نقد و بررسی بازی Hades

نقد و بررسی بازی Hades

در این مطلب قصد داریم به نقد و بررسی بازی محبوب Hades بپردازیم و امتیازات آن را بررسی کنیم.

پاییز هر سال بازار بازی‌های AAA به اندازه‌ای داغ است که فرصتی برای خودنمایی بازی‌های مستقل باقی نمی‌ماند. چند ماه پیش و درحالیکه آخرین ماه‌های 2020 را می‌گذراندیم، ناگهان سر و کله یک Roguelike بی‌نظیر پیدا شد. بازی Hades آخرین ساخته استودیو Supergiant Games است که نه تنها مدعی کسب عنوان بهترین بازی سال است، بلکه در بخش‌های بهترین بازی مستقل، بهترین بازی اکشن، بهترین موسیقی و کارگردانی و بهترین روایت هم در مراسم game Awards کاندید شده است و توانایی این را دارد که در دسته بهترین روگ لایک‌ها قرار بگیرد.

قبل از اینکه به سراغ بازی Hades برویم، بهتر است ابتدا توضیح مختصری در مورد روگ لایک بدهیم. روگ لایک‌ها را می‌توان جزو سخت‌ترین بازی‌ها دانست، زیرا المان دخیره سازی در آن‌ها وجود ندارد. در حقیقت هر بار که در بازی بمیرید، با توجه به اینکه امکان save وجود ندارد، به مرحله اول بازی بازمی‌گردید. به روایتی می‌توان گفت پس از مرگ، نه تنها به مرحله اول برمی‌گردید، بلکه تمام آپگریدها از شما گرفته می‌شود و لول‌های بازی هم از اول چیده خواهند شد. یعنی باید بازی را از ابتدا شروع کنید و به همین ترتیب مراحلی که پیش رویتان است با مراحلی که تجربه کرده بودید، متفاوت خواهد بود. به همین دلیل اکثر گیمرها ممکن است روگ لایک‌های زیادی را تجربه کنند، اما هیچگاه آن‌ها را به پایان نرسانند.

بازی Hades یک بازی ویدئویی خلاقانه در ژانر اکشن نقش آفرینی است که در ماه سپتامبر و برای پلتفرم‌های کامپیوتر و نینتندو سوییچ منتشر شد. در ادامه به بررسی دقیق این بازی می پردازیم.

داستان Hades

قهرمان داستان بازی Hades، که شما نقش او را بر عهده دارید، زاگرئوس (Zagreus) نام دارد. زاگرئوس در اسطوره‌های یونان باستان به عنوان پسر خدای زیرزمین‌ها یعنی Hades شناخته می شود. در این بازی شما تلاش می‌کنید تا علی‌رغم مخالفت پدرتان از دنیای زیرزمینی مردگان که متعلق به او است فرار کنید و به سمت کوه المپ بروید تا به دیگر خدایان اساطیری ملحق شوید. البته این گریز بدون مشقت نخواهد بود و پدرتان از نهایت قدرت خود برای متوقف کردن شما استفاده خواهد کرد.

در مسیر فرار به المپ افراد مختلفی به شما کمک می‌کنند که در راس آن‌ها نیکس (Nyx) که مادرخوانده شما است، قرار دارد. نیکس برای کمک به فرار، آینه مخصوصی به شما هدیه می‌دهد که می‌توانید از آن برای کسب برخی قدرت‌های ویژه استفاده کنید. در کنار نیکس، فرد دیگری به نام آشیل (Achilles) هم وجود دارد که به نوعی مربی‌تان محسوب می‌شود و اسلحه‌های مورد نیاز برای از بین بردن دشمنان را در اختیارتان می‌گذارد.

در میانه‌های بازی دلیل اصلی فرار زاگرئوس از سرزمین مردگان مشخص می‌شود. در این بخش زاگرئوس که همیشه فکر می‌کرد نیکس مادر اصلی او است، طی یک خواب متوجه می‌شود که مادر اصلی‌اش فرد دیگری است. در حقیقت علت اصلی فرار او پیدا کردن پرسیفون (Persephone)، مادر اصلی‌اش است. این اطلاعات و خوابی که قهرمان بازی می‌بیند، روایت داستانی بازی را بسیار جذاب می کند.

گیم پلی Hades

اگر بخواهیم گیم پلی Hades را مختصر و مفید توصیف کنیم، باید بگوییم که گیم پلی این بازی محشر است و استودیو سوپرجاینت گیمز در ساخت این بازی سنگ تمام گذاشته است. سیستم مبارزات Hades دقیقا همانی است که در بازی‌های قبلی این استودیو دیده بودیم. علاوه بر این شما در این بازی می‌توانید از 6 اسلحه مختلف، از شمشیر گرفته تا سلاح گرم، برای مبارزه با دشمنان استفاده کنید. به همین دلیل و همچنین به دلیل استفاده بازی از تابع تصادفی برای چینش مراحل، همواره تجربه متفاوت و فوق‌العاده‌تری نسبت به بازی‌های پیشین خواهید داشت. از آنجایی هم که سرعت مبارزات افزایش یافته، به حدی از مبارزه با دشمنان لذت می‌برید که ترجیح می دهید به جای خارج شدن از بازی، یک بار دیگر شانستان را امتحان کنید.

در این میان اگر به دنبال کاهش درجه سختی Hades هستید، متاسفانه باید بگوییم که در این بازی خبری از وجود درجه‌های سختی مختلف نیست. با این حال، از طریق اعمال ارتقاهای دائمی روند بازی به مرور و با بازی بیشتر، شرایط کمی آسان‌تر خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت گیم پلی Hades در ژانر خود یک موفقیت تمام عیار محسوب می‌شود و تنوع و انعطاف‌پذیری آن در کنار طراحی حرکات، طراحی دشمنان و طراحی مراحل باعث شده‌اند با یک استاندارد جدید در زمینه گیم پلی بازی‌های روگ لایک روبه رو شویم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی شبح تسوشیما Ghost of Tsushima

گرافیک Hades

یکی از نقاط قوت Hades، گرافیک آن است، به گونه‌ای که شما در شلوغی مبارزات به هیچ وجه با افت فریم مواجه نمی‌شوید و از طرفی طراحی دانجن‌ها و محیط‌های بازی کاملا روی داستان بازی سوار است. در داستان بازی و هنگامی که صحبت از فرار زاگرئوس می‌شود، انتظار دارید در طول مسیر در یک جهنم قدم بزنید.  تا قبل از باس فایت اول بازی، با دانجن‌های پر از تله و دشمنان ریز و درشت زیادی سروکار دارید، اما بعد از آن بازی با استفاده از مواد مذاب و آتش، رنگ و لعاب جدیدی به خود می‌گیرد و باز هم سعی می‌کند  با استفاده از همان فضاسازی، دنیای مردگان زیر زمین را به تصویر بکشد. این رنگ‌بندی های متنوع نه تنها از یکنواختی محیط جلوگیری می‌کند، بلکه در القای فرار قهرمان داستان از دنیای مردگان نقش مهمی خواهد داشت.

صداگذاری و موسیقی Hades

مدیریت بخش صدا و موسیقی بر عهده Darren Korb آمریکایی است. در خصوص صداگذاری و موسیقی باید گفت که این بخش، بیشتر از اینکه در خدمت قصه‌گویی باشد، تلاش کرده تا روی گیم پلی بازی سوار باشد. صداگذاری خصوصا در بخش کامبت دیزاین، بدون شک یکی از ستون‌های اصلی سرگرم کنندگی بازی است، به شکلی که سنگینی ضرباتی که می‌زنید یا دریافت می‌کنید، فقط در کنار این صداگذاری قابل لمس خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع توصیه می‌کنیم یک بار چند مرحله از بازی را بدون صدا تجربه کنید تا به اهمیت صداگذاری در کامبت دیزاین پی ببرید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی sackboy

نمرات منتقدین به Hades

در این بخش به سراغ نقدها و نمراتی که منتقدان به این اثر داشتند، می رویم.

Games.cz / امتیاز: 100

بازی Hades علاوه بر مبارزات پویا دارای لوت‌های عالی و داستانی درگیر کننده است. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا Hades را به تجربه‌ای اعتیادآور تبدیل کنند.

/TheSixthAxis امتیاز: 100          

بازی Hades یکی از بهترین عناوین ژانر رگ لایک است. این بازی چه از نظر داستان و چه از نظر گیم پلی، یک موفقیت تمام عیار محسوب می‌شود.

 /Gamer.nl امتیاز: 100

بازی Hades یک مجموعه ناب است که در کمتر جایی می‌توانید آن را پیدا کنید. کمتر پیش می‌آید که عنوانی را در سال 2020 به کسی پیشنهاد کنم، اما هادس را حتما امتحان کنید.

 / GameSpot امتیاز: 90

نکته‌ای که بیش از همه چیز اهمیت دارد تمامی لحظاتی است که در برهه میان شروع و پایان داستان وجود دارند و البته افرادی که به ما کمک می‌کنند این لحظات ناب را ببینیم و با همدیگر تجربه کنیم. همین لحظات را می‌توان دلیل تکرار چرخه‌وار بازی نامید‌ و البته دلیل آن‌که نمی‌توانیم از این بازی خسته شویم.

 /4Players.de امتیاز: 90

این بازی چه از منظر سیستم مبارزه عالی خود و چه از منظر مکانیزم‌های پیشرفت انگیزه‌بخش موجود در آن و نهایتا داستان شما را برای مدت‌ها درگیر خود می‌کند.

 /Telegraph  امتیاز: 80

حدود هشت فرم مختلف ارز درون بازی در بازی Hades وجود دارد و به اندازه کافی ارتقا و گزینه‌های مختلف برای تغییر نحوه مبارزه نیز هستند که (به شکلی مثبت) سبب سردرگمی و سردرد شما شوند. می‌توان گفت پس از آن‌که چندین بار بازی هادس را تجربه کردید میزان نامحدود ترکیب‌هایی که می‌توانید برای کاراکتر خود استفاده کنید شما را حیرت زده خواهد کرد.

سخن پایانی

بدون اغراق می‌توان گفت Hades یکی از بهترین عناوین سال 2020 و بهترین ساخته استودیو سوپر جاینت گیمز است. هرچند همانند همه بازی‌های دیگر ایراداتی مانند نداشتن نوآوری در گیم پلی و موسیقی و عملکرد فنی نامتعادل روی برخی از سیستم‌ها، به این بازی وارد است، اما این بازی چه از نظر داستانی و چه از نظر گیم پلی و صداگذاری یک تجربه دلپذیر محسوب می‌شود. چه طرفدار بازی‌های Roguelike باشید چه نباشید، پیشنهاد می‌کنیم تجربه Hades را از دست ندهید.

اگر قصد خرید بازی‌های پلی استیشن یا بازی‌های ایکس باکس را دارید می‌توانید این بازی را با بهترین قیمت از گنوپلی خریداری کنید. حتی اگر فکر می‌کنید قیمت‌ بازی‌ها بسیار زیاد است، فروشگاه گنوپلی با همکاری سایت لندو امکان خرید اقساطی را هم فراهم کرده است.

در پایان می‌توانید به تماشای تریلر بازی Hades بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد