدت سریع‌تر است و نیازی به استراتژی برای پیشروی در طول بازی ندارد. به همین دلیل با مقایسه Eternal با نسخه 2016 می‌توان گفت که Doom Eternal به مراتب بازی سخت‌تری است.

نسخه 2016 علاوه بر برادران بزرگترش، از تعدادی شوترهای کلاسیک مانند Serious Sam و Painkiller الهام گرفته بود، در حالیکه نسخه Eternal با بسط و گسترش همان فرمول، 2 عنصر مهم دیگر هم به بازی اضافه کرده است. عنصر اول مراحلی است که بیش از هر چیز یادآور نقشه‌های Quake 3 هستند و عنصر بعدی بخش پلتفرمینگ است. همچنین قانون نسخه 2016، یعنی اینکه بزرگترین دشمن شما عدم تحرک و ایستادن در یک نقطه است، در Eternal هم وجود دارد و حتی جدی‌تر هم شده است.

در ادامه به نقد و بررسی دقیق‌تر بازی Doom Eternal  استودیو id Software می‌پردازیم.

داستان بازی Doom Eternal

در بخش داستان، Doom Eternal را می‌توان با جزئیات‌ترین نسخه سری Doom نامید. راهی که استودیو id Saftware در نسخه 2016 آغاز کرده بود حالا به اوج پختگی خود رسیده است. در حالی که در نسخه 2016 شاهد معرفی کلی دنیای بازی Doom و کاراکترهای آن بودیم، در Doom Eternal نه تنها با جهان بازی و قوانین آن آشنا می‌شویم، بلکه شناخت بهتری از شخصیت Doom Slayer پیدا می‌کنیم. نکته جالب شخصیت اصلی Doom است که پس از 27 سال از خلق این مجموعه، اکنون فقط یک ماشین کشتار موجودات جهنمی نیست و اعضای id سعی کردند برای او هویتی جداگانه تعریف کنند، که البته در این زمینه موفق هم بوده‌اند.

خط داستانی Doom Eternal از این قرار است که 2 سال پس از اتفاقاتی که در نسخه قبل رخ داده، زمین مورد حمله نیروهای اهریمنی قرار گرفته و طبق معمول شخصیت خفن بازی یعنی Doom Slayer قصد دارد به تنهایی همه مردم را نجات دهد. در Eternal در شرایطی هستیم که 60 درصد کره زمین را این نیروها فرا گرفتند و تعداد زیادی از مردم هم کشته شده‌اند. حال Doom Slayer می‌خواهد 3 قدیس را که خدمتگزاران اصلی دشمن یعنی Khan Maykr هستند، از پای درآورد. پس از کشتن اولین قدیس، 2 قدیس دیگر در مکان‌های نامشخصی پناه می‌گیرند که Slayer برای یافتن آن‌ها باید از میان سیلی از اهریمن‌ها عبورکند.

مشکل اصلی بخش داستانی این است که بازی گاهی فراموش می‌کند یک روایت داستانی دارد. با وجود جذابیت کاراکتر Slayer، بازی در مورد بسیاری از اتفاقات و کاراکترها هیچ توضیح خاصی به شما نداده و انتظار دارد که ساعت‌ها وقت خود را پای خواندن Codex Emteryهای مختلف بگذارید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ - Cyberpunk 2077

گیم پلی Doom Eternal

خوشبختانه روایت داستانی ضعیف بازی، چیزی از گیم پلی بی‌نظیر آن کمک نمی‌کند. در Doom Eternal هم مانند بازی‌های دیگر سری Doom، ایستادن در یک نقطه مساوی با مرگ است. حتر در دجه سختی آستن هم تقریبا محال است که در گوشه‌ای بایستید و بتوانید از Demonهای بازی جان سالم به در ببرید. حرکت و شلیک کردن باید همزمان اتفاق بیوفتد. سرعت مبارزات آنقدر بالاست که باید در کسری از ثانیه تصمیم بگیرید قدم بعدی‌تان چه خواهد بود. آیا می‌خواهید اول دشمنان بزرگ را از پای درآورید، سپس به سراغ دشمنان کوچک بروید یا برعکس، از کدام اسلحه برای کشتن دشمن مقابلتان استفاده کنید، از کدام زاویه وارد صحنه شوید که کمتر در گوشه‌ها گیر کنید و ده‌ها مورد دیگر که باید سریع تصمیم بگیرید.

Doom Eternal امکان پایده‌سازی هر تصمیمی را برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر این به اندازه یک توپخانه اسلحه و امکانات در اختیارتان می‌گذارد تا بتوانید کشت و کشتار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. هرکدام از این اسلحه‌ها هم حالت‌ها و آپگریدهای مختلفی دارند.

عامل دیگری که باعث جذابیت گیم پلی شده است، وجود دشمنان متنوع در بازی است. تعداد این دشمنان تقریبا 2 برابر شده است. چیزی که درباره دشمنان نسبت به نسخه قبل تغییر اساسی کرده است، این است که در نسخه Eternal، هر دشمن به جای یک مدل، چند مدل 3 بعدی دارد. به هر نقطه از بدن دشمنان که شلیک کنید، آن عضو یا قطع می‌شود یا آسیب می‌بیند و شما می‌توانید تشخیص دهید که حدودا چقدر از جان هریک از آن‌ها باقی مانده است.

جذابیت گیم پلی Doom Eternal فقط به بخش مبارزات آن ختم نمی‌شود. در این نسخه سازندگان قصد داشتند که بخش پلتفرمینگ و معماهای بازی را هیجان انگیزتر کنند و در این مورد موفق هم بوده‌اند. مهمترین عامملی که باعث افزایش کیفیت پلتفرمینگ شده، تنبیهی است که این بازی برای سقوط شما در نظر گرفته است. در بازی قبلی هربار که می‌افتادید و می‌مردید، مجبور می‌شدید تا صفحه لودینگ طولانی بازی را تحمل کنید تا به بازی برگردید. اما در این نسخه هربار که می‌افتید، مقداری از جان شما کم می‌شود و پلتفرمینگ را از ابتدا آغاز می‌کنید. در کنار این بخش معماها نیز بیشتر شده‌اند و از روند منطقی‌تری تبعیت می‌کنند. بیشتر این معماها محیطی هستند و اکثرا با زمانبندی مناسب و استفاده درست از قابلیت‌ها حل می‌شوند.

به طور کلی در مورد گیم پلی می‌توان گفت هر صفت مثبتی را برای یک بازی اکشن در نظر بگیرید، همه در Doom Eternal موجود هستند.

گرافیک Doom Eternal

جلوه‌های بصری این بازی فوق‌العاده هستند، اما منظور از جلوه‌های بصری فوق‌العاده فقط افکت‌های تصویری زیبا یا بافت‌های باکیفیت نیست، بلکه کوچکترین جزئیات هم بسیار درخشان ظاهر شده‌اند. استخوان‌هایی که از بدن شیاطین بیرون می‌زند، خون‌هایی که از سر و گردنشان فواره می‌زند و تکه‌هایی از دل و روده‌شان که بیرون می‌افتد، همه و همه کاری می‌کنند تا دست از گلوری کیل های بی‌نظیر بازی برندارید.

 بازی از نظر تکنیکی بسیار عالی است و موتور id tech 7 توانسته تمام صحنه‌های شلوغ و مملو از جنگ و انفجار و خون را به راحتی با نرخ فریم 60 بر ثانیه اجرا کند. به طور کلی طراحی بصری با دقیق‌ترین جزئیات انجام شده و تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت، منو بخش ابتدایی بازی است. این بخش خیلی کلاسیک و تاریخ مصرف گذشته طراحی شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی گادفال Godfall

صدا و موسیقی Doom Eternal

همانند گیم پلی و گرافیک، صدا و موسیقی هم یکی از موارد افتخار آمیز بازی محسوب می‌شود. کار ساخت موسیقی این نسخه مانند نسخه 2016، بر عهده موسیقیدان محبوب یعنی آقای Mick Gordon گذاشته شده است. وجود موزیک‌های حماسی و مهمتر از همه قرار دادن عناصر سبک Heavy Metal باعث شده تا با تمام توانمان به نبرد با شیاطین برویم. صداگذاری Eternal هم تقریبا در بهترین سطح ممکن قرار دارد و اکثر افکت‌های صوتی بازی گوش‌نواز هستند. شاید عجیب باشد، اما هیچگاه از شنیدن ضجه‌های برخی شیاطین خسته نخواهید شد!

نظرات و امتیازات بازی Doom Eternal

مدتی پیش میانگین نمرات بازی Doom Eternal در دسترس قرار گرفت و اکنون می‌توانیم شاهد نظرات مثبت و منفی منتقدان در مورد بازی باشیم:

گاد ایز گیک: ۹۵ از ۱۰۰

Doom Eternal یک بازی پر سر و صدا، خشونت آمیز و سرگرم کننده است. شاید یک بازی کامل نباشد، اما نسخه کامل از مجموعه دوم است.

پوش اسکوئر: ۹۰ از ۱۰۰

Doom Eternal یکی از بهترین کمپین‌های بازی‌های تیراندازی اول شخص را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. وجود انیمیشن‌های رضایت بخش و همچنین نرخ فریم بسیار روان بازی سبب شده id Software به‌ واسطه‌ ساخت این بازی از خود پیشی بگیرد.

توئین فینیت ۹۰ از ۱۰۰

Doom Eternal با پرش‌های دوتایی و حرکات تمام کننده وحشیانه فراتر از یک بازی خشن ظاهر شده است. این بازی دارای طراحی بی‌عیب و نقصی است که تمامی بخش‌های آن تعادل خوبی دارند تا یک تجربه چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیزی را ارائه دهند.

دستراکتوید: ۸۵ از ۱۰۰

Doom Eternal همان ساختار موفق بازی Doom محصول سال ۲۰۱۶ را در خود جای داده است و المان‌های تازه‌ای را هم به آن اضافه کرده که قابل تحسین است.

 وی‌جی ۲۴۷: ۸۰ از ۱۰۰

بازی Doom Eternal را می‌توان قوی‌ترین نسخه از مجموعه دوم دانست که تابه‌امروز عرضه شده است. گیم‌پلی بازی نسخه ارتقا یافته و هوشمندانه‌تر از نسخه ۲۰۱۶ است و جزئیات و لایه‌های مختلفی دارد که  به خوبی باعث می‌شود لحظات سرگرم کننده و هیجان‌انگیزی را کسب کنید.

سخن پایانی

Doom Eternal یک دنباله قابل قبول برای Doom 2016 است. اگرچه تکامل آن، آنقدر که باید رضایت بخش نیست و با وجود پیشرفت‌هایش نسبت به نسخه پیشین، مشکلاتی را با خود به همراه دارد، اما این مشکلات آنقدر جزئی هستند که در مقابل عظمت بازی حرفی برای گفتن ندارند. با این حال، Doom Eternal نه تنها یکی از بهترین شوترهای اول شخص نسل هشتم، بلکه یکی از بهترین شوترهای اول شخصی است که تا به حال ساخته شده و همانند نسخه‌های قبلی این فرنچایز، با عناوین ژانر خودش بسیار متفاوت است. گیم پلی سریع و لذت بخش در کنار جلوه‌های بصری چشم نواز و موسیقی متن عالی، یک تجربه فوق العاده هیجان انگیز را خلق کرده که مشابه آن را نمی‌توان همه جا پیدا کرد. اگر آشنایی زیادی با Doom نداشته و بدون هیچ انتظار قبلی به سمت Eternal می‌روید، مطمئن باشید که غافلگیر خواهید شد. اگر هم از طرفداران این فرنچایز هستید بدانید که Doom Eternal هرگز شما را نا امید نخواهد کرد.

خرید بازی Doom Eternal

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴ و ۵ است که شما می‌توانید بازی Doom Eternal را خریداری کنید. یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می‌توانید به تماشای تریلر بازی دووم اترنال بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد